کد خبر : 1687194 | 12 خرداد 1399 ساعت 19:50 | 75.3K بازدید | 1 دیدگاه

زهرا کیانی شاکی از مهدی کیانی!

قرنطینه زورکی دخترکی که روی سقف راه می‌رود! (گزارش تصویری)

زهرا کیانی 20 ساله دست به کار بزرگی در ورزش ایران زده و تاریخ ساز شده، اما او هنوز آرزوهای زیادی در سر می پروراند که با توجه به سال های قهرمانی پیش روی او، رسیدن به آنها برایش غیرممکن نخواهد بود.

 قرنطینه زورکی دخترکی که روی سقف راه می‌رود! (گزارش تصویری)

 

به گزارش "ورزش سه"، در مرکز شهر اصفهان از مسیریاب استفاده کردیم تا آرام آرام و در همان حوالی که به نظر می رسید به میدان نقش جهان هم نزدیک است، به آدرسی که داشتیم رسیدیم، تا یکی دیگر از سوژه های امیرحسین خیرخواه از ورزشکاران ایران زمین در دوران کرونا با قاب دوربین او برای همیشه ثبت و  ضبط شود.

 

عکاس خوش ذوق ما اینبار برای عکاسی در دوران قرنطینه یکی از رکوردداران ورزش بانوان در تاریخ ایران را انتخاب کرده بود؛ زهرا کیانی. دختر سرزنده ای که در بازی های آسیایی جاکارتا با اینکه سن و سالش هنوز در رده جوانان بود، خودش را به تیم بزرگسالان ووشو در بخش تالو تحمیل کرد، تا برای اولین بار یک دختر ایرانی در کنار غول‌های تالو از کشورهای چین، ماکائو و کره جنوبی قرار بگیرد و مدال نقره را علی‌نژاد معاون وزیر ورزش در جاکارتا به گردنش بیاویزد.

 

1500394

این نمادی است که زهرا کیانی برای خود طراحی کرده؛ شیردال. شیردال موجودی افسانه ای با با سر عقاب و بدن شیر است که یکی پادشاه آسمان است و یکی پادشاه زمین. در این ترکیب  و در سمت راست آن دختری تالو کار هم به چشم می خورد.

 


زهرا کیانی برای خوشامدگویی و راهنمایی کردن ما به خانه، با لباس تمرین ووشو که او را طبق قرار قبلی آماده ثبت تصاویر نشان می داد، بیرون آمده بود. فاصله کوتاه حیاط تا خانه را سپری کردیم و با ضدعفونی کردن وسائل و خودمان و پس از سلام و احوالپرسی با مادر زهرا کیانی وارد شدیم.

 

غریبی می کردیم ولی این احساس خیلی زود با رفتاری که از یک مادر مهربان و دخترش دیدیم، از بین رفت و سعی کردیم کارمان را به بهترین شکل پیش ببریم. اینجا بود که تصویر بزرگ زهرا کیانی که آذین بخش اتاق پذیرایی شده بود را دیدیم و در یک طرف دیگر خانه دکوری خودنمایی می کرد که با مدال های رنگارنگش توی چشم می زد؛ جایی که 23 مدال جهانی و آسیایی در آن آویخته شده بود، تا در کنار عروسک های پرتعدادی که هر کدام نماد یک رقابت و تورنمنت بودند و البته عکسی از زهرا کیانی روی سکو، به هر کسی که برای اولین مرتبه به این خانه وارد می شود، نشان دهد که به خانه یک قهرمان وارد شده است.

 

1500395

 


پس از آب شدن یخ‌مان، برای ثبت تصاویر به طبقه دوم که فضای زیادی هم نداشت، رفتیم و آنجا بودم که با یکی از مکان های تمرین این دختر 20 ساله در دوران قرنطینه ای روبرو شدیم؛ جایی که نیزه بلند و شمشیر او زیر یک مبل سه نفره قرار داشت و یک هالتر و چند وزنه کوچک هم به چشم می خورد.

 

1500411

 

1500413

 


در خانه با یک موجود زنده کوچک دیگر هم آشنا شده بودیم؛ کیکو. عروس هلندی محبوب زهرا که بودنش در کنار عضو سه نفره این خانواده کوچک، از علاقه و محبت او به حیوانات منشا می گیرد و بازیگوشی هایش بخشی از زمان این خانه گرم و صمیمی را پر می کند و عادت کرده به نشستن روی شانه های دختر خانه. البته که معلوم بود مادر زهرا هم به صورت ویژه ای مراقب او است.

