کد خبر : 1654111 | 16 آذر 1398 ساعت 16:28 | 22.4K بازدید | 0 دیدگاه

پایانی بر چهارمین تجربه آقا مصطفی در ایران؛

دنیزلی در ایران؛ همیشه پرامید ولی ناکام

سرمربی ترکیه ای تراکتور امروز به همکاری چند ماهه خود با این باشگاه پایان داد تا یک بار دیگر فوتبال ایران را بدون توفیق کسب کند.

 دنیزلی در ایران؛ همیشه پرامید ولی ناکام

به گزارش ورزش سه، مهم ترین خبر امروز فوتبال ایران، فسخ قرارداد مصطفی دنیزلی با باشگاه تراکتور بود. سرمربی ترک تبار که ابتدای فصل جاری با استقبالی فوق العاده وارد تبریز شده بود، در یک روز آرام اواخر پاییز بار خود را بست و از تراکتور رفت.


حال و روز تراکتور در روزهای آمدن و رفتن مصطفی پاشا به تبریز نشان دهنده روزگاری است که در این 6 ماه به تراکتور گذشت. تی تی ها فصل را با سرمربی محبوبشان خوب شروع کردند و در پایان هفته هفتم، با 17 امتیازی وضعیت بسیار خوبی داشتند. تیم دنیزلی در این مقطع حتی یک گل هم دریافت نکرده بود و بردهای خوبی را مقابل حریفان از جمله پرسپولیس و نساجی و... به دست آورد.


اما شکست در آبادان به یکباره ورق را برای تراکتور برگرداند. از این بازی که در روز سوم آبان ماه برگزار شد، دیگر دنیزلی با تراکتور موفق به شکست هیچ حریفی نشد. سه باخت متوالی و یک تساوی ضعیف خانگی مقابل شاهین بوشهر، نتایج دنیزلی در 40 روز اخیر بوده و در دیدار جام حذفی هم تراکتور به سختی و در ضربات پنالتی توانست از سد نود ارومیه بگذرد.


هرچند دنیزلی بعد از هر سه باخت پیاپی تیمش تاکید کرد که تراکتور قهرمان این فصل خواهد بود و به این مسئله اعتقاد کامل دارد، اما چیزی مدیران باشگاه تبریزی بر اساس آن اقدام کردند، صحبت های امیدوارانه مصطفی پاشا نبود، بلکه روند نگران کننده تیم با هدایت او بود.

 

به این ترتیب سومین مربی کهنه کار خارجی هم در یک سال، دست خالی تبریز را ترک کرد. از زاویه دیگر، مصطفی دنیزلی هم به چهارمین تجربه حضور خود در ایران در حالی پایان داد، که باز هم به توفیقی دست نیافت.

 

1448688

 

مصطفی پاشا در سه دوره اخیر، روی نیمکت تیم های پاس و پرسپولیس نشسته بود. دوران او در پاس نگاه هواداران فوتبال را به خود جلب کرد. او در لیگ چهارم با تیم پاس در رتبه ششم جدول ایستاد اما فصل بعد توانست با تنها یک امتیاز کمتر از استقلال، به مقام نایب قهرمانی لیگ برسد. حذف پاس دنیزلی از آسیا هم غم انگیز بود چون فقط به خاطر گل زده کمتر در خانه العین امارات اتفاق افتاد.

 

بعد از درخشش در پاس، دنیزلی از سوی مدیران پرسپولیس برای سرمربیگری در این تیم انتخاب شد. پرسپولیس با دنیزلی یکی از جذاب ترین دوره های خود را در فصل ششم لیگ برتر سپری کرد. بازی های پرگل، خط حمله طوفانی و البته برد خاطره انگیز دربی، واضح ترین تصویری است که از تیم راه راه پوش تحت هدایت دنیزلی برای هواداران پرسپولیس باقی مانده است.

 

اما با وجود نمایش های جذاب و در اختیار داشتن بهترین خط حمله لیگ، پرسپولیس در کورس قهرمانی پشت سر سایپا و استقلال اهواز ایستاد و با اختلاف 3 امتیاز، دوباره مصطفی دنیزلی قهرمانی لیگ ایران را از دست داد.

 

سومین حضور این سرمربی در فوتبال ایران، در یک تیم تکراری بود اما در موقعیتی که اصلا شبیه گذشته نبود. دنیزلی دوباره به پرسپولیس آمد اما این بار نه تابستان بود و نه تیمش برای قهرمانی می جنگید. مصطفی پاشا در نیمه دوم فصل یازدهم لیگ برتر سکان هدایت پرسپولیس را در دست گرفت و نتوانست چیزی از بحران این تیم کم کند. در نهایت او بعد از نیم فصلی که فقط یک دربی نوستالژیک برای هوادارانش گذاشت، ایران را ترک کرد و پرسپولیس فصل را با رتبه دوازدهم به پایان رساند.

 

اما امسال مصطفی دنیزلی تیمی جدید را انتخاب کرد که مثل خودش، در جستجوی اولین قهرمانی لیگ برتر بود. تراکتور بعد از ناکامی فصل قبل و تجربه کار چند ماهه با جان توشاک، محمد تقوی و ژرژ لیکنز این بار دنیزلی را انتخاب کرد به این امید که تمام فصل را با همین سرمربی خوشنام طی کند؛ اما اوضاع طوری پیش نرفت که دنیزلی اولین افتخار خود را در فوتبال ایران کسب کند؛ علی رغم تمام حرف های امیدوارانه و قول های قهرمانی.

 

به نظر می رسد برعکس لیگ ترکیه که دنیزلی تمام افتخارات آن را درو کرده، فوتبال ایران چندان با افندی مهربان نیست. نه مدیران به اندازه کافی صبر به خرج می دهند و نه خود دنیزلی توانسته با تیم هایش در حد و اندازه مورد انتظار نتیجه بگیرد. دو تجربه نخست او در ایران فقط فوت آخر را کم داشت اما در دهه 90، دنیزلی دیگر اثری از آن سرمربی فوق العاده با کاراکتر برنده نداشته است.

دیدگاه‌ها