کد خبر : 1679010 | 29 فروردين 1399 ساعت 15:47 | 8K بازدید | 1 دیدگاه

سه پستی که همچنان شعل محسوب می‌شوند؛

تغییرات جدید اساسنامه فدراسیون چیست؟

علی‌نژاد معاون وزیر ورزش می‌گوید که پست ریاست فدراسیون، دبیرکلی و خزانه داری سه پستی هستند که شغل محسوب می‌شوند.

تغییرات جدید اساسنامه فدراسیون چیست؟

به گزارش "ورزش سه"، مهدی علی‌نژاد معاون وزیر ورزش که این روزها به خاطر موضوع اصلاح اساسنامه فدراسیون های ورزشی و همچنین خصوصی پرسپولیس و استقلال بارها در رسانه ها حضور یافته، این بار در برنامه ورزشی رادیو جوان حضور یافت و به سوالات مجری درخصوص اساسنامه فدراسیون پاسخ داد.

 

* نهادهای بین المللی به دخالت دولت اعتراض داشتند 

 

حوالی سال های 86-87 بود که جابجایی هایی در فدراسیون ها شکل گرفت و نهادهای بین المللی ایراداتی را به سازمان تربیت بدنی به همین خاطر گرفت. تبصره ذیل ماده 10 فدراسیون های ورزشی این اختیار را به سازمان تربیت بدنی و سپس وزارت ورزش می‌دهد که روسای فدراسیون ها را برکنار کنند. این را نهادهای بین المللی دخالت شخص ثالث در نظر گرفتند. همچنین موضوع دو شغله ها آن زمان مطرح شد و این که فدراسیون ها شغل هستند. از سال 87 تقریبا بحث اصلاح اساسنامه مطرح و 11-12 بار هم ویرایش شد. اما در نهایت مسیر طوری نبود که ما را به دو هدف برساند. نهایتا 2.5 سال پیش بود که در دوره آقای سلطانی فر، یک کارگروه جدید با یک نگاه جدید شکل گرفت تا اساسنامه ها اصلاح شوند. یک سال طول کشید و بعد به دولت رفت، یک سال آنجا طول کشید و تغییراتی در صحن دولت انجام شد و مهر ماه سال گذشته به تصویب هیئت وزیران رسید و در آذر ماه از طرف دکتر جهانگیری به شورای نگهبان برای تصویب و تاییدیه نهایی ارسال شد تا ما آن را عملیاتی کنیم.

 

* منتظر شورای نگهبان هستیم

 

اساسنامه فدراسیون های ورزشی چون غیر دولتی هستند، به مجلس نمی رود و تصویبش در اختیار هیئت وزیران است. سال 76 فدراسیون های ورزشی ذیل نهادهای عمومی غیر دولتی اضافه شدند که مصوبه سال 73 مجلس بود. در مجلس گفته شد که اساسنامه را هیئت وزیران باید تائید و تهیه کند. بر اساس ماده 85 قانون اساسی به شورای نگهبان رفته. آنجا گفته شده که موسساتی که به هر شکل به دولت وابستگی دارند، برای تصویب باید به شورای نگهبان بروند تا خلاف شرع و قانون اساسی نباشند. ما منتظر هستیم شورای محترم نگهبان تائیدیه را به دولت بدهد و دولت به ما بدهد تا عملیاتی کنیم.

 

1491395

 

* ریاست فدراسیون شغل است

 

ما دو هدف داشتیم. یکی عدم دخالت دولت بود و این که شکل اساسنامه طوری باشد که مجمع تصمیم بگیرد. دوم در مورد دو شغله ها که بحث رئیس فدراسیون بود که هیئت وزیران نپذیرفت که رئیس فدراسیون شغل نباشد و در این اساسنامه هم آمده که رئیس فدراسیون، دبیرکل و رئیس خزانه دار شغل هستند و این موضوع کماکان ادامه خواهد داشت. اما نواب رئیس و هیئت رئیسه شغل نیستند.

 

* مجلس از اساسنامه ایرادی نگرفت

 

تمام مصوبات دولت به کمیته تطبیق قوانین مجلس می‌رود اما این به معنای تصویب در مجلس نیست. این یک کمیته ای در مجلس شورای اسلامی است که بررسی می‌کند قوانین دولت خلاف قوانین نباشد. مصوبات دولت وقتی به مجلس می‌رود، زمانی دارد و اگر رئیس مجلس در آن زمان ایرادی نگیرد قابلیت اجرایی خواهد داشت. این زمان حدود سه هفته است اما برای شورای نگهبان زمان نداد و باید تصمیم بگیرند. شورای نگهبان درگیر انتخابات و قانون بودجه بودند و امیدواریم شورای محترم نگهبان این را زودتر به ما بدهند چون نهادهای بین المللی هنوز پیگیرند.

 

* باشگاه ها در مجمع فدراسیون حضور خواهند داشت

 

سال گذشته دیدید که کمیته ملی المپیک ایران به تصویب کمیته بین المللی المپیک رسید و اشکالی هم نگرفتند. چیزی که آن ها مسئله می‌گیرند این است که دولت در عزل و نصب ها دخالت می‌کند که دیگر به این شکل نخواهد بود. در اساسنامه جدید ننوشتیم که رئیس مجمع وزیر باشد و نوشتیم که انتخاب خواهد شد. در این اساسنامه هم نماینده ورزشکاران و هم نماینده مربیان اضافه شدند و باید اتحادیه شکل بگیرد که آن ها نمایندگان را معرفی کنند. در عین حال باشگاه ها به مجامع فدراسیون ها اضافه شده اند که قبلا حضور نداشتند.

دیدگاه‌ها