کد خبر : 1666513 | 15 بهمن 1398 ساعت 15:40 | 20.3K بازدید | 0 دیدگاه

آمادگی بدنی در دربی چقدر مهم است؟

هر دو تیم از بازی قبلی شان 5 روز می گذرد (120 ساعت) و فرصت مناسب و کافی برای یک ریکاوری مطلوب را داشته اند.

آمادگی بدنی در دربی چقدر مهم است؟

به گزارش "ورزش سه"، بازی های بزرگ مانند ال کلاسیکو در اکثر موارد از نظر بدنی فشار بیشتری بر بازیکنان وارد می کند و طبیعتا آمادگی جسمی بیشتری را می طلبد. در واقع کیفیت بالای فنی و مهارتی دو تیم باعث افزایش سرعت بازی و  زمان مفید بازی می شود. در نتیجه بازیکنان بایستی فعالیت های بیشتری در زمین انجام دهند و کمیت و کیفیت دوندگی آنها افزایش می یابد.

 

در مورد دربی استقلال و پرسپولیس نیز همیشه این تصور وجود داشته که این بازی از نظر جسمانی بسیار سنگین خواهد بود. اما در حقیقت این مسئله بیشتر یک کلیشه بوده و در اغلب موارد عملکرد تیم ها نمایان‌گر این ادعا نمی باشد. در واقع دربی به جای اینکه یک بازی با سرعت بالا و کیفیت باشد غالبا یک بازی محتاط و با سرعت پایین بوده. هر دو تیم با تعداد بسیار کمی در حمله شرکت می کنند، به هیچ عنوان ریسک نمی کنند و بسیار محتاط هستند. به همین ترتیب میزان دوندگی و فعالیت بازیکنان در این بازی کاهش می یابد. چرا که فعالیت های پرشدت در طی بازی کم می شود، وظایف بازیکنان بیشتر بر نقش های دفاعی متمرکز می شود و کیفیت دوندگی و فعالیت شان کاهش می یابد.

 

در حقیقت دربی پایتخت بیشتر از آنکه وابسته به فاکتورهای تاکتیکی، جسمانی و فنی باشد یک بازی به شدت روانی است. اظهارات برخی از بازیکنان مبنی بر اینکه در همان دقایق ابتدایی این بازی احساس خستگی کرده اند تایید کننده این مسئله است. در واقع بازیکنان فوتبالی در دقایق ابتدایی بازی خستگی جسمانی را تجربه نمی کند و این فشار روانی بازی است که باعث ایجاد وضعیت فیزیولوژیک خاص و احساس خستگی می شود. همین بار روانی وحشتناک یکی از دلایل اصلی است که باعث شده این مسابقه یکی از معدود دربی های جهان فوتبال باشد که تعداد مساوی ها در آن اینقدر زیاد باشد (45 درصد تمام نتایج). بیشتر از اکثر دربی های فوتبال در جهان!

 

هر دو تیم از بازی قبلی شان 5 روز می گذرد (120 ساعت) و فرصت مناسب و کافی برای یک ریکاوری مطلوب را داشته اند و در صورتی که شرایط بازی نیازهای جسمانی بالایی را طلب کند (افزایش سرعت بازی و کنار گذاشتن احتیاط) از نظر بدنی مشکلی برای این بازی نخواهند داشت.


در صورتی که روند غالب اتفاق بیفتد دربی 92 هم به احتمال زیاد یک بازی محتاط خواهد بود و شاید یک نتیجه مساوی یا یک هیچ به نفع تیمی که از معدود موقعیت ها بهتر استفاده کند. مگر اینکه سورپرایزی در افکار مربیان وجود داشته باشد یا اتفاقات بازی این روند را تغییر دهد.

پوریا جراحی

دیدگاه‌ها