کد خبر : 1668760 | 27 بهمن 1398 ساعت 13:08 | 7.3K بازدید | 0 دیدگاه

قعرنشین به دنبال احیای بزرگ

عملیات نجات برای پیکان توسط عبدالله ویسی

پیکان در اتفاقی عجیب در قعر جدول حضور یافته و تغییر کادرفنی نیز طی دو هفته اخیر نتوانسته گره‌ای از مشکلات این تیم باز کند.

به گزارش "ورزش سه"، هفته بیستم لیگ برتر فوتبال برای پیکان با اتفاق بزرگ و تلخی همراه بود که تیم تهرانی را به قعر جدول رده بندی سوق داد. پیکان مقابل فولاد خوزستان با دو گل از لوسیانو پریرا و آیاندا پاتوسی شکست خورد با وجود اینکه علیرضا کوشکی جوان یکی از گل‌های خورده تیم میهمان را در دقیقه 88 جبران کرده بود.

 

شکست در خانه برابر فولاد خوزستان تیم پیکان را به آمار وحشتناکی رسانده است. پیکان اکنون در 10 مسابقه گذشته لیگ نوزدهم به برتری دست پیدا نکرده است. آخرین برد آن‌ها به دیدار دربی خودروسازان با نتیجه یک بر صفر برابر سایپا در هفته دهم مربوط می‌شود. تیم پیکان در این 10 مسابقه بالطبع کلین شیت نداشته و طی 9 دیدار اولین گل بازی را دریافت کرده است و همینطور در 4 بازی از 5 مسابقه اخیر نیمه اول را با شکست به رختکن رفته است.

 

جواد نکونام با برتری مقابل پیکان تحت هدایت عبدالله ویسی موفق شد در اولین رویارویی با این سرمربی سه امتیاز را کسب کند. همچنین فولاد توانست برای چهار دیدار پیاپی برابر پیکان شکست ناپذیر بماند. با این وجود فولاد یک پیروزی کمتر از پیکان در رویارویی با این تیم به دست آورده است. پیکان 5 مرتبه فولاد را شکست داده و 4 رویارویی این دو تیم با تساوی به پایان رسیده است. فولاد حالا با 30 امتیاز در حالی به رتبه ششم تکیه زده است که پیکان با وجود اینکه باورنکردنی است با در دست داشتن یکی از بهترین خط حمله‌های لیگ قعر جدول را در دست گرفته است.

 

پیکان هم اکنون در اواسط هفته بیستم با 3 پیروزی، 5 تساوی  و 12 شکست تنها 14 امتیاز کسب کرده است از شاهین شهرداری بوشهر که طی سه بازی گذشته به 9 امتیاز رسیده 2 امتیاز عقب افتاده است. شاهین بوشهر البته به دلیل تفاضل گل در رده پانزدهم ایستاده است وگرنه همانند گل گهر سیرجان 16 امتیاز کسب کرده است. با وجود اینکه تیم پیکان طی هفته‌های گذشته با اشتباهات داوری هم جریمه شده است آنها اکنون باید به دنبال تغییر وضعیت باشند و راه سختی پیش رو دارند. چند نکته در تغییر وضعیت پیکان می‌تواند مهم و اثرگذار باشد که در ادامه می‌خوانید:

 

1478409

 

درمان بیماری

 

پیش از اینکه حسین فرکی تصمیم بگیرد تیم پیکان را ترک کند و از سمت خود استعفا بدهد چندین مرتبه به این نکته اشاره کرده بود که تیمش مریض است. اسماعیل شریفات، بازیکن نیم فصل اول تیم پیکان که اکنون در شاهین شهرداری بوشهر حضور دارد و در نیم فصل دوم موفق شده دو گل به ثمر برساند در حالیکه نتوانسته بود جایگاه مشخصی در تیم پیکان به دست بیاورد هفته گذشته به این نکته اشاره کرده بود که برخی از بازیکنان پیکان باخت و ناکامی برایشان مهم نیست و همین نشان می‌دهد که این تیم را بحران جدی رو به رو است.

 

شاید این مسئله که تیم پیکان هواداران بی شماری ندارد تا بازیکنانش زیر فشار نباشند و همانند اعضای سایر تیم‌های حاضر در لیگ نوزدهم وظیفه‌ای در قبال تماشاگران نداشته باشند، برای بازیکنان این تیم فضایی را فراهم کند که در صورت ناکامی سرزنش بزرگی را شاهد نباشند و با اینکه از حسین فرکی انتظار می‌رفت آنها را جریمه نکند. هفته گذشته شاهد بودیم که باشگاه نساجی مازندران به محض عدم نتیجه گیری در دو بازی پیاپی بازیکنانش را 10 درصد جریمه کرد تا بدین شکل به آنها شوکی وارد کرده و توجه‌شان را جلب کند تا به روند خود پایان بدهند. به نظر می‌رسد یک جریمه برای بازیکنان از سوی اعضای هیات مدیره باشگاه پیکان بتواند برای بازیکنان این تیم تلنگری به حساب آید که تیم تحت هدایت عبدالله ویسی را با یک خانه تکانی رو به رو کند.

