کد خبر : 1658145 | 04 دی 1398 ساعت 20:45 | 25.7K بازدید | 0 دیدگاه

پیامد موفقیت‌های فصول اخیر

گلدن استیت هزار درصد گران‌تر شد

وقتی جو یاکوب و پیتر گوبر سال 2010 برای خرید سهام تیم بسکتبال گلدن استیت وریرز در لیگ NBA آمریکا 450 میلیون دلار پرداختند، دنیای ورزش بهت زده شد.

گلدن استیت هزار درصد گران‌تر شد

به گزارش "ورزش سه"، این نخستین خرید مهم زوج سرمایه‌گذار آمریکایی و تهیه کننده هالیوود در دنیای ورزش بود و آنها برای تبدیل شدن به مالک گلدن‌استیت پیشنهادی بالاتر از پیشنهاد میلیاردر معروف آمریکا، لری الیسون دادند که آن زمان ششمین مرد ثروتمند دنیا بود. رقمی که آنها برای خرید گلدن‌استیت پرداختند، به یک رکورد در تاریخ NBA تبدیل شد. با این حال تیمی که آنها رویش دست گذاشته بودند، تیمی نبود که از نگاه خیلی‌ها ارزش چنین پول هنگفتی را داشته باشد. هفت ماه قبل از آنکه آنها اقدام به خرید گلدن استیت کنند، نشریه فوربس ارزش این تیم را 315 میلیون دلار تخمین زده بود و در آن زمان این تیم در لیگ NBA هجدهم بود. گلدن استیتی که آنها سهامش را خریدند در 15 سال قبل از آن تنها یک بار توانسته بود از مرحله گروهی به پلی‌آف‌ها صعود کند و هیچ وقت تعداد تماشاگرانی که برای تماشای بازی‌های این تیم به ورزشگاه 44 ساله آن می‌رفتند چشمگیر نبود و ثبات نداشت.


الان اما دیگر هیچ کسی آن پولی که یاکوب و گوبر پرداختند را زیر سؤال نمی‌برد. امروزه ارزش وریرز 5/3 میلیارد دلار تخمین زده می‌شود که سومین تیم ارزشمند NBA پس از نیویورک نیکس 4 میلیارد دلاری و لس‌آنجلس لیکرز 3/7 میلیارد دلاری است. این رقم 10 برابر هزینه‌ای است که آنها سال 2009 برای خرید گلدن‌استیت پرداختند و ثابت می‌کند که وریرز بیشترین جهش را از حیث ارزش مالی داشته و بهترین سرمایه‌گذاری در تمامی لیگ‌های ورزشی دنیا، شامل NFL، NBA، MLB، NHL و فوتبال جهان از حیث درصد کسب سود بوده است.


رمز این پیشرفت و جهش، پیروزی و قهرمانی بوده است. به لطف حضور یک سوپراستار مانند استفن کری که سال 2009 به عضویت گلدن استیت درآمد. این تیم از سال 2012 همواره در مراحل پلی‌آف حضور داشته است و در 5 فصل اخیر هم به صورت متوالی فینالیست NBA شده است.


وریرز الان جزو برترین تیم‌های لیگ NBA از حیث داشتن بیشترین تعداد تماشاگر در بازی‌های خانگی است. این تیم یک استادیوم جدید دارد و درآمدی 401 میلیون دلاری سال گذشته‌اش هم از تمام تیم‌های دیگر NBA به جز لیکرز بیشتر بود. اینها همه نشان می‌دهد که زوج یاکوب و گوبر بهترین زمان را برای سرمایه‌گذاری در گلدن‌استیت انتخاب کردند چرا که ارزش تیم‌شان از آن روزی که مالکش شدند 413 درصد رشد کرده است و این در حالیست که معمولاً متوسط افزایش ارزش تیم‌های ورزشی حرفه‌ای در این مدت 250 درصد بوده و به لطف آن الان تیم‌های NBA هفت رده از 10 رده اول گران‌ترین تیم‌های ورزشی دنیا (21 رده از 25 رده بالای فهرست) را در اختیار دارند.


بعد از وریرز، دومین تیم NBA که ارزش آن دارای بیشترین افزایش بوده، بروکلین نتس است که طی دهه اخیر دو بار سهام آن فروخته شده است، ابتدا به میلیاردر روس میخاییل پروخوروف که سال 2010 این باشگاه را خرید و دو سال بعد آن را به بارکلیز سنتر برد و سپس توسط یک میلیاردر دیگر به نام ژوزف سای که تیم و ورزشگاهش را با هم 3/3 میلیارد دلار خرید. ارزش این تیم در یک دهه اخیر 773 درصد رشد کرده  که از این حیث سومین تیم ورزشی برتر دنیا بوده است. قدمت هم در افزایش ارزش تیم‌ها تأثیرگذار بوده چون تیم‌هایی مانند لیکرز و شیکاگو بولز با وجود افتی که طی یک دهه اخیر در حوزه فنی و ورزشی داشته‌اند، هنوز جزو 10 تیم ورزشی گران دنیا هستند. در مورد نیویورک نیکس اما بحث برند مطرح بوده است. این تیم شاید در یک دهه اخیر بیشترین ضربه را از سوء مدیریت خورده باشد اما باز هم ارزشش در یک دهه اخیر 583 درصد رشد کرده که این تیم را از این حیث در رده ششم دنیا قرار می‌دهد.

 

منبع: ایران ورزشی

 

دیدگاه‌ها