کد خبر : 1668221 | 24 بهمن 1398 ساعت 12:51 | 93.2K بازدید | 0 دیدگاه

تیم ملی و باشگاه‌ها؛ راه‌حل‌هایی برای بدترین اوضاع

گزارش: سازمان لیگ در دشوارترین آزمون تاریخ

فشردگی مسابقات استقلال در لیگ برتر و لیگ قهرمانان آسیا شرایط را برای برگزاری بازی عقب‌ افتاده استقلال و سپاهان در جام حذفی و استقلال و فولاد در لیگ برتر خیلی سخت کرده است.

گزارش: سازمان لیگ در دشوارترین آزمون تاریخ

به گزارش "ورزش سه"، تعویق مسابقات لیگ نوزدهم در روزهای اولیه به جهت ساختارسازی فروش اینترنتی توسط باشگاه‌ها و آلودگی هوا در تهران و تعداد بازیکنان بالای سه نفر فولاد خوزستان در تیم امید در زمان برگزاری مقدماتی بازی‌های المپیک موجب شد تا ضمن فشرده شدن مسابقات چهار نماینده این روزهای فوتبال ایران در آسیا، دو بازی استقلال و یک بازی سپاهان در لیگ برتر و جام حذفی به عقب بیفتد.


با توجه به برگزاری دو دیدار احتمالی در مرحله نیمه‌نهایی و فینال حذفی که برنامه‌های آن هنوز پیش‌بینی نشده است، شرایط برای به پایان رساندن فصل فوتبالی ایران و آغاز اردوی تیم ملی از ۳۰ اردیبهشت  برای دو بازی مهم با بحرین  و عراق در مقدماتی جام جهانی بسیار سخت است. به این مشکلاتِ کمیته برگزاری مسابقات اضافه کنید مرحله حذفی لیگ قهرمانان آسیا را که در صورت صعود نمایندگان ایران باید از ۲۹ اردیبهشت تا ششم خرداد برگزار شود.

 


* فینال حذفی 


بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، روز آخر لیگ برتر ۲۱ اردیبهشت برگزار خواهد شد. به نظر می‌رسد تنها زمان مناسب برگزاری فینال حذفی در فاصله ۲۱ اردیبهشت تا ۲۹ اردیبهشت که در این تاریخ دیدار فرضی نمایندگان ایران در مرحله حذفی آسیا برگزار می‌شود و احتمال حضور تیمی که هم به فینال حذفی رسیده باشد و هم در مرحله حذفی لیگ قهرمانان آسیا حضور داشته باشد خیلی بالاست، روز پنج شنبه ۲۵ اردیبهشت است.


سازمان لیگ علاوه بر مشکل فینال می‌بایست دیدار نیمه‌نهایی را هم که با حضور تیم‌های پرسپولیس، نفت مسجد سلیمان و یکی از دوتیم استقلال یا سپاهان و تراکتور یا مس کرمان است در فاصله ۸۷ روز آینده برگزار کند که برنامه و تقویم مسابقات این اجازه را به سازمان لیگ به دلیل حضور تیم پرسپولیس و یکی از دو تیم سپاهان و استقلال در مرحله نیمه‌نهایی و فشردگی مسابقات این تیم‌ها برای برگزاری در زمان مناسب نمی‌دهد.

 

 

1461334

 


* فیفا دی؛ از ۲۹ اسفند تا ۱۲ فروردین  


تیم ملی دو بازی خود را قبل از بازی‌های مهم خردادماه برای راه‌یابی به مرحله دوم مقدماتی جام جهانی باید در روزهای پنج شنبه هفتم فروردین با هنگ‌کنک در تهران و سه‌شنبه ۱۲ فروردین با کامبوج در کشور کامبوج برگزار کند و با توجه به جدول مسابقات برای داشتن بخت صعود باید هر دو بازی را ببرد؛ ضمن این‌که به دلیل برگزاری هفته چهارم لیگ قهرمانان آسیا در روزهای ۱۸ و ۱۹ خرداد تیم‌های استقلال، پرسپولیس، سپاهان و شهر خودرو باید بلافاصله در روز ۱۴ فروردین بازی‌های هفته ۲۵ لیگ برتر را برگزار کنند. 

 


* برگزاری بازی‌های عقب افتاده در فیفا دی 


 شرایط  جدولیِ لیگ، بازی استقلال برابر فولاد را که قرار است در اهواز برگزار شود و سه امتیاز آن برای هر دو تیم برای قهرمانی و کسب سهمیه مهم است، بسیار حساس کرده است. ضمن این‌که بازی حذفی دو تیم استقلال و سپاهان نیز به جهت سهمیه مستقیم لیگ قهرمانان آسیا و کسب احتمالی جام در فصل فوتبالی امسال را یکی از مهم‌ترین بازی‌های فوتبال ایران کرده است.


درصورت عدم دعوت فقط دو بازیکن از سه تیم یاد شده به تیم ملی، قوانین اجازه برگزاری بازی‌های یاد شده را در روزهای سه شنبه پنجم فروردین و یکشنبه ۱۰ فروردین به سازمان لیگ می‌دهد .