 

احیای مغانلو

 

درخشش در نیم فصل اول لیگ نوزدهم و فضای ملتهب پنجره نقل و انتقالات زمستانی سبب شد تا بازیکنان حاضر در خط حمله این تیم به ویژه شهریار مغانلو مورد توجه تیم‌های مدعی لیگ برتر قرار بگیرند. پیشنهاد مستقیم تیم پرسپولیس تهران و حضور در جمع سه قهرمان اخیر لیگ برتر برای مهاجم 25 ساله فضایی را ایجاد کرد که به صورت ناخواسته تمرکزش برای ادامه فصل را از دست بدهد و با وجود اینکه شوق زیادی برای ترک پیکان داشت در این تیم ماندگار شود. به غیر از مغانلو دیگر بازیکنان این تیم مانند سعید واسعی و فراز امامعلی هم با پیشنهاداتی مواجه بودند اما اصرار پیکان برای نگه داشتن ستاره‌هایش آنطور که فکر می‌کرد پیش نرفت و اکنون جای پُر آنها تفاوتی با جای خالی‌شان ندارد.

 

آقای گل فصل گذشته لیگ دسته اول فوتبال در بازگشت به لیگ برتر و پایان خدمت مقدس سربازی در خط حمله تیم پیکان مفید واقع شد و با فیزیک مناسبی که داشت انتخاب اول حسین فرکی در نوک خط حمله بود. اعتماد فرکی به این بازیکن با وجود اینکه ابراهیم صالحی هم در پست مهاجم حضور داشت سبب شد تا مغانلو تا امروز با 9 گل زده یکی از مدعیان کفش طلایی لیگ برتر هم باشد. البته مغانلو افت شدیدی نسبت به فصل اول داشته که ظاهرا با یک شوک بزرگ می‌تواند درمان شود. این مهاجم طی مسابقه جام حذفی برابر سپاهان اصفهان گلزنی کرد اما نتوانست در دیداری که حواشی فراوانی درباره داوری وجود داشت مانع حذف تیمش شود.

 

در بازگشت به لیگ برتر او مقابل صنعت نفت آبادان هم یکی از دو گل تیمش را به ثمر رسانده بود اما شاهد شکست سه بر دو مقابل تیم مدعی دراگان اسکوچیچ بود. با این حال او طی 6 بازی گذشته موفق شده سه گل به ثمر برساند اما آخرین گلزنی او به بازی سه هفته پیش مقابل شاهین شهرداری بوشهر از روی نقطه برمی‌گردد. آخرین گلی که این بازیکن بلندقامت طی جریان بازی به ثمر رسانده برابر تراکتور تبریز در مسابقه معوقه هفته دوازدهم است. افت آمار مغانلو نشان می‌دهد او نیاز دارد با فراموشی اتفاقات گذشته دوباره به روند ایده آل خود برگردد تا بتواند در تابستان به تیم‌هایی که خواهان او هستند نشان بدهد همچنان ارزش سرمایه گذار خواهد داشت.

 

ویسی بعد از بازی مقابل ماشین سازی از مهاجم تیمش تمجید کرده بود و امیدوار است که بهتر عمل کند اما محقق شدن این مهم را ملزم به تمرینات مداوم می‌داند: "باید تمرین کنیم و از بودن مغانلو که یک بازیکن فوق العاده است و فعلا فکر می‌کنم نصف علی دایی است و می‌تواند به فوتبال ملی ما کمک کند، استفاده کنیم."

 

1436016

 

دروازه بان

 

یکی از خریدهای حسین فرکی در زمستان دروازه بان ملی پوش ارمنستانی بود. این تیم در حالیکه مذاکراتی با سوشا مکانی داشت اما با دروازه بان سابق تیم ملی فوتبال به توافق نرسید تا با عدم وجود دروازه‌بان آزاد بین بازیکنان ایرانی، کادرفنی پیکان روی خرید یک بازیکن خارجی به جمع بندی برسد. با وجود اینکه وحید شیخ ویسی و مهدی امینی به عنوان دو دروازه بان از ابتدای فصل تیم پیکان را همراه می‌کردند پیش بینی می‌شد با معارفی آرام هایراپتیان معضل بزرگ این تیم برطرف شود اما امروز پیکان با 37 گل خورده ضعیف‌ترین آمار را نسبت به فصل گذشته به اجرا گذاشته است.

