کد خبر : 1685521 | 04 خرداد 1399 ساعت 14:21 | 19.1K بازدید | 2 دیدگاه

تولدت مبارک سلطان دروازه ها

احمد عابدزاده؛ اینو همه می‌دونن!

امروز سالروز تولد دروازه بانی است که به جرات می توان گفت فوتبال ایران به او مدیون است .

احمد عابدزاده؛ اینو همه می‌دونن!

به گزارش "ورزش سه " چهارم خرداد سال 1345 در آبادان متولد شد، به همراه خانواده به اصفهان کوچ کرد و از دروازه تام اصفهان چهره شد.


به دفعات قهرمان ایران شد، قهرمان باشگاه های آسیا شد، با تیم ملی قهرمان آسیا شد، ایران به جام جهانی برد. در بازی قرن در برابر آمریکا قوت قلب یه ملت بود و سر بلند بیرون آمد. در داربی‌ها هیچ وقت شکست نخورد. تا یک قدمی مرگ رفت ولی با دعای مردمی که در پشت درب بیمارستان روزها و شب ها تجمع کرده بودند دوباره به زندگی  برگشت. پیرو جوان ، مرد و زن او را دوست داشتند. ستاره‌ای بود بی همتا که بعد از دو دهه هیچ دروازه بانی در حد و اندازه های او ظهور نکرده است و به نظر ظهور نخواهد کرد. همه این ها تصویری کوچک از قاب یک عمر حکومت  احمد رضا عابدزاده بر چهارچوب دروازه است.


عابدزاده که  امروز 54 سالگی تمام خواهد کرد و وارد 55 سالگی خواهد شد برای فوتبالیست های ایرانی نماد تلاش و غیرت است.


با دو نسل ماندگار فوتبال ایران هم بازی بود و بی اغراق نیست بگوییم در هر دو دوره یکی از بهترین ها بود ِچه با شاهرخ و شاهین بیانی و درخشان و ناصر محمدخانی و پنجعلی و نامجو مطلق در سال 69 و چه در کنار دایی ،کریم باقری و خداد عزیزی، منصوریان و استیلی سال 75 تا 77.

 

 

1037814

 

 

با هم در سالروز  تولدش مروری می کنیم بیست گانه بر دوران بی همتا و  پرشکوه سلطان همیشگی دروازه ها.


 1) احمدرضا در مقدماتی المپیک 1988سئول و در سال 65 و در  20 سالگی  و پس از استعفای جمعی از بازیکنان، دروازه بان تیم جوان و بی تجربه مرحوم دهداری در برابر کویت تا دندان مسلح بود. هر دو بازی در قطر برگزار شد، بازی اول که ایران میزبان بود ،دو بر یک برد ولی  در مجموع  2 بر 2 به کویت باخت .پاس گل دوم او به کریم باوی در دقیقه 90 بازی هنوز از خاطره ها نرفته است.


2) عابدزاده همچنان دروازه بان ایران بود و در جام ملت های 88 آسیا در قطر  در سال 1367 با درخشش خود در ضربات پنالتی برابر چین ایران به مقام سوم آسیا رساند.


3) بعد از جنگ تحمیلی در سال 68 و در بازی های صلح و دوستی دروازه بان ایران برابر عراق بود،عراق که به جام جهانی 86 مکزیک صعود کرده بود و در خط میانی و حمله خود از احمد راضی و لیث حسین و راضی شنشیل نامدار بهره می برد و امکاناتی به مراتب بهتر از ایران داشت بدون گل برابر ایران متوقف شد.


4) عابدزاده بعد از درخشش در تام اصفهان در فصل نقل و انتقالات  به استقلال پیوست و در روز تولدش در اولین فصل لیگ باشگاه های ایران بعد از انقلاب با غلبه بر پرسپولیس قهرمان ایران شد.

 

 

1029746

 


4) دروازه بان اول علی پروین در بازی های آسیایی پکن در سال 69 بود.ایران با عابدزاده قهرمان آسیا شد، درخشش او در برابر کره جنوبی در نیمه نهایی و گرفتن دو پنالتی اول کره شمالی در فینال او را ستاره ایران کرد.ایران قهرمان شد و عابدزاده در کل تورنمنت تنها دو بار از روی نقطه پنالتی دروازه‌اش باز شد.


