کد خبر : 1681378 | 11 اردیبهشت 1399 ساعت 18:08 | 28.4K بازدید | 0 دیدگاه

یحیوی: حتی روی یک گل هم مقصر نبودم؛

پنهان‌کاری حجازی تا 2 ساعت قبل از بازی با جوبیلو ایواتا

گلر اسبق استقلال در فینال آسیا(1999) اعتقاد دارد که باید 24 ساعت قبل از شروع دیدارِ فینال او را در جریان تصمیمات انتخاب گلر قرار می‌دادند تا او می‌توانست خود را ازلحاظ روحی و روانی تقویت کند.

پنهان‌کاری حجازی تا 2 ساعت قبل از بازی با جوبیلو ایواتا

به گزارش "ورزش سه"، استقلال درحالی‌که بیشتر از  هر زمانی به کسب سومین جام آسیایی خود نزدیک شده بود در ورزشگاه آزادی مغلوب نماینده ژاپن شد تا آن روز که می‌توانست تبدیل به یکی از شیرین ترین روزهای تاریخ باشگاه استقلال شود تبدیل به خاطره تلخی در ذهن تک‌تک هوادارانش شد.


 اما سورپرایز ناصر حجازی در آن بازی از درون دروازه آغاز شد، جاییکه در عین ناباوری حجازی تصمیم گرفت برومند را به دلیل دریافت 3 گل در نیمه‌نهایی همچنین دلایل انضباطی روی نیمکت بنشاند و به‌جای او از محمدعلی یحیوی استفاده کند تا پس از پایان بازی ،تمام کاسه کوزه‌های این باخت تلخ بر سر این دروازه‌بان شکسته شود.


بیستمین سالگرد این دیدار بهانه‌ای شد تا با خودِ یحیوی از آن روزها صحبت کنیم و درد و دل‌های او را در تمام این سال‌ها بشنویم.

 


*خاطرتان است که چه زمانی متوجه شدید که باید در دیدار مقابل جوبیلو ایواتا به‌عنوان دروازه‌بان اول به میدان بروید؟


 ما درست زمانی که می‌خواستیم وارد ورزشگاه شویم تازه در آن لحظه متوجه شدم که باید در مقابل جوبیلو ایواتا من درون دروازه استقلال قرار بگیرم. قبل از این، تنها یک زمزمه‌ای را آقای اصغر حاجیلو در زمان جلسه فنی در هتل شنیده بودم که به من گفت که شما آمادگی داشته باشید احتمالاً ناصر خان قصد دارد شمارا در ترکیب تیم قرار دهد. من هم بر همین اساس احساس کردم که شاید این اتفاق بیفتد و جالب اینجاست در جلسه فنی ارنج تیم که خوانده شد نامی از گلر برده نشد تا زمانی که ما وارد استادیوم آزادی شدیم. حتی چند تن از بازیکنان باتجربه با ناصر خان صحبت کردند که "چرا دروازه‌بان را اعلام نکردید"؟ که ایشان در جواب این چند بازیکن گفت "شما کاری به این حرف‌ها نداشته باشید و خودم می‌دانم که چه تصمیمی باید بگیریم". درنهایت در فاصله دو ساعت مانده تا آغاز مسابقه ناصر خان من را کنار کشید و آمادگی روحی لازم را به من داد که باید بازی کنم و من هم همان‌جا دقیقاً دیگر مطمئن شدم که امروز من باید درون دروازه قرار بگیرم و باید اعتراف کنم انصافاً لحظه بسیار سختی بود.


*آیا تصور نمی‌کنید که این تصمیم حساس در چنین دیداری می‌توانست زودتر اعلام شود؟


حتماً به همین شکل است و شما مطمئن باشید ناصر خان خودش هم به این موضوع واقف بود، اما در آن روز تحت تأثیر جو و شرایطی قرارگرفته بود که برای صلابت اصولش و صلابت و نظم و انضباط باشگاه استقلال مجبور بود که از یک سری از اصولش بگذرد. الآن هم می‌گویم که به‌هیچ‌وجه موافق این تصمیم ازلحاظ فنی نیستم و امروزه که در کسوت مربیگری فعالیت می‌کنم هرگز تن به چنین اشتباهی نمی‌دهم. اگر قرار باشد که دروازه‌بان تیم، آن‌هم دریکی از حساس‌ترین بازی‌های تاریخ باشگاه خود بازی کند، باید لااقل از 24 ساعت قبلش از این موضوع مطلع شود تا بتواند برای خودش آمادگی ذهنی، روحی و روانی ایجاد کند.