 

1500396

 

1500397

کیکو عروس هلندی کیانی یار همیشگی او در لحظات فراغت خانگی.

 

1500398

یکی از سرگرمی های کیانی بازی با عروسک های بی شماری است که حول و حوش تخت او در اتاقش دیده می شدند. حتی مادرش با خنده به او می گفت، بگو که با عروسک هایت حرف هم می زنی.

 


ثبت تصاویر آغاز شده بود و در حالی که امیرحسین خیرخواه و زهرا کیانی در حال صحبت و نتیجه گیری برای چگونگی طراحی میزانسن بودند، فرصتی برای من فراهم شده بود تا با مادر یک دختر قهرمان چند دقیقه ای هم صحبت شوم. مادری که در صحبت هایم با او متوجه شدم، هم نقش مادری برای دخترش ایفا می کند و گاهی هم مربی اش می شود و بعضی وقت ها هم بسته موقعیت رفیقش؛ یکبار دیگر در همین چند دقیقه متوجه شدم که فرزند هر چقدر هم موفق باشد و یکی از بهترین های جهان در کاری که انجام می دهد، برای والدینش و به خصوص مادر، همان فرزند کوچکی به شمار می رود که نیاز به مراقبت و حمایت همیشگی دارد و نگرانی ها در مورد آینده و تصمیماتی که می گیرد و کارهایی که می کند، پایانی نخواهد داشت.

 

1500407

اگرچه کیانی در اتاق پذیرایی خانه فضای زیادی برای تمرین ندارد ولی همین فضا هم یکی از مکان های اصلی ادامه تمرینات او در دوران قرنطینه بوده است.

 

1500409

 


همین فرصت کوتاه هم البته کافی بود تا بفهمیم زهرا کیانی چقدر قلب مهربانی دارد و کمک به دیگران یکی از اولویت های اصلی زندگی اوست.  حین حرف های ما امیرحسین خیرخواه در حال عکاسی از اتاق نه چندان بزرگ ولی رنگارنگ و پر از انرژی این دختر 20 ساله قهرمان بود؛ جایی که خواندن زبان انگلیسی به صورت روزانه و در هنگام خواب بازی با عروسک ها، بخشی از زمان اولین مدال آور بانوان ایران در بخش تالو را پر می کند و نشان می داد که چقدر کودک درون زهرا کیانی فعال است و همین هم به احتمال زیاد یکی از دلایل موفقیت او می رود. مادر او توضیح می داد، چطور از بچگی که زهرا از سن 6 تا 8 سالگی ژیمناستیک کار می کرده تا الان که یکی از سرمایه های ووشوی ایران در بخش تالو محسوب می شود، برای بیرون کشاندن او از باشگاه‌ها در سنین مختلف، تلاش می کرده و تمرین مداوم هرگز باعث خستگی او نبوده است.

 

1500417

یخشی از برنامه ریزی روزانه زهرا کیانی به خواندن زبان انگلیسی اختصاص پیدا می کند تا با توجه به حضور در میادین بین المللی مختلف با مشکلی برای ارتباط برقرار کردن مواجه نشود.

 

 

1500410

زهرا کیانی در این تصویر در حال تماشای یکی از مسابقات خود در بازی های آسیایی جاکارتا است که با کسب مدال نقره برای کاروان ایران همراه بود.

 

پس از اتمام عکاسی در طبقه دوم خانه برای تمرین با نیزه به طبقه اول بازگشتیم؛ فضای خانه خیلی زیاد نبود و با مبل هایی که دور تا دور آن چیده شده بود، کمتر هم شده بود ولی همان فضا یکی دیگر از مکان های تمرین زهرا کیانی بود. وقتی او با نیزه بلندش برای ثبت تصاویری که امیرحسین خیرخواه مدنظرش بود، شروع به انجام حرکات نمایشی کرد، با برخورد نیزه به سقف متوجه سوراخ هایی شدیم که در حین تمرین او ایجاد شده بود؛ سوراخ هایی که حتی با نقاشی هم هنوز آثارشان را به وضوح می شد، مشاهده کرد. انگار خانه برای او به خصوص در دوران قرنطینه خیلی کوچک می آمد و تعطیلی باشگاه ها دست و پای او را بسته بود و مجبور به ماندن و تمرین کردن در خانه شده بود.

