کد خبر : 1669010 | 28 بهمن 1398 ساعت 15:22 | 27.3K بازدید | 0 دیدگاه

ژاوی بهترین شماره شش تاریخ است

تکسیرا: در ایران به سرمربی تیم ملی احترام نمی‌گذارند

سرمربی پرتغالی سپاهان یک روز پیش از دیدار حساس تیمش مقابل السد در مصاحبه ای مفصل به سوالات مختلفی پاسخ داده است.

تکسیرا: در ایران به سرمربی تیم ملی احترام نمی‌گذارند

به گزارش "ورزش سه"، میگل تکسیرا مربی پرتغالی تیم فوتبال سپاهان در گفتگو با خبرنگار "ورزش سه" در دوحه قطر یک روز پیش از دیدار حساس برابر السد قطر به سوالات مختلفی پاسخ داد که در ادامه می خوانید.

 

کی روش درهای ایران را به روی مربیان پرتغالی دیگری باز کرد


اولین سوال در مورد حضور مربیان پرتغالی نظیر کی روش، سرجیو و ... در فوتبال ایران و علاقه ای که هواداران فوتبال ایران به سبک بازی آنها دارند، بود که تکسیرا حرف هایش را اینگونه آغاز کرد: « ببینید من فکر می کنم کی روش کار فوق العاده ای در ایران انجام داد و این درست است. او سعی کرد ایده های خودش را در تیم ملی ایران پیاده کند.  خب این طبیعی است که وقتی یک مربی از یک کشور وارد می شود و کارش را خوب انجام می دهد، درهای ورود را برای مربیان دیگر باز می کند. در کل دنیا این اتفاق می افتد. برای مربیان پرتغالی این خیلی خوب بود، چون او به اینجا آمد و خیلی خوب کار کرد.»

 

طارمی، محمدی و عابدزاده درهای پرتغال را به روی ایرانی ها باز کرده اند


سوال بعدی در مورد حضور بازیکنان ایرانی در این لیگ بود که توانسته اند کارنامه موفقی نیز داشته باشند و حالا به دنبال رسیدن به تیم های بزرگ تر و لیگ های بهتر فوتبال اروپا هستند. میگل تکسیرا در این رابطه بیان کرد:« پرتغال کشور خوبی هم برای مربیان و هم بازیکنان به شمار می رود. آنها درها را برای سایر کشورهای اروپایی باز کرده اند. آنها به اروپا می آیند و پس از موفقیت به تیم های برتر قاره مثل اسپانیا و انگلستان می روند. برای ایرانی ها هم همینطور است. الان عابدزاده در ماریتیمو خیلی خوب بازی می کند و محمدی و طارمی هم شرایط بسیار خوبی در لیگ پرتغال دارند. به نظرم حالا درهای پرتغال بیش از گذشته به روی بازیکنان ایرانی باز خواهد شد، چون آنها چند بازیکن ایرانی را دیده اند و به آنها باور پیدا کرده اند. این فکر می کنم این برای بازیکنان ایرانی خیلی خوب است، چون می توانند به پرتغال بروند و از آنجا به کشورهای بهتری برای بازی کردن برسند.»

 

طارمی می تواند به یک تیم بزرگ پرتغال برود


از تکسیرا در مورد این موضوع پرسیده شد که ما هنوز بازیکن در تیم های بزرگ لیگ پرتغال نظیر اسپورتینگ، بنفیکا و پورتو نداریم. او در واکنش به این سوال بیان کرد:« این سخت است وقتی آنها در ایران بازی می کردند، در اولین انتقال به تیم های بزرگ بروند. با این حال طارمی الان این شانس را دارد که به بنفیکا یا اسپورتینگ برود.»

 

لیگ پرتغال به دنبال خرید و فروش بازیکن است


از مربی سپاهان پرسیدیم که به نظر می رسد هواداران تیم های بزرگ پرتغال به دنبال حضور بازیکنان بزرگ در تیمشان هستند و این سبب می شود که بازیکنان ایرانی کار سختی برای حضور در این تیم ها داشته باشند. او در این زمینه گفت:« ما این را می دانیم. ذهنیت باشگاه های پرتغالی متفاوت است، چرا که آنها می خواهند بازیکنان خوب را خریداری کنند و سپس با قیمت های بالاتر به باشگاه های بزرگ تر بفروشند، مثل بازیکنان برزیل. بازیکنان برزیل معمولا به پرتغال می آیند  و به تیم های دیگر اروپا می روند. در مورد ایرانی ها هم همینطور است و آنها می توانند درها را به روی بازیکنان ایرانی در پرتغال باز کنند.»

