کد خبر : 1685124 | 01 خرداد 1399 ساعت 19:58 | 19.5K بازدید | 3 دیدگاه

با ضربات سر صمد و سرخاب

سانترهای قلعه نویی برای ستاره دوم آسیایی

ازآخرین برد استقلال برابر پرسپولیس هفت سال می گذشت، آبی ها در دهه 60فقط یکبار پرسپولیس برده بودند.

سانترهای قلعه نویی برای ستاره دوم آسیایی

به گزارش "ورزش سه "، دهه 60فوتبال ایران ، کمترین داربی را بین دو تیم استقلال و پرسپولیس تجربه کرده است .آن سال ها مسابقات باشگاه های تهران و لیگ قدس که به صورت استانی برگزار می شد رونق بیشتری داشت .در همین دهه استقلال و پرسپولیس از آغازسال 60تا چهارم خرداد سال 1369هشت بار به مصاف هم رفتند سهم قرمزها سه برد و چهار تساوی و تنها یک شکست بود.آخرین برد استقلال در برابر پرسپولیس 15مهر 1362با تک گل پرویز مظلومی بود .آن ها بعد از آن برد در ادامه سه بار به پرسپولیس باخته بودند و تنها موفق به کسب دو تساوی شده بودند.شکست تلخ نیمه نهائی جام باشگاه های تهران با سه گل در روز بی نظیر ناصر محمدخانی ، شکست در ضربات پنالتی مرحله یک چهارم جام حذفی تهران  در روزی که امیر قلعه نویی خرید جدید آبی ها پنالتی خود را از دست داد و شکست ناباورانه استقلال کهکشانی در مسابقات باشگاه های تهران با تک گل رضا عابدیان جوان آن روزهای پرسپولیس.


پنجه قرمزها به دفعات صورت آبی ها را در این سال ها زخمی کرده بود ، پرسپولیس آن سال ها نه تنها به استقلال در دیدار رودرو باج نمی داد بلکه پنج دوره پیاپی قهرمان باشگاه های تهران شده بود و آبی ها سهمی از موفقیت در آن چند سال آخر دهه نداشتند. 7 سال بود آن ها برابر حریف دیرینه پیروزی به دست نیاورده بودند و دهه 60رو به اتمام بود .


بعد از سال ها اولین دوره مسابقات باشگاهی کشور در دو گروه در سال 69_68با نام لیگ قدس آغاز شد . استقلال و پرسپولیس به عنوان دو تیم اول به مرحله نیمه نهائی صعود کردند.پرسپولیس در این مرحله در دو بازی رفت و برگشت 8بر یک دارائی تهران را از پیش رو برداشت .بازی دوم آن ها که با نتیجه 6بر یک به نفع پرسپولیس تمام شد نمایش یک فوتبال تمام عیار هجومی بود .فرشاد پیوس ، کریم باوری ،رحیم یوسفی ، محسن عاشوری و مجتبی محرمی دو گل  زدند تادوباره برای آبی ها خط و نشان بکشند.استقلال هم که در انزلی برابر ملوان به نتیجه تساوی بدون گل دست یافته بود در تهران با چهار گل عباس سرخاب در دقیقه 2، شاهرخ بیانی و امیرهاشمی مقدم دو گل ملوان را در هم شکست تا فینال رویائی  بین دو تیم بزرگ ایران و آسیا برگزار شود.


چهارم خرداد سال 1369 داربی پایتخت در دهه 60با سوت منوچهر نظری آغاز شد ،مثل همه آن سال ها علی آقای پروین روی نیمکت قرمزها بود وزنده یاد منصورخان پورحیدری استقلال را رهبری می کرد .پرسپولیس بازی را تهاجمی آغاز کرد و خیلی زود دروازه عابدزاده دروازه بان آن روز استقلال را باز کرد. هنرنمائی مجتبی محرمی که لب خط زرین چه را دریبل سرپا زده بود و توپ به نقطه کور بین دفاع وسط استقلال و جناح چپ خط دفاعی فرستاده بود با بغل پای فنی نادر میراحمدیان در دقیقه 12پرسپولیس پیش انداخت. بازی در نیمه اول با یک گل یه نفع قرمزها به پایان رسید .استقلال نیمه دوم با یک تغییربزرگ آغاز کرد.عباس سرخاب معروف به سرخاب سی ثانیه (لقبی که خودجوش هوارداران استقلال به سرخاب بعد از گل دقیقه 2سرخاب به ملوان به او دادند ) به جای امیر هاشمی مقدم وارد بازی شد .شاید به جرات بتوان گفت شروع نیمه دوم این دیدار زمینه ساز ستاره دوم استقلال در آسیا بود . بازی بی ‌نظیر هشت آبیها در این نیمه در میانه میدان  ، تعویض طلائی منصورخان و برتری استقلال در خط میانی ،پرسپولیس بعد از سال ها جلوی استقلال خلع سلاح کرد.


 هشت آبی ها که در داربی جام حذفی با از دست دادن پنالتی زمینه ساز شکست استقلال در برابر پرسپولیس شده بود،این بار ورق برگردادند. یک دقیقه از آغاز نیمه دوم گذشته بود که استقلال در جناح چپ پرسپولیس صاحب ضربه آزاد شد.سانتر بی نقص قلعه نویی را عباس سرخاب بدون هیچ گونه مزاحمتی از طرف مدافعان پرسپولیس با ضربه ای چکشی به گوشه سمت راست دروازه وحید قلیچ زد تا همه چیز برابر شود.در واقع سرخاب سی ثانیه قبل از دقیقه یک تاریخ یک عمر ماندگاری برای خود در دل هواداران استقلال نوشت. او سندرسمی  تک برگ سی ثانیه را با این ضربه از هواداران گرفت .

 

1498026


 بازی برابر شده بود و هر دو تیم برای بردن بدون محابا به دروازه ها هجوم می آوردند .جنگ بزرگ بین 20قرمزها محسن عاشوری و امیر قلعه نوئی برای رهبری تیم در میانه میدان بود.قلعه نویی که خاطره تلخ شکست در این چند سال مزه کرده بود کار برای استقلال درآورد.دوباره ضربه کاشته برای استقلال در همان منطقه ای که کاشته اول اتفاق افتاده بود. خط دفاع متزلزل پرسپولیس با اشتباه در آفساید گیری و تصمیم محمد فنائی کمک اول داور برای ادامه بازی با ضربه سر صمد مرفاوی روی سانتر قلعه نویی گل دوم آبی ها را رقم زد تا استقلال اولین تیم قهرمان لیگ باشگاهی ایران بعد از انقلاب لقب بگیرد.


بازگشت استقلال در نیمه دوم این تیم نماینده ایران در جام باشگاه های آسیا کرد آن ها به عنوان نماینده ایران به جام باشگاه های آسیا رفتند ، قهرمان شدند و ستاره دوم  را هم گرفتند.


محمد رضا تقی خانی

 

دیدگاه‌ها