 

پیکان فصل پیش تا پایان هفته سی‌ام تنها 34 گل دریافت کرده بود! آنها طی اولین فصلی که به لیگ برتر بازگشته بودند تا پایان مسابقات 38 گل دریافت کرده بودند و همینطور دو فصل پیش بهترین آمار را داشتند که موفق شدند تنها 26 گل دریافت کنند. مشخصا یکی از ماموریت‌های مهم عبدالله ویسی در پیکان که موافقت کرد تا با ابراهیم میرزاپور در این تیم همکاری کند، تقویت روحیه دروازه‌بان‌ها و برطرف کردن مشکل گل خوردن است تا آنها بتوانند برای رهایی از قعر جدول امیدوار باقی بمانند.

 

خرید بازیکن خارجی؟

 

عبدالله ویسی در نشست خبری پیش از دیدار برابر فولاد خوزستان اعلام کرد سه جالی خالی در لیست بازیکنان این تیم وجود دارد. او همچنین تایید کرد که طی تعطیلات با بررسی برنامه‌های باشگاه و بازیکنانی که زیر نظر خواهد گرفت این باشگاه فعالیت نقل و انتقالاتی خواهد داشت. طبیعی است ویسی باید با مهره‌هایی همکاری کند که با انتخاب او در این تیم حضور نداشته‌اند و حاصل تفکرات سرمربی پیشین هستند. با وجود اینکه پیکان در نقل و انتقالات زمستانی هم خریدهای بزرگی نداشته و مشکلات مالی این تیم مطرح شده است بعید به نظر می‌رسد اما ویسی سعی دارد تا بازیکن خارجی به این تیم اضافه کند. قابل پیش بینی خواهد بود که با این شرایط او نمی‌تواند بازیکن تاپی را به خدمت بگیرد که بتواند با شرایط فعلی باشگاه‌های ایرانی حداقل با قرارداد ریالی کنار بیاید. با این اوصاف باید منتظر ویسی ماند و دید که او قصد دارد چه برنامه‌هایی را در این خصوص پیاده کند.

 

ویسی موفق می‌شود؟

 

ویسی که علاقه دارد برای موفقیت خودش را در پیکان اثبات کند در پایان بازی روز گذشته قولی که به مسئولان پیکان داده بود را دوباره بیان کرد:"من برای ماندن پیکان صد درصد قول دادم و امضا می‌دهم که تیمم صددرصد در لیگ می‌ماند. من چه در این تیم باشم یا نباشم،  باشگاه برنامه‌اش این است که برنامه‌ریزی بهتری کند تا در سال‌های آینده این اتفاقات برای پیکان نیفتد. من با تمام احساس و وجودم سعی می‌کنم تیم در لیگ بماند."

 

سرمربی 47 ساله اصفهانی طی دو دیدار به همراه پیکان به تنها یک امتیاز رسیده است. تیم او در بازی گذشته برابر ماشین سازی تنها در کمتر از 5 دقیقه دو گل به ثمر رساند و از شکست به تساوی رسید تا بازی خارج از خانه را با امتیاز پشت سر بگذارد. ویسی در لیگ نوزدهم هنوز به برتری دست پیدا نکرده است. او پس از صعود به لیگ برتر به همراه شاهین بوشهر از لیگ دسته اول طی 6 مسابقه رسمی به تنها یک تساوی برابر پیکان رسید و در 5 بازی دیگر شکست خورده بود.

 

او زمانی که در پیکان حضور داشت در قدم اول به صباباتری باخت(4 بر صفر)، بعد با تراکتور مساوی کرد(یک بر یک)، در بازی بعدی جلوی داماش باخت(5 بر 3) و پس از آن بردهای او آغاز شد که طی 4 بازی متولای گهر زاگرس، نفت تهران، سپاهان و آلومینیوم هرمزگان را شکست داد.

 

پیکان هفته آینده باید به مصاف نفت مسجد سلیمان برود و 8 روز استراحت می‌کند تا برای بازی بزرگ مقابل پرسپولیس تهران در ورزشگاه آزادی آماده شود. پیش از فرا رسیدن عید نوروز، ویسی با پیکان باید در دو مسابقه دیگر هم حاضر شود. آنها اول باید در خانه ذوب آهن حاضر شوند و پس از آن آخرین میزبانی سال 98 را از تیم گل گهر سیرجان انجام بدهند. گل گهر اکنون در رده‌های پایین جدول تنها 2 امتیاز بیشتر از پیکان کسب کرده است و برتری پیکان در این بازی می‌تواند به آنها کمک فراوانی برای بهبود بخشیدن جایگاهشان داشته باشد.

 

1476560

دیدگاه‌ها