 

1493786


*آیا بعدازاین دیدار با واکنش مردم روبرو نشدید؟


البته متأسفانه برخی از مردم تصور می‌کردند که محمدعلی یحیوی از قبل خودش برنامه‌ریزی کرده که در این بازی به میدان برود که باید بگویم این دست از افراد ناآگاهانه فکرمی کنند ونمی دانند که در آن روزها شرایط به چه نحوی بود و دو روز قبل ازآن، چه دیدار سختی را مقابل دالیان باآن‌همه فشار انجام داده بودیم.


درهرحال من با توجه به اینکه از آمادگی بدنی خوبی برخوردار بودم درون دروازه قرار گرفتم وسعی کردم که تا آنجا که می‌توانم گلی را دریافت نکنیم اما متأسفانه به این شکل نشد و دو گل مشابه درهمان نیمه اول دریافت کردم. اما این را هم بگویم که اگر تنها یک‌دهم از تمام آن حملات ما تبدیل به گل شده بود امروز همه دم از تصمیم شاهکار ناصر خان می‌زدند و هیچ‌یک از این حرف‌ها هم زده نمی‌شد و همه تعریف و تمجید می‌کردند. شما دقیقه 90 آن توپ را ببینید موسوی چطور تبدیل به گل نمی‌کند خب فوتبال است و یک روز، ممکن است روز تیم تو نباشد.


*نظرت درباره صحبت‌های حسن‌زاده درخصوص آن دوگل مبنی بر اینکه اگر هوا ابری بود گلی دریافت نمی‌کردید چیست؟


 خب توپ اول اصلاً به من نزدیک نبود باوجوداینکه بعدها به من گفتند که باید از دروازه خارج می‌شدم اما توپ فاصله زیادی با محوطه 6 قدم با همان 5.5 متر داشت. البته آقا رضا احترامش واجب است اما  درصحنه منجر به گل یار مستقیمش سر میزند و گل به ثمر می‌رسد. من به‌عنوان گلر وقتی می‌بینم مدافعم یارگیری مستقیمی را انجام داده است ترجیح می‌دهم دروازه را خالی نکنم. شما نیمه دوم بازی هم ببینید من در دو نوبت در مصاف تک‌به‌تک توانستم تیم را از پذیرفتن گل سوم نجات دهم اما وقتی بازی را واگذار می‌کنی دیگر این‌ها دیده نمی‌شود.


من همیشه به شاگردانم گفته‌ام که فوروارد یک پشتیبان به نام هافبک دارد، هافبک یک پشتیبان به نام دفاع دارد و دفاع یک پشتیبان به نام دروازه‌بان دارد، اما دروازه‌بان پشتیبانش تور دروازه است. واقعاً برای من هم سخت بوده که این بازی را واگذار کنیم. هیچ بازیکنی دلش نمی‌خواهد که چنین رزومه‌ای کاری را از دست بدهد. کجا است که بگویند که قهرمان آسیا شدید و کجا است که بگویند نایب‌قهرمان شدید.


*فکر می‌کنید عدم حضور سهراب بختیاری زاده تا چه حد در دریافت این دو گل و در کل نتیجه این دیدار مؤثر بود؟


کاملاً. آقا سهراب واقعاً در اوج دورانش در استقلال قرار داشت و اگر برای ما در این بازی حساس بازی می‌کرد حتماً می‌توانست مثمر باشد اما دیدار با دالیان برخلاف تصور ما تلفات زیادی به ما وارد شد.


