کد خبر : 1664373 | 06 بهمن 1398 ساعت 11:34 | 68.4K بازدید | 0 دیدگاه

متخصص‌های ضربه کاشته

خاطرات ویران کردن دیوار از محمدخانی تا وریا

غفوری دیشب دوباره کاشته های بی نقصی که تکراری ولی تمام شدنی نیست را تکرار کرد.

خاطرات ویران کردن دیوار از محمدخانی تا وریا

به گزارش ورزش سه ، روز گذشته وقتی در دقیقه 59 داور مسابقه برای آبی های پایتخت در برابر الکویت در پشت محوطه جریمه و گوشه راست آن کاشته گرفت ، شاید خیلی از طرفداران این تیم وقتی دوربین های تلویزیونی 21 را نشان داد که پشت توپ ایستاده صدای تلویزیون را کمی بلندتر کردند. آنها می‌خواستند  در هیجان ضربه ای که قرار بود توسط وریا به سمت دروازه حریف شلیک شود با تماشاگران داخل شریک شوند، شاید به این دلیل که صدی نود ایمان داشتند این توپ به تور خواهد نشست. کاپیتان استقلال با داخل پای راست ضربه را با قدرت تمام به جائی میزند که دروازه بانان علیرغم عکس العمل مناسب به دلیل شدت ضربه به توپ نمی‌رسند.


وریا بعد ازآن شلیک بی انتها به مهدی رحمتی در ورزشگاه تختی با نفت تهران نشان داد که ضربات سنگین و مهارنشدنی اش گرفتنی نیست. کاپیتان محبوب امروز استقلال که توسط پرسپولیسی ها هم تمجید می‌شود امسال کاشته هایی زده فراموش نشدنی؛بعد از شلیک در وقت های اضافه به فجرسپاسی در جام حذفی و کاشته بی نقص به نفت آبادان که هر دو به گل تبدیل شد و ضربه استثنائی به تقاطع دو تیرک سپاهان در اصفهان .


فوتبال ایران پس از ده ها و سال ها کاشته زنی به خود می‌بیند که می تواند نتیجه بازی و یا سرنوشت یک جام را عوض کنند، مثل هشت فراموش نشدنی قرمزها در دهه 60.

 

1472668

 

1472669


نسلی که این روزها به میانسالی رسیده و فوتبال در دهه 60 را دنبال می‌کرد، فوتبالیست های بزرگی را به یاد می آورد که در دهه شصت بدون هیاهو دلبری می‌کردند. زمانی که فوروارد خوب در مسابقات باشگاه های تهران به کرات یافت می شد.هادی آهنگران، احمدحاج علی گل، مهرداد فیض اربابی، حمید علی دوستی، کریم باوی، محمود پازوکی، کوروش لرستانی، عبدالعلی چنگیز و... مهاجم‌های قابلی بودند ولی 8پرسپولیس، ناصرمحمدخانی با بقیه فرق داشت.


ناصر که همه او را با فرارهای دیدنی و دریبل های نابش بیاد می آورند از نظر جلب علاقه در میان هواداران رقیب یکی بود مثل شماره 21 امروز استقلال.


خرداد 1365 در هیاهوی جام جهانی 1986و دقایقی بعد از شکست عمدی 2گله آلمان غربی برابر دانمارک به جهت انتخاب مراکش به جای اسپانیا در مرحله پلی آف جام جهانی، پرسپولیس با  3گل برابر استقلال به پیروزی رسید؛ درحالی‌که ستاره اصلی میدان ناصر محمدخانی بود که یک گل زد، یک پنالتی گرفت و یک پاس گل داد؛ این بردی برای صعود پرسپولیس به فینال و رویارویی با شاهین بود.


در مسابقه فینال و در دقیقه 68 بازی، پرسپولیس صاحب ضربه کاشته شد، پشت توپ علی پروین، محمدپنجعلی، مرتضی فنونی زاده و ناصر محمدخانی ایستاده بودند. پروین مربی- بازیکن، پرسپولیس کاشته های زیادی از جمله کاشته تاریخی به کویت در فینال جام ملتهای آسیا 1976در تهران را تبدیل به گل کرده بود؛ ولی پشت توپ 8 هم بود، هشتی که پرسپولیسی ها به او ایمان داشتند.


ناصر قبل از آن مثل وریا با ضربات محکم در قسمت چپ محوطه جریمه کاشته های بزرگی زده بود. اندونزی مقدماتی جام ملت‌های آسیا 1984، چین مرحله نهائی جام ملت‌های آسیا1984، ژاپن(البته کمی بعدتر از این فینال) بازی‌های آسیائی 1986 و وحدت گربه سیاه پرسپولیس در دهه 60.

 

 

1472677

 

1472678


 

هفت تکرارنشدنی، سلطان پرسپولیس پشت توپ بود ولی ناصر باید کاشته را می زد تا پرسپولیس در هیاهوی جام جهانی شاهین را ببرد  و قهرمان تهران بشود و این قهرمانی را تا 4سال دیگر تکرار کند.


تفاوت ها را بازیکنان بزرگ می سازند ، بزرگانی از جنس ناصر محمدخانی و وریا غفوری، کسانی که حتی به شماره ها هویت می‌دهند.


محمدرضا تقی خانی

دیدگاه‌ها