 

مربیان کروات و پرتغال مثل مربیان ایتالیایی نیستند


سوال بعدی ما از تکسیرا در مورد حضور مربیان پرتغالی و کروات در فوتبال ایران و تفاوت سبک مربیگری آنها بود که او اینگونه به این سوال پاسخ داد: « در کرواسی هم مربیان فوتبال دوست دارند که فوتبال زیبایی را بازی کنند، درست مثل مربیان پرتغالی. ما ترجیح می دهیم که گاهی مواقع خوب بازی کنیم، حتی اگر نبریم. با این حال می دانید که در فوتبال بردن مهم تر از همه چیز است. به نظرم این دیدگاهی که مربوط به فوتبال زیبا بازی کردن است، مربیان کروات و پرتغال شبیه یکدیگر می کند. همچنین مربیان اسپانیا هم چنین دیدگاهی دارند، اما مربیان کشورهای فرانسه، انگلستان و ایتالیا کمی متفاوت هستند، چرا که در ایتالیا بردن مهم تر از هر چیزی است.»

 

1420379

 

هر روز می جنگیم تا بهتر شویم، برای شغل نمی جنگیم !


با توجه به پیش زمینه سال های اخیر که میان کی روش و برانکو وجود داشته، از تکسیرا پرسیدیم که این دعواهای فوتبالی طبیعی است که او در واکنش به این موضوع اضافه کرد: « من باور ندارم. ما هر روز می جنگیم تا بهتر شویم. مربیان کروات و مربیان ایرانی هم اینطوری هستند. اینطوری نیست که برای شغلمان بجنگیم، ما می جنگیم که بهتر شویم و همه این کار را می کنند.»

 

نمی فهمم در ایران چرا به مربیان موفق احترام نمی گذارند؟


تکسیرا در پاسخ به این سوال که درگیری هایی که بین کی روش و برانکو وجود داشت، چه تصویری را از این دو مربی و فوتبال ایران به فوتبال اروپا مخابره کرده است، توضیح داد و گفت: « در سال های اخیر در فوتبال ایران فکر می کنم این نرمال نیست که مربی ای که کارش را خوب انجام می دهد، بد در موردش صحبت کنیم. مربی ای که کارش را خوب انجام می دهد باید به او احترام بگذاریم. البته که شاید ما کمی متفاوت تر فکر کنیم ولی باید به او احترام بگذاریم. این خیلی مهم تر است، چون کارش را خوب انجام می دهد. وقتی به مربیان کشورهای دیگر نگاه می کنید، می بینید که آنها به مربی تیم ملی احترام می گذارند و با آنها همکاری می کنند و این است که اهمیت دارد. اگر ما نتایج خوبی می گیریم باید احترام بگذاریم. در ایران اما فکر می کنم که به مربی تیم ملی به طور مناسب احترام گذاشته نمی شود. نه تنها در بخش ملی که در بخش باشگاهی هم این موضوع را می بینم. برخی مربیان کارهای فوق العاده ای انجام داده اند ولی چرا مردم احترام نمی گذارند؟ من این را نمی فهمم و این انصاف نیست. برخی مواقع مردم سعی می کنند که مشکلاتی ایجاد کنند. ما باید احترام بگذاریم. به هر حال هیچ کس بیشتر از مربی نمی خواهد که برنده باشد و به نظر باید احترام همیشه وجود داشته باشد.

 

کی روش یکی از سه چهار مربی جهانی پرتغال است


از تکسیرا در مورد کی روش پرسیدیم و اینکه در پرتغال چطور در رابطه با این مربی فکر می شود. او اینگونه پاسخ داد: « ببینید فراموش نکنید که کی روش اولین عنوان قهرمانی پرتغال را برای تیم جوانان ما در جهان گرفت. او مربی فوق العاده ای و کارنامه بسیار خوبی دارد. شاید ما سه چهار مربی در پرتغال داریم که کارنامه بسیار خوبی دارند و کی روش یکی از آنها است. همچنین در سطح جهانی نیز پرتغال شناخته شده است و این هم به خاطر همین مربیان است.»


