کد خبر : 1661893 | 24 دی 1398 ساعت 13:00 | 40.5K بازدید | 0 دیدگاه

سرمربی بارسا دوست ندارد مثل سیمئونه باشد

کیکه ستین، سرمربی جدید بارسلونا در مصاحبه‌ای که دو سال پیش زمانی که هدایت رئال بتیس را بر عهده داشت در این باره صحبت می‌کند که فوتبال را چطور می‌بیند و فلسفه‌ فوتبالی‌اش چیست.

سرمربی بارسا دوست ندارد مثل سیمئونه باشد

به گزارش "ورزش سه"، دیشب با اعلام رسمی اخراج ارنستو والورده از بارسلونا، نام کیکه ستین به عنوان جانشین او مطرح شد. بعد از اعلام این خبر رسانه‌ها به سراغ آرشیوهای خود رفتند تا با این مربی اسپانیایی بیشتر آشنا شوند و بدانند او چه فلسفه فوتبالی‌ای را دنبال می‌کند. یکی از جالب‌ترین مصاحبه‌هایی که کیکه ستین زمانی که هدایت تیم رئال بتیس را به عهده داشت انجام داده و در آن درباره نوع نگاه خود به فوتبال و فلسفه فوتبالی مورد نظرش اشاره می‌کند مصاحبه‌ای است که او در سال 2017 با شبکه ESPN انجام داده است که در ادامه بخش هایی از آن را می‌خوانید:

 

1469417

 

آنطور که می‌گویند کار کردن با کیکه ستین برای باشگاه‌ها دشوار است؟

من به این نتیجه رسیده‌ام و این را هم به چند رئیس باشگاه گفته‌ام که اگر بخواهم در یک تیم آنچه که می‌خواهم را انجام دهم باید آن باشگاه را خریداری کنم. بعضی وقت ها از طرف مدیریت تصمیم هایی گرفته می‌شود که منطقی نیست. مثلا آنها مربی‌ای را جذب می‌کنند که سابقه و  فلسفه مشخصی دارد ولی بعد از ده هفته او را عوض کرده و مربی دیگری می‌آورند که فسلفه فوتبالی‌اش صد و هشتاد درجه با او فرق دارد. چطور می‌توان چنین تصمیمات غیرمنطقی‌ای را قبول کرد؟

 

ولی باشگاه‌ها هم به شدت تحت فشار هستند

ولی فشار همیشه هست. ولی این بهانه‌ای نیست که امروز سفید باشید و فردا سیاه. بارسلونا مثال خوبی است. آنها در باشگاه‌شان معیاری مستقر کرده‌اند که عملا به مذهب آن باشگاه تبدیل شده. بارسلونا می‌گوید تیم من باید این طور بازی کند. در این مدت 20 مربی آماده و رفته‌اند ولی هر کس که به بارسا می‌آید می‌داند که تیمش باید این طور بازی کند. بله البته لیونل مسی هم بازیکن بارسا است و او با هر کیس دیگری فرق می‌کند ولی ایده اصلی باشگاه سر جایش باقی می‌ماند. اگر نگاه کنید آنها حالا صاحب تیمی هستند که در یک دهه گذشته بیشتر از هر تیم دیگری جام به دست آورده.

 

1469350

 

یعنی اگر ایده شما با باشگاه فرق داشته باشد راحت می‌گویید نه و باشگاه را ترک می‌کنید؟

چیزی که من را ارضا می‌کند فوتبال است. وقتی سال گذشته لوکا مودریچ به سراغم آمد، با من دست داد و پیراهن امضا شده‌اش را داد و گفت تیمت چقدر خوب بازی می‌کند. یا وقتی یک همکارم می‌آید و می‌گوید وای، تیمت چقدر عالی بازی می‌کند. اینها است که من را راضی و خوشحال می‌کند. رضایت واقعی برای من یعنی این. بله من هم دلم می‌خواهد برنده بشوم ولی دوست دارم با استفاده از مکانیزم ها و تفسیرهایی از فوتبال برنده بشوم که با آنچه خیلی‌ها از فوتبال سراغ دارند متفاوت است. من فوتبال را به واسطه توپ می‌شناسم ولی بعضی دیگر از مربی‌ها هستند که فوتبال بدون توپ را می‌شناسند و دوست دارند.

 

ولی سبک شما برای بازیکنان سخت و پرریسک است. واکنش آنها به شما چیست؟

هر بازیکنی همیشه تمایل دارد کارهایی را انجام دهد که برایش راحت است. من وقتی به یک تیم جدید می‌روم باید سریعا خودم را به طور واضح برای بازکینان تعریف کنم. البته به اینجا یعنی رئال بتیس که آمده ام وضعیت خیلی خوب بود چون بازیکنان از قبل فهمیده بودند که من چه طور فوتبالی را دوست دارم و می‌خواهم تیمم چطور بازی کند. آنها تعطیلات تابستانی را که سپری می‌کردند فهمیده بودند مربی جدیدی برایشان انتخاب شده که فوتبال این سبکی را می‌پسنندد.

 

ولی من همیشه به آنها می‌گوید شما تلاش خودتان را بکنید و نگران چیز دیگری نباشید. یادتان باشد که هر اشتباه و خطایی که در زمین بکنید من تنهایتان نخواهم گذاشت و همیشه خواهم گفت که این اشتباه من بوده و نه اشتباه بازیکنانم.

 

این به نظرشما عمل‌گرایانه است یا اخلاقی؟

من فوتبال را اینطور احساس می‌کنم. من دوست دارم برنده باشم ولی از این سبک فوتبال هم به عنوان یک مساله اخلاقی دفاع می کنم. ولی البته به کسانی که مثل من نیستند هم احترام می گذارم. چرا؟ چون من می‌دانم فوتبال چگونه است. می دانم بعضی ها هستند که نوع نگاه من به فوتبال را پرریسک می‌دانند و معتقدند دفاع کردن راحت تر است.

 

بعضی مربی‌ها هستند که مدافعین بیشتری را جلوی توپ می گذارند. وقتی شما مدافعین بیشتری جلوی توپ بگذارید ریسک چند برابر می‌شود. برخی مربی‌ها هستند که به این مساله فکر نمی‌کنند. من البته به آنها احترام می گذارم. آنها فوتبال را اینطور می‌فهمند یا می‌توانند به این شیوه درکشان از فوتبال را به دیگران منتقل کنند.

 

ولی شما از این سبک خوش‌تان نمی‌آید. این را به سیمئونه گفته‌اید؟

من این را به همه گفته‌ام. به سیمئونه هم گفته‌ام. من برای کار او ارزش قائلم. بعید می‌دانم هیچکس دیگری می‌توانست کاری که او برای اتلتیکو کرده را انجام دهد. در ضمن معتقدم که من به اندازه او شایستگی نداشته‌ام. من حتی نمی‌توانم در رویا رسیدن به موفقیت و سطح او را ببینم. موفقیتی که او شش سال پیاپی به آن دست یافته و واقعا خارق‌العاده است. ولی من برای دیدن فیلم ترسناک به سینما نمی‌روم چون از آنها خوشم نمی‌آید.

 

نمی‌خواهم کسی فکر کند که من باید با مربیانی مثل آنها درگیر شوم. نه، خدای من، من اهل این نیستم. تنها چیزی که من را ارضا می‌کند فوتبال است. می‌خواهم این برای همه روشن باشد چون می‌دانم که برخی می‌خواهند از این مساله چیزی در بیاورند و ماجرا درست کنند. ولی من برای سیمئونه ارزش زیادی قائلم.

 

 

دیدگاه‌ها