کد خبر : 1666000 | 13 بهمن 1398 ساعت 11:19 | 42.2K بازدید | 0 دیدگاه

استقلال؛ از محافظه کاری تا شجاعت افراطی

فرهاد مجیدی 43 ساله، جوان‌تر از آن است که برای دربی تبدیل به یک مربی محافظه‌کار شود.

استقلال؛ از محافظه کاری تا شجاعت افراطی

به گزارش "ورزش سه" ، این رسم غلط و غالباً بی‌نتیجه استراحت دادن به بازیکنان کلیدی قبل از دربی، یک متد منسوخ است که از فرهاد مجیدی انتظار نمی‌رفت از آن پیروی کند. درست برخلاف یحیی گل محمدی که با وجود کنعانی‌زادگان ملی پوش، باز هم از شجاع خلیل‌زاده و مهدی ترابی استفاده کرد، فرهاد مجیدی نه تنها ریگی را روی نیمکت نشاند و به ضعیف‌ترین بازیکنش در روز بازی با الریان یعنی فرشید باقری میدان داد، بلکه وریا غفوری و مهدی قائدی را هم از ترکیب اصلی کنار گذاشت، تا استقلال در شروع بازی هیچ شباهتی به آن تیم مخوف مقابل الریان نداشته باشد.


جدا از مصدومیت ناخواسته شیخ دیاباته، مصدومیت فرشید اسماعیلی و تغییرات اجباری در خط دفاع، تغییرات اختیاری فرهاد مجیدی در ترکیب استقلال، عملاً به این تیم لطمه زد. قطعاً خستگی ناشی از دو بازی در پلی آف لیگ قهرمانان آسیا، در تصمیم غیرمنتظره مجیدی بی‌تأثیر نبوده اما اینکه در یک بازی حساس لیگ، مهره‌های کلیدی استقلال از ترکیب اصلی کنار گذاشته می‌شوند، ناخواسته این پیام را به بازیکنان منتقل می‌کند که استقلال بختی برای قهرمانی در لیگ ندارد و فقط به موفقیت در تک بازی‌هایی مثل رویارویی با پرسپولیس تمرکز می‌کند. در نیمه اول، در غیاب وریا غفوری نمایش فاجعه‌بار علی دشتی جناح راست استقلال را که در بازی‌های گذشته اصلی‌ترین مرکز طراحی حملات استقلال بود از کار انداخت. دشتی با اینکه در چند نوبت در فضای خالی صاحب موقعیت شد، با ارسال‌هایش نشان داد چرا از اول فصل به نیمکت استقلال پیچ شده است.

 


با شروع نیمه دوم، فرهاد مجیدی که اول بازی با محافظه‌کاری افراطی تیمش را آرایش کرده بود، 180 درجه تغییر وضعیت داد و با دو تعویض بین نیمه، این بار شجاعتی افراطی بروز داد. وقتی یک مربی در دقیقه 46 هر سه تعویضش (خواه اجباری و خواه اختیاری) را انجام می‌دهد، این ریسک بزرگ را به جان می‌خرد که به محض اولین مصدومیت یا هر حادثه دیگری، بقیه دقایق بازی را 10 نفره بازی کند. از منظری دیگر وقتی یک مربی اینقدر زودهنگام از همه ظرفیت‌های تعویض استفاده می‌کند، ناخواسته اعتراف کرده که در تعیین استراتژی اولیه اشتباه کرده و حالا می‌خواهد اشتباهش را اصلاح کند. در روزی که ارسلان مطهری نشان داد چه خرید موثری در نیم فصل بوده و چه خوب چارچوب را می‌شناسد، استقلالی‌ها باید از علی کریمی ممنون باشند که در میانه زمین، یک مهره کلیدی و ارزشمند است. جدا از نقش ویژه‌ای که کریمی در تنظیم ریتم بازی استقلال ایفا می‌کند.


اگر صحنه گل اول و دوم استقلال را مرور کنید، می‌بینید که مرد شماره 6 آبی‌ها با چه پاس‌های سالمی میلاد زکی پور و مسعود ریگی را در موقعیت ارسال پاس گل قرار می‌دهد. استقلال با این برد، اگرچه فاصله‌ای 8 امتیازی با صدرجدول و رقیب سنتی‌اش دارد اما به لطف یک بازی کمتر، همچنان در کورس باقی ماند.


 این یک برد روحیه بخش برای تیمی بود که چیزی نمانده بود با یک بی‌احتیاطی بزرگ از سوی کادر فنی، دست خالی به استقبال دربی برود.

دیدگاه‌ها