کد خبر : 1675845 | 11 فروردين 1399 ساعت 09:14 | 14.1K بازدید | 0 دیدگاه

فدراسیون کار سختی در پیش دارد

جانشین کولاکوویچ با ولاسکو مقایسه می‌شود

دبیر اسبق فدراسیون والیبال درباره گزینه سرمربیگری تیم ملی گفت: فدراسیون کار سختی در پیش دارد چرا که مردم و کارشناسان گزینه مورد نظر را با ولاسکو مقایسه خواهند کرد.

جانشین کولاکوویچ با ولاسکو مقایسه می‌شود

به گزارش "ورزش سه" از مهر، به دنبال به تعویق افتادن المپیک ۲۰۲۰ فدراسیون والیبال قرارداد خود با ایگور کولاکوویچ سرمربی تیم ملی را فسخ کرد و با توجه به مدت زمان باقیمانده تا المپیک توکیو، مهمترین چالش پیش روی فدراسیون تعیین سرمربی برای تیم ملی خواهد بود.

 

محمود افشاردوست درباره تغییرات پیش آمده در تیم ملی والیبال گفت: ابتدا سال نو و همچنین فرا رسیدن اعیاد شعبانیه را به مردم تبریک می‌گویم. امیدوارم هر چه زودتر ویروس کرونا از کشور خارج شود و مردم مهربان کشورم در صحت و سلامت زندگی را ادامه دهند. طبیعی است که با تعویق المپیک ۲۰۲۰ بسیاری از برنامه ریزی‌ها دستخوش تغییرات شود. بسیاری از تیم‌های ملی باید برنامه خود را تغییر دهند چرا که تا یک سال آینده ممکن است بازی‌هایی مانند لیگ داخلی، لیگ ملت‌ها و … را داشته باشم که نیازمند برنامه ریزی کلی است.

 

* نهایت تفکر مربی در المپیک
دبیر اسبق فدراسیون والیبال ادامه داد: اما همه تیم‌ها متفق القول هستند که هدف، المپیک و حضور در آن می‌باشد که حضور به شایسته‌ترین شکل ممکن و کسب بهترین نتیجه می‌تواند نهایت تفکر هر مربی باشد. والیبال ایران نیز با کولاکوویچ تا پایان المپیک ۲۰۲۰ قرارداد داشت و حال با تعویق المپیک، تیم ملی دیگر برنامه خاصی ندارد. لیگ ملت‌ها نیز به تعویق افتاده و به نظر می آید با توجه به شرایط جهانی به خاطر شیوع ویروس کرونا مسابقه خاصی در پیش نباشد.

وی افزود: اینکه فدراسیون والیبال هر چه سریع‌تر به دنبال مربی باشد طبیعی و درست است و باید این کار را انجام دهد اما مهمترین نکته این است که چه کسی را کاندیدای هدایت تیم ملی کنیم و با چه کسی در آینده قصد همکاری داشته باشیم. با هر مربی که وارد مذاکره بشویم مردم و کارشناسان خود به خود او را با ولاسکو مقایسه خواهند کرد. بنابراین پیدا کردن گزینه‌ای همطراز و یا بالاتر از ولاسکو کار سختی است و فدراسیون از این نظر کمی در مضیقه قرار خواهد گرفت.

 

* ارزیابی دید انگیزشی ملی پوشان به مربی داخلی یا خارجی
افشاردوست تاکید کرد: برای انتخاب سرمربی نیاز به مطالعه زیادی داریم چرا که بازیکنان تیم ملی حداقل در چند سال اخیر با مربیان خارجی بیشتر کار کرده‌اند و باید دید نگاه انگیزشی بازیکنان به مربی خارجی و یا داخلی چگونه است. همه اینها نیاز به ارزیابی دارد و فدراسیون می‌تواند پس از بررسی در نهایت به یک تصمیم قاطع دست یابد. ضمن اینکه باید موضوعات و مسائل اجتماعی مانند قیمت ارز را نیز مد نظر قرار دهند که از مربی داخلی و یا خارجی استفاده کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که نظر شما درباره حضور مربی ایرانی در رأس تیم ملی چیست؟ گفت: بارها گفته‌ام که پس از المپیک  والیبال ایران می‌تواند با مربیان داخلی به فعالیتش ادامه دهد. چرا که تیم ملی پس از حضور در دومین المپیک، مربیان جوان این فضا را تجربه خواهند کرد. در المپیک ریو نیز این فضا را تجربه کرده‌اند. در نهایت برای سالهای آینده به عنوان گزینه می‌توانند کار کنند.

 

* مشخصات سرمربی تیم ملی
دبیر اسبق فدراسیون والیبال افزود: ما مربیان داخلی خوبی داریم که در رده‌های مختلف مشغول فعالیت هستند و به والیبال کشور می‌توانند کمک کنند به شرط آنکه در محیط و فضا قرار گیرند. چرا که مربیگری و کار با بازیکنان یک بحث است و قرار گرفتن در فضای بین المللی، کنار خط ایستادن، فشار مسابقات را تحمل کردند بحث دیگر است که نیاز به تجربه دارد. در کنار این موضوعات نیز برنامه ریزی برای تیم‌های ملی، تمرینات، نگاه بین المللی داشتن، اطلاعات و آمار بین المللی از جمله عواملی است که می‌تواند به موفقیت مربی کمک کند. البته داشتن کادر خوب نیز تأثیرگذار است. بنابراین فکر می‌کنم فضا برای مربیان داخلی وجود دارد و آنها می‌توانند چرخ والیبال را بچرخانند.

افشاردوست در پاسخ به این سوال که آیا با این صحبت ها گزینه خاصی را مد نظر دارد؟ گفت: همه مربیان ایرانی خوب هستند. البته چند نفری تجربه بین المللی خوبی دارند. گزینه خاصی مد نظرم نیست. نمی‌توانم در مورد گزینه خاصی صحبت کنم اما همه مربیان داخلی کشور مخصوصاً آنهایی که در چند سال اخیر در فضای بین المللی نتایج خوبی به دست آورده‌اند می‌توانند به والیبال ایران کمک کنند.

 

وی در پایان گفت: انشاءالله سال جدید بتوانیم برنامه ریزی خوبی داشته باشیم و پس از رهایی از ویروس کرونا بتوانیم والیبال و ورزش کشور را با یک برنامه ریزی خوب برای حضور در المپیک مهیا کنیم.

دیدگاه‌ها