کد خبر : 1669655 | 01 اسفند 1398 ساعت 17:51 | 65.9K بازدید | 0 دیدگاه

برای کریم باقری

تولد مرد تکرار نشدنی؛ جنتلمنی با یک سبیل باریک

امروز زادروز تولد هافبک تکرار نشدنی فوتبال ایران و مردی است که با بودنش درزمین دل همه قرص بود؛ از مربی گرفته تا هوادارها و بازیکنان. چقدر زود کریم باقری ۴۶ ساله شد!

تولد مرد تکرار نشدنی؛ جنتلمنی با یک سبیل باریک

به گزارش "ورزش سه"، اول اسفند ۱۳۵۲ زادروز بهترین شماره ۶ فوتبال ایران بعد از انقلاب است؛ مربی بی‌حاشیه امروز باشگاه پرسپولیس که کارش را خوب انجام می‌دهد و مورد تأیید برانکو و کالدرون بود و در کادر مربیان یحیی هم ماند. او در دوران فوتبالش هم مرد همیشه ثابت تمامی مربیان در زمین بود. چیدمان ترکیب در ذهن اهل فن، کارشناسان، هوادارها، مربیان و حتی بازیکنان در تیم‌هایی که کریم را در اختیار داشتند، بدون کریم باقری معنا نداشت. فوتبال ایران در تمامی لحظات خوشش در دهه ۷۰ و ۸۰ رد پای کریم را دارد.


کشتن عربستان در جام ملت‌ها


سه باخت پی‌درپی برابر عربستان در حساس‌ترین مراحل تورنمنت‌های آسیایی، آغازی بود برای نفرت فوتبالی از این کشور. عربستان در نیمه‌نهایی جام ملت‌های آسیای ۱۹۸۴ درسنگاپور، تا دقیقه ۸۹ با گل شاهرخ بیانی از ایران عقب بود و با گل به خودی شاهین بیانی ما را در ضربات پنالتی حذف کرد. چهار سال بعد در جام ملت‌های آسیای ۱۹۸۸ قطر، ماجد عبدالله دقیقه ۱۶ روی سر فنونی‌زاده با ضربه سر گلی به ثمر رساند و حملات ایران نتیجه‌ای نداشت. کرمانی‌مقدم گل تساوی را زد ولی جورج کورتنی داور انگلیسی پرچم کمک فرانسوی خود را در شرایط مشکوک تأیید کرد و ایران دوباره فینال را از دست داد. در مقدماتی جام جهانی ۱۹۹۴ و شکست ۳-۴ برابر عربستان با دوگل فنونی‌زاده و جواد منافی و شکست دوباره، توالی شکست از عربستان تبدیل به امری دائمی شد؛ تا این‌که جام ملت‌های آسیای ۱۹۹۶ امارات سر رسید و در مرحله گروهی عربستان را با سه گل بردیم. ضربه سر کریم بعد از گل علی دایی با سرتوپ‌های خداداد عزیزی و گل کم‌نظیرش ادامه یافت و انتقامی شد ازخاطرات بد و پر از حاشیه بازی با عربستان درنیمه‌نهایی جام ملت‌های آسیای ۱۹۸۴ و ۱۹۸۸. البته در نیمه‌نهایی باز به عربستان خوردیم و در بازی سراسر هجومی در ضربات پنالتی باختیم و در نهایت سوم شدیم. کریم سال بعد در تهران در شهریور ۱۳۷۶ و در حالی که در مقدماتی جام جهانی ۱۹۹۸ با یک گل از عربستانی‌ها عقب بودیم، گل تساوی را به محمد الدعایه دروازه‌بان افسانه‌ای عربستان زد تا در تهران نتیجه را نبازیم.

 

1479608


کریم و خاطرات پرشورِ ملی


در پیروزی تاریخی ایران برابر کره جنوبی در جام ملت‌های آسیای ۱۹۹۶ با شش گل، کریم در دقیقه ۳۱ گل اول ایران را زد و این گل مقدمه‌ای شد بر بزرگ‌ترین کام‌بکِ تاریخ فوتبال ایران که با پنج گل نیمه دوم به سرانجام رسید.


درخشش او و علی دایی در جام ملت‌های آسیای ۱۹۹۶ موجب دعوت این دو به تیم منتخب آسیا شد و کریم باقری در بازی این تیم برابر منتخب جهان که با شکست ۳-۵ آسیایی‌ها همراه بود، از پشت هجده قدم یکی از گل‌های آسیایی‌ها را زد.