باور دارم که نیمه دوم می توانیم السد را ببریم


سوال بعدی از مربی پرتغالی سپاهان در رابطه با دیدار برابر تیم قدرتمند السد بود که دو سال اخیر در نیمه نهایی لیگ قهرمانان آسیا حاضر بوده است. او در این رابطه بیان کرد:« من فکر می کنم که سخت ترین گروه رقابت ها، گروه ما است و من در این موضوع هیچ شکی ندارم. هر چهار تیم فوق العاده هستند، اما تیم النصر به نظرم خطرناک تر و بزرگ تر است، همچنین السد. این دو تیم بازیکنان و شرایط خیلی خوبی دارند. آنها در بازی اول مساوی کرده اند و فردا می خواهند برنده باشند. ما این ها را می دانیم و آماده شدیم برای این بازی سخت و دشوار. بازیکنان ما باید برای این بازی آماده باشند. می دانیم این تیم در چه دقایقی بالا می آید ولی ما باید از آنها باهوش تر باشیم تا نتیجه خوبی بگیریم. از نظر من این اهمیت دارد که اگر ما بتوانیم در نیمه دوم سازماندهی خوبی داشته باشیم، می توانیم برنده بازی باشیم. من فکر می کنم و این ذهنیت را دارم و به آن باور دارم، چرا که در نیمه دوم تیم ها کمی سازماندهی‌شان به هم می ریزد و ما می توانیم از این موضوع استفاده کنیم.»

 

1356970

 

السد حالا فرق زیادی با بازی های گذشته اش دارد


موضوع بعدی در رابطه با بازی های اخیر استقلال و پرسپولیس با السد بود و نتیجه هایی که این دو تیم کسب کرده اند. تکسیرا در مورد اینکه به نظر می رسد این همان تیمی است که با استقلال بازی کرده و 6 بازی هم با پرسپولیس انجام داده، بیان کرد: بله ولی آنها مربی‌شان را تغییر داده اند و این یعنی تغییرات زیاد. این خیلی مهم است. قبلا مربی آنها فریرا بود و دانش خیلی خوبی نسبت به تیم های ایرانی داشت، اما الان شرایط با ژاوی و ایدئولوژی ای که این مربی دارد متفاوت است. آنها شروع خوبی نداشتند ولی الان شرایط بهتری دارند. الان السد خطرناک تر است به خصوص در بخش هجومی. »

 

نمی توان بازیکنی شبیه ژاوی پیدا کرد


سوال بعدی این بود که آیا بازی کردن ژاوی و بودنش در زمین مسابقه را خطرناک تر از حضورش روی نیمکت نمی داند که تکسیرا گفت: « من این را قبول دارم. برای اینکه وقتی ژاوی بازی می کرد، مربی خیلی خوبی داشتند و ژاوی هم بازی می کرد که تیم قوی تری از آنها می ساخت. من بازیکن دیگری بهتر از ژاوی در میانه زمین در دنیا نمی بینم  و وقتی او بازی کردن را متوقف کرد، دیگر نمی توان بازیکنی شبیه او پیدا کرد.»

 

اینیستا و لمپارد هم خوب بودند ولی ...


شما می توانید ژاوی را با هافبک دیگری در 15 سال اخیر مقایسه کنید. تکسیرا با اطمینان به این سوال پاسخ داد و افزود: « نه در پست او اصلا. ما او را در بارسلونا و در کنار اینیستا به خاطر می آوریم ولی او خیلی خوب بود و لی قابل مقایسه با ژاوی نبود. همچنین لمپارد هم بازیکن خوبی بود ولی بازیکنی شبیه او پیدا نمی کنم.»

 

اگر نیمه اول گل نخوریم، نیمه دوم می بریم


سوال آخر از مربی پرتغالی سپاهان در رابطه با پیش بینی اش از بازی روز آینده بود که او گفت: من همیشه باور دارم که می توانیم بازی را در نیمه دوم ببریم. شاید یک هیچ یا دو بر صفر. ما با پیام هم در این مورد صحبت می کردم. بازی خیلی سختی است؛ ولی فکر می کنم اگر در نیمه اول گل نخوریم، می توانیم در نیمه دوم بازی را ببریم.»

دیدگاه‌ها