 

1500400

 

1500401

 


یکی دو ساعتی بود که آنجا بودیم؛ نزدیک به اذان مغرب بود که پدر خانه با حلیم‌بادمجون غذای مخصوص اصفهانی ها در ماه رمضان از راه رسید و پس از احوالپرسی و مراعات ادب، کارمان دوباره از سر گرفتیم؛ پدری که معلوم بود برای موفقیت و راحتی خانواده اش همه کار می کند و شاید ترک شهرکرد و کوچ به اصفهان هم یکی از  همین کارها برای رفاه بیشتر خانواده اش بوده است.


برقراری ارتباط تصویری با فرزانه فصیحی که از ورزشکاران موفق و خبرساز ماه های اخیر بوده و اتفاقا او هم اصالتی اصفهانی دارد و در رشته دو و میدانی باشگاه سپاهان فعالیت می کند، به همراه انجام بازی های آنلاین و البته مرور خاطرات بازی هایی آسیای جاکارتا که منجر به یک قهرمانی تاریخی شد، بخش های دیگری بود که در تصاویری که از لنز دوربین امیرحسین خیرخواه ثبت شده است، مشاهده می کنید؛ البته با ایفای نقش همیشگی توسط کیکو و بازیگوشی هایش.

 

1500406

 

1500405

کیانی در حال صحبت ارتباط تصویری با فرزانه فصیحی که یکی دیگر از ورزشکاران موفق بانوی استان اصفهان در کنار خواهران منصوریان است.


کارمان تمام شده و دقایق آخر حضورمان در جمع خانواده کیانی بود. حیف است در در اصفهان باشی و از زیبایی های این شهر و غذاهای خاصش که با حلیم بادمجون بحث در موردشان را آغاز کرده بودیم و حتی گوش‌فیل و دوغ که شاید یکی از متناقض ترین ترکیب های غذایی جهان باشد، صحبت نکنیم؛ حتی از خورشت ماست و اینکه اسمش با محتوایی که دارد، تفاوت می کند هم حرف به میان آمد.


چند دقیقه ای را هم با این بحث سپری کردیم که رسیدیم به بحث فوتبال. از زهرا کیانی پرسیدیم که آیا به تیم سپاهان علاقه دارد یا نه؟ از صحبت های او معلوم بود که طرفدار پر و پاقرص این ورزش نیست ولی یک مسابقه ویژه که اتفاقا برای هواداران فوتبال هم فراموش شدنی نیست، حسابی در ذهنش مانده بود و آن هم از دست رفتن پنالتی مهدی کیانی در دقیقه 116 دیدار نیمه نهایی جام حذفی سال گذشته مقابل پرسپولیس بود که تشابه فامیلی او با کیانی که پنالتی حساسی را به خارج از چارچوب دروازه بیرانوند زد، به شدت باعث حرص خوردن زهرا کیانی شده بود...

 

1500412

لباسی که در این تصویر برتن زهرا کیانی دیده می شود، لباس رسمی مسابقات است و تنها در در مقابل داوران و برای حضور در مسابقات از سوی ورزشکاران رشته ووشو در بخش تالو مورد استفاده قرار می گیرد، با این حال درعکسبرداری از او خواستیم که این لباس را به تن کند و او در این تصویر و برخی تصاویر دیگر با پیراهنی که هدیه مربی تیم ملی است، دیده می شود.

 


زهرا کیانی هنوز 20 سال دارد و نزدیک به 30 مدال جهانی و آسیایی کسب کرده است. او همواره به برنده شدن فکر می کند و رویاهای زیادی در سر دارد که اصلا  از آنها دور نیست. رسیدن به مدال طلای آسیایی در رشته ووشو بخش تالوی بزرگسالان مانند رده های این ورزش پرتحرک، فرقی با کسب بالاترین و ارزشمندترین مدال در این ورزش ندارد؛ چرا که قدرتمندترین و بهترین ورزشکاران این رشته جذاب که در هنگام انجام حرکات نمایشی در مسابقه نمی توانیم چشم از آن برداریم، در آسیا حضور دارند؛ پس همانطور که در هنگام خروج از خانه گرم خانواده کیانی آرزو کردیم، امیدوارم موفقیت های این دختر سرزنده، پر انرژی و شاد که سال  های قهرمانی زیادی را مقابل خود می بیند، همچنان ادامه دار باشد و همانطور که همین حالا هم مانند نماد خود شیردال است، روز به روز در حرفه خود به تکامل و بلوغ بالاتری برسد و مدال های رنگارنگ بیشتری را برای ورزش ایران به ارمغان بیاورد.

دیدگاه‌ها