گل او به استرالیا در ملبورن در دقیقه ۷۱ و ضربه سر او برای دایی، دقایقی بعد زمینه‌ساز زدن گل تاریخی خداداد عزیزی به استرالیا و صعود ایران به جام جهانی ۱۹۹۸ شد تا ایران برای دومین بار در تاریخ به جام جهانی صعود کند.


 در جام ملت‌های آسیای ۲۰۰۰ و در برابر کره جنوبی، در مرحله حذفی بعد از دریافت توپ در میانه میدان و برداشتن چند قدم، سنگین‌ترین شلیک زندگی‌اش را با دقیق‌ترین محاسبات سانتی‌متری به سه‌کنج دروازه کره انجام داد و این، یکی از تاریخی‌ترین گل‌های فوتبال ملی ایران بود.


زدن هفت گل به مالدیو در مقدماتی مرحله اول جام جهانی ۱۹۹۸ که در آن ایران در کشور سوریه با ۱۷ گل مالدیو را شکست داد، یکی از ماندگارترین رکوردهای کریم باقری است.


او گل اول ایران در فینال بازی‌های آسیایی بانکوک به کویت را زد تا ایران با مربی‌گری مرحوم منصورپورحیدری با دو گل کریم باقری و علی کریمی کویت را ببرد و قهرمان بازی‌های آسیایی شود.


کریم که در مهرماه ۸۹ و در بازی دوستانه با برزیل برای دومین بار و این بار برای همیشه از فوتبال ملی خداحافظی کرد، با ۵۰ گل زده ملی در ۸۷ بازی رکوردی منحصر به فرد از خود به جای گذاشته است که برای یک هافبک دفاعی شاید تا سالیان سال دست‌نیافتنی باشد.

 

1077663


آقا کریم و پرسپولیس


کریم با تراکتورسازی بازی در خط دفاع را از سال ۱۳۷۱ شروع کرد و در ادامه به کشاورز پرمهره پیوست. توان بالای او در جنگ‌های تن‌به‌تن، قدرت شوت‌زنی و رهبری تیم به همراه پاس‌های بلند و دقیق او باعث شد به خط هافبک انتقال یابد. و در دو دوره، در سال‌های ۷۵ و ۸۲ به پرسپولیس پیوست.

 

در دوره اول در شهریور ۷۵ در بازگشت پرشکوه پرسپولیس در برابر الیمای قزاقستان که پرسپولیس بازی رفت را سه برصفر باخته بود، نقشی کلیدی ایفا کرد تا تیمش پنج بر صفر و در حضور صدهزار نفر بهترین کام‌بک تاریخش را رقم بزند. به السد پیوست، سه فصل در آرمینیا بیله‌فلد آلمان توپ زد، به امارات رفت، به لیگ برتر انگلیس راه یافت و سرانجام دوباره در سال ۱۳۸۲ به پرسپولیس محبوبش برگشت و به مدت هفت سال برای این تیم آقایی کرد .


شوت مهار نشدنی کریم به وحید طالب‌لو در دربی بهمن ۱۳۸۸ و پیروزی دو بر یک پرسپولیس برابر استقلال بعد از شش تساوی یک بر یک، برای کریم و طرفداران پرسپولیس فراموش نشدنی خواهد بود.  

 

1479609


پاس دقیقه ۹۶ او به سپهر حیدری در بازی فینال‌گونه روز آخر پرسپولیس در برابر سپاهان در لیگ ۸۶-۸۷ و قهرمانی دراماتیک پرسپولیس با کاپیتانی کریم باقری در لیگ برتر بعد از هفت سال، از بهترین خاطرات پرسپولیسی‌ها در دهه ۸۰ است.


کریم باقری که در بازی مهرماه ۸۹ از بازی‌های ملی خداحافظی کرده بود، در هشتم آذر ۱۳۸۹ و بعد از ۱۸ سال بازی در تیم‌های مختلف و در باشگاه محبوبش پرسپولیس و در دوران مربی‌گری علی دایی برای همیشه از فوتبال خداحافظی کرد تا یکی از بهترین شماره ۶های تاریخ فوتبال ایران در اذهان باقی بماند.

 

1478669

 

 محمدرضا تقی‌خانی

دیدگاه‌ها