کد خبر : 1685252 | 02 خرداد 1399 ساعت 18:19 | 12.8K بازدید | 0 دیدگاه

گزارش ویژه:

از درخشش در لالیگا تا صندلی ریاست فوتبال

در تاریخ فوتبال باشگاهی اسپانیا به بازیکنانی برخورد می کنیم که پس از بازنشستگی وارد عرصه مدیریت فوتبال شده اند.

از درخشش در لالیگا تا صندلی ریاست فوتبال

به گزارش "ورزش سه"، در تاریخ فوتبال باشگاهی اسپانیا ستاره های زیادی حضور داشته اند که توانسته اند در فوتبال دنیا تاثیرگذار ظاهر شوند. از میان انبوهی از بازیکنانی که برای تیم های اسپانیایی به میدان رفته اند، برخی پس از بازنشستگی وارد دنیای مربیگری شده اند و البته تعدادی نیز به دنیای مدیریت ورود کرده اند.

 

در زیر نگاهی داریم به 7 بازیکنی که سابقه بازی در لالیگا را دارند و پس از وداع با فوتبال وارد عرصه مدیریت شدند:

 

 

1495229

 

 

رونالدو نازاریو: فوق ستاره برزیلی پیراهن هر دو تیم رئال و بارسا را به تن کرد و در سال های 1997 و 2004 با پیراهن بارسا و سپس رئال، آقای گل لالیگا شد. او سابقه دو قهرمانی لالیگا و دو فتح توپ طلا را نیز در کارنامه دارد. رونالدو با تیم ملی برزیل هم دو بار قهرمانی جهان را تجربه کرد.

رونالدو اخیرا با خرید بخش اعظم سهام باشگاه وایادولید، مدیریت این باشگاه اسپانیایی را برعهده گرفته است. در دو فصل اخیر، رونالدو سعی بسیاری داشته تا در داخل و خارج از زمین، وایادولید را متحول کند.

 

 

1255073

 

 

گئورگی هاجی: ستاره رومانیایی برای هر دو تیم رئال و بارسا بازی کرده و با پیراهن این دو تیم، سوپرکاپ اسپانیا را فتح کرده است. بهترین بازیکن تاریخ فوتبال رومانی پس از بازنشستگی، بیشتر انرژی خود را در باشگاه ویتورول کنستانتا گذاشت؛ جایی که در آن هم مدیر بود و هم مربی. او توانست با این باشگاه قهرمانی لیگ و جام حذفی رومانی را به دست بیاورد. هاجی سعی زیادی در پیشرفت فوتبال رومانی داشته و پسر او نیز در عضویت گلاسکو رنجرز قرار دارد.

 

 

1316786

 

 

داوور شوکر: ستاره سابق تیم ملی کرواسی و باشگاه های سویا و رئال مادرید، توانست در جام جهانی 1998 عنوان سوم را کسب کند. او با رئال فاتح لیگ قهرمانان در سال 1998 نیز شد. شوکر در 239 بازی در لالیگا موفق به زدن 114 گل شد. شوکر از سال 2012 رئیس فدراسیون فوتبال کرواسی است و از افتخارات مدیریتی او نایب قهرمانی کرواسی در جام جهانی 2018 است. او در کمیته اجرایی فیفا و یوفا نیز نقش مهمی دارد.

 

 

1484463

 

 

دیوید بکام: ستاره انگلیسی پس از درخشش در یونایتد، از سال 2003 تا 2007 پیراهن رئال مادرید را به تن داشت و با این تیم یک قهرمانی لالیگا را جشن گرفت. او سپس پیراهن لوس آنجلس گلکسی، میلان و پی اس جی را نیز به تن کرد. بکام اکنون مالک باشگاه اینتر میامی در آمریکاست و تیم او از امسال در لیگ حرفه ای ام ال اس حضور دارد.

 

 

Josu Urrutia - Alchetron, The Free Social Encyclopedia

 

 

خوسو اوروتیا: اوروتیا در 16 فصل توانست 348 بازی برای بیلبائو انجام بدهد و یکی از اسطوره های این باشگاه باسکی است. او بین سال های 2011 تا 2018 مدیریت باشگاه اتلتیک بیلبائو را برعهده داشت. اوروتیا در دوران بازی از سرسخت ترین مدافعان اسپانیا بود.

 

 

Delfí Geli - Alchetron, The Free Social Encyclopedia

 

 

دلفی جلی: جلی فوتبال را از جیرونا در دسته سوم اسپانیا شروع کرد و سپس به تیم های پایه بارسلونا پیوست. او فصل 95-1995 با اتلتیکو توانست فاتح لالیگا و کوپا دل ری شود و 4 بازی ملی برای اسپانیا هم در کارنامه دارد. سال 2001 با گل به خودی در فینال جام یوفا، از مسببان شکست آلاوس برابر لیورپول لقب گرفت و بسیاری او را از این طریق به یاد دارند. جلی به فوتبالش در جیرونا پایان داد و از جولای 2015 نیز رئیس این باشگاه است و تحت مدیریت او در سال 2017 ، جیرونا برای اولین بار به لالیگا رسید.

 

 

8. Santiago Bernabeu (Real Madrid)

 

 

سانتیاگو برنابئو: او از 17 سالگی بازی برای رئال را شروع کرد و دو دهه مهاجم و کاپیتان باشگاه بود. سال 1927 او بازنشسته شد؛ یعنی دو سال قبل از شروع رسمی فرمت جدید لالیگا. او هرگز رئال را ترک نکرد و بین سال های 1943 تا 1978 نیز رئیس باشگاه بود. پرافتخارترین دوران رئال، تحت مدیریت او بود و مادریدی ها شش بار قهرمانی اروپا را جشن گرفتند. استادیوم اختصاصی رئال هم به نام اوست.

 

محتوای اختصاصی ورزش‌سه با همکاری رسمی لالیگاlaliga
This Content Is Provided By Laliga In Partnership With Varzesh3

دیدگاه‌ها