5) با استقلال به جام باشگاه های آسیا در سال 70 رفت و با این تیم قهرمان آسیا شد.او دردوره  بعد هم دروازه بان نماینده ایران استقلال در این تورنمنت بود که به مقام دوم آسیا رسید.


6) در سال 71و در مقدماتی جام جهانی 94 آمریکا و در بازی با چین تایپه و روز ظهور علی دایی به شدت از ناحیه پا مصدوم شد و مدت ها از فوتبال دور ماند.


7) پس از پایان مصدومیت به سپاهان پیوست و پس از آن و در آغاز سال 73 به پرسپولیس ملحق شد.


8) در سال 1374با پرسپولیس به قهرمانی لیگ پنجم  ایران رسید و رکورد 18 بازی کلین شیت با این تیم ثبت کرد.


9) دروازه بان ایران در جام ملت های آسیا 96 در سال 75 به همراه نیما نکیسا بود و با درخشش خود در ضربات پنالتی در بازی رده بندی برابر کویت ،ایران به مقام سوم آسیا رساند.


10) در تیر سال 76ودر ادامه لیگ ششم با پرسپولیس و در روزشکست 3 برصفر استقلال دروازه بانی کرد و قهرمان ایران شد.


11) به دلیل ملی پوشان زیاد پرسپولیس و دیدارهای ایران در مقدماتی جام جهانی 98 فرانسه پرسپولیس از لیگ هفتم کنار کشید و عابدزاده جامی در آن سال بدست نیاورد.


12) ایران در پلی آف آسیا و قبل از بازی با استرالیا 3 بر2 به ژاپن باخت .عابدزاده علیرغم مصدومیت یکی از بهترین بازی های زندگیش در این بازی به نمایش گذاشت.


13) بی نظیر و بی نقص در ملبورن استرالیا در آذر 76 بود و با درخشش فراموش نشدنی خود ایران به جام جهانی فرانسه 98 رساند.

 

 

1201283

 


14) علیرغم مصدومیت و عمل جراحی پا 40 روز قبل از آغاز جام جهانی 98 فرانسه ،خودش را به نبرد قرن ایران با آمریکا در 31 خرداد 77 رساند و با بازوبند کاپیتانی نقش بسزایی در پیروزی ایران برابر آمریکا داشت.


15) در خرداد سال 78 با پرسپولیس قهرمان لیگ هشتم آزادگان شد.


16) در تیرماه سال 79 پنجمین قهرمانی خود را باز هم با پرسپولیس در نهمین دوره لیگ آزادگان بدست آورد.


17) دردوازدهم  اسفند سال 80 وپس از سردردی شدید به کما رفت و پس از مبارزه ای سخت و در حالی که هوادارانش روزها و شب ها پشت درب بیمارستان در حال دعا برای او بودند به زندگی بازگشت و بعد از چندعمل سلامتی کامل خود را بدست آورد.


18) در سال 70 با استقلال تجربه قهرمانی باشگاه های تهران و در سال 78 با پرسپولیس  قهرمانی جام حذفی کشور را نیز در کارنامه خود دارد.

 

 

1479447

 


19) بعد از سال ها خداحافظی از فوتبال در سال 84 در دیداری نمادین در برابر بایرن مونیخ که اولیور کان را به همراه علی کریمی در زمین داشت به زمین رفت و  به صورت رسمی از فوتبال خداحافظی کرد.


20) بیست نمره اختصاصی اوست هر چند همیشه شماره یک بود. بیست لیاقت کسی است که  همچنان و در این سن  توان تکرار تمریناتش برای جوان های امروزی کاری سخت و طاقت فرساست ،برای کسی  که هم آبی ها و هم قرمزها او را متعلق به خود بدانند، برای کسی که نقش اول خاطرات فراموش نشدنی  فوتبال ایران در دهه 60 و 70 باشد. اصلا چه نیازی است این ها را بنویسیم و سیاهه کنیم . به قول پژمان جمشیدی و سام درخشانی در فیلم خوب ،بد،جلف "اینو همه می‌دونند".



محمدرضا تقی خانی

 

دیدگاه‌ها