کد خبر : 1671888 | 12 اسفند 1398 ساعت 15:16 | 10.1K بازدید | 0 دیدگاه

برای فوتبالی که به احترام محتاج است؛

کرونا همرنگ هیچکدام از ما نیست

روز گذشته خبر تعطیلی موقت لیگ برتر اعلام شد اما درگیری های مجازی حاشیه فوتبال ظاهرا تعطیل شدنی نیست.

کرونا همرنگ هیچکدام از ما نیست

به گزارش ورزش سه، شیوع ویروس کرونا تقریبا همه اخبار این روزهای دنیا را تحت الشعاع قرار داده و در همه ابعاد، جوامع با مختلف با آن روبرو شده اند.


در ایران هم به واسطه نگرانی و احتمال خطری که در ذهن مردم ایجاد شده و برای بالا بردن روحیه عمومی، یک هشتگ در رسانه ها و بین حساب های مجازی به وجود آمده با عنوان #کرونا_را_شکست_میدهیم. علی القاعده این هشتگ به منظور دعوت همه مردم به رعایت نکات بهداشتی و دور کردن آنها از استرس های بیش از اندازه دست به دست می شود؛ اما تنها جایی که برعکس، قابلیت تبدیل همین هشتگ را به یک دردسر و حاشیه جدید دارد، فوتبال سرزمین ماست؛ فوتبالی که در سال های اخیر بستر انواع دشمنی ها و اتفاقات عجیب بوده است.

 

ماجرا از این قرار است که روز گذشته رسانه باشگاه پرسپولیس که همیشه علاقه زیادی به طراحی هشتگ برای رویدادها و پویش های هواداری مختلف نشان داده، در یک اقدام نمادین و تبلیغی، از همین هشتگ شایع شده استفاده کرد و طرح جالبی در رابطه با آن منتشر کرد؛ طرحی از ضربه زدن احمد نوراللهی به ویروس کرونا در حالی که ماسک بر صورت دارد. این خلاقیت در نوع خود قابل تحسین بود اما آنچه در طرح پرسپولیسی ها جای گلایه باقی می گذاشت، انتخاب رنگ آبی برای ویروس کرونا بود؛ موضوعی که به نظر شبیه شیطنت و حرکت هوادارانه بود. البته رفتار هوادارانه لزوما نقطه منفی رسانه های رسمی باشگاه ها نیست و مشخصا آنها در تلاش هستند فضایی برای خرسندی طرفداران خود به وجود آورند اما تفاوت در این مورد خاص، به موضوعی ارتباط داشت که بهانه خلق پوستر پرسپولیسی ها بود. (البته افراد حاضر در باشگاه پرسپولیس به ما گفتند که این طرح و رنگ آبی به کار رفته در آن به هیچ وجه ارتباطی به باشگاه استقلال نداشته است.)

 

1482861


زمانی که صحبت از سلامت و حفظ جان مردم به میان می آید، طبیعتا انتظار نمی رود هیچ فرد و هواداری بین هم تیمی های خود یا طرفداران رقیب تفاوتی قائل شود. از هواداران مهم تر، رسانه های رسمی باشگاه ها هستند که به عنوان مراجع پرمخاطب، باید در چنین شرایطی سعی در انتقال آرامش به تمام مردم داشته باشند و از ایجاد حساسیت های هواداری بپرهیزند. 

 

ویروس آبی رنگ پوستر پرسپولیسی ها صدای مدیر رسانه‌ای استقلال را درآورد و محمد نوری فر در صفحات شخصی اش در فضای مجازی به انتقاد از این حرکت رقیب پرداخت. او درباره پوستر سرخ ها نوشت:


«نفرت‌پراکنی و هواداری فوتبال فاصله عمیقی دارند که درک نکردنش آن هم وسط یک بحران همه‌گیر انسانی، مایه خجالت است. فارغ از هر رنگ، جان همه سلامت.‌
دست‌ها و چشم‌های خود را بشوییم، برای اینکه انسانی بنویسیم و ببینیم.»

 

هواداران استقلال هم مطابق انتظار در بخش نظرات زیر پست محمد نوری فر از این اقدام وی حمایت کردند و حساسیتی که نباید حداقل در ماجرای کرونا ایجاد می شد، به وجود آمد. یکی از روزنامه نگاران هم پیشنهاد داده بود که باشگاه پرسپولیس با تغییر طرح خود از هواداران استقلال دلجویی کند.

 

1482860

 

اما مدیر رسانه ای استقلال در ادامه نکته جالبی را اشاره کرد. او با انتشار صفحه یک روزنامه استقلال جوان که کلمات «ویروس» و «کرونا» را به رنگ قرمز چاپ کرده بود، نوشت: «کرونای قرمز در جواب کرونای آبی!
صبح درباره کار زشت باشگاه پرسپولیس در طراحی آن پوستر نوشتم و حالا باید از این جلد بنویسم که نام استقلال را بر خود دارد اما فاقد شأن این میراث بزرگ است.


ما به چه بالیده‌ایم؟ هرچیز جز این رفتارهای سخیف و تلافی جویانه و شبیه شدن به آنها که نمی‌خواهیم شبیه‌شان باشیم.»

 

در روزگاری که عادت کرده ایم رسانه های هواداری به خصوص روزنامه ها که امکان بازی با رنگ ها را دارند، کلمات منفی را به رنگ تیم های رقیب خود بنویسند، نگاهی فرارنگی لازم است تا حساسیت های بیخود و بی جهت در بین هواداران فوتبال ایجاد نشود و این نگاه را باید قبل از همه، از خود باشگاه ها انتظار داشت. واکنش و انتقاد دو طرفه مدیر رسانه ای استقلال همسو با رویه ای است که می تواند فوتبال ما را ابتدا از تداوم بی اخلاقی ها نجات دهد و بعد به راه درست برگرداند.

دیدگاه‌ها