وریا غفوری، علی کریمی و روزبه چشمی در این مدت همواره به اردوی تیم ملی دعوت شده‌اند؛ ضمن این‌که کیفیت فوتبال مهدی قائدی و حتی مسعود ریگی در این روزها نیز می‌تواند آن ها را گزینه تیم ملی در فروردین ماه کند.


از سپاهان پیام نیازمند، محمد محبی و امید نورافکن در اردوهای اخیر حضور داشته‌اند؛ ضمن اینکه منصوری و سروش و کیانی نیز در صورت ادامه روند روزهای گذشته می‌توانند در اردوی تیم ملی باشند. 


هم فرهاد مجیدی و هم امیرقلعه‌نویی دوست دارند با تمامی بازیکنان خود وارد کارزار حذفی شوند و اصلاً علاقه‌ای ندارند از بازیکنانی مثل وریا غفوری، علی کریمی، پیام نیازمند و محمد محبی در این دیدار بی‌بهره باشند؛ ضمن اینکه بازی با فولاد برای استقلال به جهت یکی از شانس‌های قهرمانی همچنان مهم است.

 

 

 


* فرضیه اول برگزاری دیدارهای عقب افتاده 


فوتبال ایران توان برتری بر هنگ‌کنگ و کامبوج را بدون بازیکنان دو تیم سپاهان و استقلال دارد و اسکوچیج می تواند به جهت همراهی با برنامه‌های سازمان لیگ، هیچ‌کدام از بازیکنان دو تیم را برای اردوی فروردین به تیم ملی دعوت نکند و سازمان لیگ با فراغ بال و بدون اعتراض مربیان دو بازی یاد شده را در تاریخ های پنجم و دهم فروردین برگزار کند.

 


* فرضیه دوم برگزاری دیدارهای عقب افتاده


اسکوچیچ بر اساس توصیه‌ها از هر دو تیم کمتر از سه بازیکن به تیم ملی دعوت کند و اصطلاحاً کار را مهندسی کند و  سازمان لیگ نیز بر اساس قوانین، برنامه بازی‌های عقب افتاده را اعلام کند و به مقصود خود برسد.

 


* فرضیه سوم برگزاری دیدارهای عقب افتاده


ادامه بازی‌ها پس از بازی تیم ملی در ۲۰ خرداد برابر عراق در تهران و شروعِ با تأخیر لیگ سال آتی که با توجه به صعود احتمالی تیم ملی و تقویم فشرده فصل آینده فوتبال که شامل مقدماتی جام جهانی، لیگ برتر، جام حذفی و لیگ قهرمانان آسیا نیز هست، عملاً مشکلات را به سال آینده پرتاب می‌کند؛ علاوه بر این‌که نداشتنِ استراحت مناسب به مقدار کافی برای بازیکنان در فاصله فصل فوتبالی امسال و سال آینده موجب خواهد شد سرمایه‌های فوتبالی کشور در معرض آسیب‌دیدگی قرار بگیرند و تیم ملی بیشترین آسیب را از این اتفاق خواهد دید و شاید حتی به قیمت از دست دادن صعود به جام جهانی ۲۰۲۲ قطر به جهت از دست دادن بهترین‌های فوتبال ایران شود.

 

1477619

 


با توجه به سرمایه‌های زیاد و توان بالای فوتبالی ایران و احتمال بالای پیروزی بر هنگ‌کنگ و کامبوج و لزوم صداقت با افکار عمومی و احترام به دوستداران هر سه باشگاه استقلال، سپاهان و فولاد و ایجاد رقابت سالم بین همه تیم‌ها و مبریٰ کردن فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ از جانبداری از تیم‌های دیگر، به نظر می‌رسد بهترین راهکار برای فوتبال ایران استقبال از فرضیه اول با اعلام رسمی از طرف فدراسیون فوتبال و اعلام  سریع برنامه بازی‌های عقب افتاده در تعطیلات نوروزی به جهت برنامه‌ریزی تیم‌ها باشد. 

 


* نیمه‌نهایی و فینال حذفی 

                                                                                                     
سازمان لیگ در صورت موافقت اسکوچیچ و دعوت نکردنِ او از ملی‌پوشان سه تیم استقلال، سپاهان و فولاد در فیفا دی نوروزی، همچنان مشکل برگزاری نیمه‌نهایی حذفی را در برنامه‌های خود دارد. می‌توان مرحله نیمه‌نهایی حذفی را در تاریخ ۲۵ اردیبهشت برگزار کرد تا درصورت عدم صعود چهار نماینده ایران در لیگ قهرمانان آسیا، فینال در روز ۳۰ اردیبهشت برگزار شود، یا در صورت صعود نماینده‌ای از ایران که در فینال حذفی هم حضور دارد، برگزاری فینال حذفی را چند روز قبل از بازی با بحرین و در یکی از روزهای ۱۰ و ۱۱ خرداد برگزار کرد تا با صعود مقتدرانه در روز ۲۰ خرداد و با شکست عراق، زمان برای استراحت کافی ملی‌پوشان و بازیکنان حاضر در لیگ قهرمانان آسیا و حذفی برای ریکاوری مناسب و آغاز فصل مهم سال آتی و صعود به جام جهانی فوتبال فراهم باشد. 

 

محمدرضا تقی خانی                                                                                                                      

دیدگاه‌ها