*از دیدار با دالیان برای ما بیشتر بگویید


متأسفانه بعضی از بازیکنان جوان ما از جایگاهی که در آن قرار داشتند، مطلع نبودند. بازیکنان ما شرایط را به معنای واقعی درک نکرده بودند که ما الآن کجا و در آستانه فتح چه جامی هستیم و بعدها همان جوانان سنشان که زیاد شد از تصمیماتشان ابراز پشیمانی می‌کردند که ای‌کاش این مسائل به وجود نمی‌آمد. آن روز باوجوداینکه بزرگ‌ترهایی در کنار تیم حضور داشتند و سعی داشتند که به بچه‌ها و ناصر خان کمک کنند اما درواقع باید بگویم که ناصر خان در آن چند روز بسیار تنها و مستأصل به نظر می‌رسید. من فکر می‌کنم اگر در کنارش کسی بود که می‌توانست به ایشان کمک کند، ماجرا خیلی فرق می‌کرد.


*فکر نمی‌کنید این هجمه‌ها علیه شما با رفتن شما به پرسپولیس بیشتر شد؟


ببینید من هر جا که بشود می‌گویم استقلالی هستم. اما منِ مربی تا چه زمانی باید صبر کنم و بیرون بنشینیم. من مجبورم این را بگویم که هر مربی که به استقلال آمد باند خودش را داشت. چطور می‌شود بهزاد غلامپورکه این‌همه بیشتر از من برای استقلال زحمت کشید اما سر از پرسپولیس درآورد. پس ببینید که شرایط را طوری به وجود می‌آورند که امثال من از تیم محبوبمان دور بمانیم. من بارها به مدیران آکادمی اعلام کردم که حاضرم بیایم و گلر خوب تربیت کنم. وقتی آقایان استقبال نمی کنند من چه‌کاری کنم. چطور علی‌رضا حقیقی که با من کارکرد به جام جهانی و فوتبال اروپا می‌رسد. پس بدایند ما هم دانشمان به‌روز است اما آقایان شرایطی را برای حضور ما به وجود نمی‌آورند.

 

1493788


*برگردیم به همان دیدار فینال، جو تیم پس از باخت به جوبیلو به چه شکلی بود؟


 خب طبیعا وقتی چنین بازی حساسی را واگذار می‌کنید جمع‌کردن تیم بسیار سخت می‌شود. ما در آن برهه باید شرایط خودمان را هر چه سریع‌تر جمع‌وجورمی کردیم، چون باید بلافاصله خودمان را برای دیدار سنگین مقابل سایپا آماده می‌کردیم که متأسفانه همان‌طور که گفتم ناصر خان آن سال تنها بود و کسی هم نبود که در این مقطع بیاید و تیم را از این شرایطی که دران زمان قرار داشت نجات دهد. درنهایت تمام این اتفاقات دست‌به‌دست هم داد تا در دیدار مقابل سایپا هم  آن نتیجه عجیب و آن اتفاق بد به وقوع بپیوندد.

 

*رابطه اتان با برومند به چه شکلی دنبال شد آیا باهم دچار مشکل شدی؟


به‌هیچ‌وجه، ما به‌عنوان دوست و رفیق همیشه در کنار هم بودیم و امروز هم از احوالات هم باخبر هستیم و من همیشه برای پرویز احترام قائل هستم. ایشان یکی از دروازه‌بانان خوب و بزرگ مملکتمان بوده است ولی آن روز شرایط به‌گونه‌ای پیش رفت که آن تصمیم گرفته شد.


*فکر می‌کنید که دوران اوجتان در کدام تبم بود؟


خب هرزمانی برای خودش خاطراتی دارد. من در شاهین به تیم به ملی دعوت شدم و در استقلال هم که بودم به افتخارات زیادی دست پیدا کردم که خودم فکر می‌کنم دروان اوجم در استقلال بوده اما هر دورانی برای خودش ارزش زیادی را به همراه دارد.


 به‌عنوان آخرین سؤال آیا فکر نمی‌کنید با توجه به نا آمادگی برومند در آن مقطع باید به شما فرصت بیشتری داده می‌شد؟


خب من زحمت می‌کشیدم و شرایط کاری خودم را نسبت به تمرینات خودم ارزیابی می‌کردم و اگر این اتفاق برای من هم می‌افتاد من در شرایط بهتری از استقلال می‌رفتم. درست است که در استقلال کمتر بازی کردم اما همان مقدار که سابقه بازی در این تیم را دارم توانستم بازی‌های خوبی برای استقلال انجام دهم و نتایج خوبی را به همراه این تیم به دست بیاورم.

 

1493787




 

دیدگاه‌ها