کد خبر : 1673292 | 21 اسفند 1398 ساعت 12:06 | 37.9K بازدید | 0 دیدگاه

آشفته، مردد و بی‌روحیه

مورینیو دیگر بهترین مربی دنیا نیست

ضعف مفرط تاتنهام در شکست دیشب این تیم مقابل لایپزیش نشان داد که آقای خاص دیگر یکی از بهترین مربیان دنیا نیست.

مورینیو دیگر بهترین مربی دنیا نیست

به گزارش "ورزش سه"، بعد از شکست سنگین تاتنهام مقابل لایپزیش که با نتیجه 3-0 اتفاق افتاد و به حذف اسپرز از لیگ قهرمانان انجامید مورینیو سرمربی تاتنهام مدعی شد علت اصلی باخت تیمش مصدومیت مهره‌های تهاجمی تیمش بوده ولی آنچه در میدان مشاهده شد نه ضعف در خط حمله بلکه ضعف مفرط دفاعی بود. تیمهای مورینیو همیشه به دفاع  مستحکم معروف بودند ولی تاتنهام در بازی دیشب دفاعی بسیار بد را به نمایش گذاشت. مورینیو بدون شک این روزها در تاتنهام با یکی از دشوارترین چالش‌های دوران مربی‌گری خود روبرو است.

 

زمانی که گل سوم لایپزیش وارد دروازه تاتنهام شد این سی و هشتمین گلی بود که سفیدپوشان لندنی از زمان روی کار آمدن مورینیو به عنوان سرمربی‌شان دریافت کردند. سی و هشت گل تنها در 26 بازی! یادمان باشد از همان مورینیویی صحبت می‌کنیم که در فوتبال انگلیس به خاطر استحکام دفاعی و سازمان منظم دفاعی تیم‌هایش مشهور شده بود.

 

 

1484636

 

تیم او چلسی در سال 2005 در مسیر کسب قهرمانی لیگ برتر در 38 مسابقه فصل در این لیگ تنها 15 گل دریافت کرده بود. دوازده ماه بعد مورینیو و چلسی بار دیگر قهرمان لیگ برتر شدند و این بار در طول فصل تنها 22 بار دروازه‌شان را باز شده دیدند. به عبارت دیگر، مورینیو بعد از ورود به چلسی در 76 مسابقه 37 گل دریافت می‌کند اما در کمتر از چهار ماه حضور در اسپرز تا اینجا تیمش 37 گل دریافت کرده.

 

در اینکه مورینیو به دلیل مصدومیت مهره‌های تهاجمی اصلی‌اش در تاتنهام با بدشانسی مواجه شده هیچ شکی وجود ندارد. او حتی پیش از شروع مسابقه دیشب به درستی از غیبت هری کین، سون هیونگ مین و استیون برگوین ابراز نارضایتی کرده بود و بعد از شکست هم سعی کرد مقصر اصلی را بداقبالی خود و عدم حضور این سه مهره تاثیرگذار قلمداد کند. اسپرز که بهترین مهاجمین خود را در اختیار نداشت در لایپزیش تعادل تیمی‌اش را از دست داده بود به خصوص با توجه به اینکه بن دیویس و داوینسون سانچس، دفاع چپهای مورینیو که اغلب در فاز تهاجمی هم شرکت دارند در بازی دیشب غایب بودند.

 

همه کارشناسنان متفق‌القولند که تیم مورینیو دفاعی شکننده دارد. مورینیو در بدو ورود به تاتنهام این مشکل را شناسایی کرده و به مدیریت تاتنهام اعلام کرد اولویت اول نقل و انتقالاتی‌اش در ماه ژانویه به خدمت گرفتن مدافعین جدید خواهد بود. ولی بعد از آن مصدومیت هری کین و موسی سیسوکو او و تاتنهام را مجبور کرد که به جذب دو مهاجم رو بیاورد و برگوین و گدسون فرناندس به این ترتیب راهی تاتنهام شدند.

 

در دفاع تاتنهام کسانی که عملکرد دفاعی بهتری دارند فاقد سرعت کافی‌اند، مدافعینی که از تجربه  بالایی برخوردارند به دلیل سن و سال بالا از آمادگی بدنی کافی برخوردار نیستند، دفاع‌های کناری این تیم بیشتر به عنوان وینگر تخصص دارند و خط میانی این تیم در برقراری ارتباط منظم با خط دفاعی ناتوان است. عدم وجود مدافعینی که بتوانند به نیمه زمین و به فضای پشت خط میانی پوشش بدهند در بازی دیشب مقابل لایپزیش به خوبی مشاهده شد و روی همین اشتباه‌ها بود که لایپزیش توانست گل اول را بعد از شلیک چند شوت پیاپی به ثمر برساند.

 

 

1484643

 

 

با وجود اینکه بهترین گلزنان تاتنهام مصدوم هستند، این تیم معمولا با ریسک‌های بزرگ بازی می‌کند و این دورترین تصویری است که می‌توانیم از تیمی که هدایتش به عهده ژوزه مورینیو است داشته باشیم. در پایان نیمه اول بازی دیشب می‌شد حدس زد که مورینیو دست به محکمتر کردن کمربند دفاعی خود خواهد زد ولی او در کمال ناباوری دفاع سه‌نفره تیمش را به دفاعی چهارنفره تبدیل کرد و چند بازیکن خط دفاعی را تعویض یا جابجا کرد. کاملا مشخص بود که مورینیو مطمئن نیست بهترین نقشه برای بهبود وضعیت دفاعی تیمش چه می‌تواند باشد.

 

تیم مورینیو دیشب مثل تیمهای ضعیف گل می‌خورد و در طول مسابقه تنها یک شوت به سمت دروازه حریف آلمانی شلیک کرد. مورینیویی که در بدو ورود به تاتنهام به این تیم قول قهرمانی و فتح جام داده بود حالا باید به فکر تغییرات اساسی در سازمان تیمش باشد. در سوی دیگر میدان بازی دیشب یولیان ناگلزمان نشسته بود. مربی جوانی که از او به عنوان مینی‌مورینیو یاد می‌شد نه تنها از مورینیو موفق‌تر بود بلکه با تمرکز بالا و هوش تاکتیکی‌اش نشان داد که حالا می‌تواند مچ استاد را در یک بازی مهم بخواباند. مورینیو زمان کوتاهی در اختیار دارد تا ثابت کند همچنان یکی از مربیان برتر دنیا است. شاید تا پایان فصل لیگ برتر.  

 

1484646

 

 

 

 

دیدگاه‌ها