کد خبر : 1683518 | 24 اردیبهشت 1399 ساعت 10:10 | 8.2K بازدید | 0 دیدگاه

نام جایزه آقای گل لالیگا از کجا می‌آید؟

پی‌چی‌چی؛ افتخار بیلبائو ، عزیز دل اسپانیا

​​​​​​​پی‌چی‌چی که بود و مسجمه او در ورزشگاه اتلتیک بیلبائو، استادیوم سن مامس چه می‌کند؟

پی‌چی‌چی؛ افتخار بیلبائو ، عزیز دل اسپانیا

به گزارش "ورزش سه"، اسطوره پی‌چی‌چی 98 سال بعد از مرگ نابهنگام او همچنان در استادیوم سن مامس، خانه اتلتیک بیلبائو زنده است. از سال 1953 در پایان هر فصل لالیگا، روزنامه اسپانیایی مارکا، جایزه پی‌چی‌چی را به آقای گل فصل رقابتهای لالیگا می‌دهد. اما این نام از کجا می‌آید؟ از رافائل مورنو، مهاجمی که در دهه 1910 فوتبال خود را در اتلتیک بیلبائو آغاز کرد و در آن دوران به لقب پی‌چی‌چی خوانده می‌شد.

 

گفته می‌شود علت دادن این لقب به مورنو، جثه کوچک و اندام نه چندان درشت او بوده ولی این نقطه ضعف نتوانست مانع از آن شود که مورنو در فاصله سالهای 1911 تا 1921 یعنی در طول یک دهه، خطوط دفاعی تیمهای اسپانیایی را به وحشت انداخته و به عنوان گلزنی درجه‌یک، نگاه اسپانیا را به خود معطوف کند.

 

1496099

 

مورنو در دوره‌ای می‌زیست که لالیگا، به شکلی که امروز می‌شناسیم وجود نداشت ولی نام او در سراسر اسپانیا به نامی بسیار معروف تبدیل شد. او در 89 بازی برای اتلتیک بیلبائو 83 گل به ثمر رساند و در همه رقابتهای فوتبالی اسپانیا از جمله کوپا دل‌ری بیشتر از هر مهاجم دیگری گلزنی کرد. پی‌چی‌چی با پیراهن بیلبائو چهار بار در سالهای 1914، 1915، 1916 و 1921 فاتح کوپا دل‌ری شد.

 

پی‌چی‌چی همچین در المپیک 1920 بلژیک با پیراهن تیم ملی اسپانیا شرکت کرد، بازی‌هایی که اسپانیا در آن موفق به کسب مدال نقره شد. مورنو در آن بازی‌ها در کنار ریکاردو زامورا بازی می‌کرد، گلری که جایزه زامورا هم به نام او است. جایزه‌ای که هر ساله به بهترین گلر فصل لالیگا اهدا می‌شود.

 

پی‌چی‌چی بعد از بازنشستگی به سراغ داوری رفته ولی در سال 1922 تنها یک سال بعد از خداحافظی با فوتبال به عنوان بازیکن، به شکلی تراژیک از دنیا رفت درحالیکه تنها 29 سال سن داشت. گفته می‌شود علت مرگ او ابتلا به بیماری تیفوئید بوده. خبر مرگ او شهر بیلبائو را در شوک فرو برد و در این شهر چندین مراسم یادبود بزرگ به نام او برگزار شد.

 

در سال 1926 مجسمه پی‌چی‌چی توسط یکی از هنرمندان پیکرتراش شهر ساخته شده و در استادیوم خانگی بیلبائو، سن مامس قرار می‌گیرد. حتی بعد از تخریب سن‌مامس قدیمی و ساخت سن‌مامس جدید به جای آن در سال 2013 مجسمه حفظ شده و این روزها با افتخار در کنار ورودی تونل به زمین چمن قرار دارد.

 

1496101

 

این اسطوره بیلبائو در اسپانیا از چنان احترامی برخوردار است که همه باشگاه‌های این کشور به نام او ادای احترام می‌کنند. در سالهای گذشته سنتی بوجود آمده که هر تیمی که اولین بازی‌اش را در سن مامس برگزار می‌کند یک دسته گل در مقابل مجسمه او قرار می‌دهد. جدیدترین تیمی که این کار را کرده تیم اوئسکا بود که در روز آغازین فصل 2018-2019 اولین بازی رسمی خود در مقابل بیلبائو را در سن‌مامس انجام داد.

 

در شهر بیلبائو یک خیابان هم به نام مورنو نامگذاری شده: خیابان آر. مورنو پی‌چی‌چی.  در اسپانیا کمتر فوتبالیستی به اندازه پی‌چی‌چی دوست داشته شده و حتی رقبا به نامش احترام می‌گذارند. با توجه به جایزه مهمی که به نام او نامگذاری شده و مجسمه‌ای که در یکی از مهمترین استادیومهای اروپایی به یادش سر بر افراشته شکی وجود دارد که اسطوره پی‌چی‌چی سالهای سال ادامه خواهد داشت.

 

محتوای اختصاصی ورزش‌سه با همکاری رسمی لالیگا

This Content Is Provided By Varzesh3.com In Partnership With Laliga

دیدگاه‌ها