کد خبر : 1687752 | 15 خرداد 1399 ساعت 21:01 | 21.9K بازدید | 2 دیدگاه

اولین بازی تاریخ فوتبال ایران به روایت تصویر!

تیم ملی ایران در اولین دیدار غیررسمی خودش تحت کاپیتانی اولین لژیونر خود به مصاف قفقاز رفت.

به گزارش " ورزش سه" بسیاری از مورخان فوتبال ایران معتقدند که اولین بازی تیم ملی ایران در سال 1305 رخ داد. جاییکه تیم ملی برای چند بازی دوستانه به بادکوبه جمهوری سوسیالیستی شوروی آذربایجان (قفقاز) سفر کرد و این در حالی است که بسیاری معتقدند که آن تیم «منتخب تهران» بود و عنوان «تیم ملی» نداشت.


با احتساب این موضوع که اولین بازی ملی ایران همین دیدار بود، باید گفت اولین کاپیتان و فوروارد تیم ملی فوتبال ایران در دیدار مقابل قفقاز "حسین‌علی‌خان سردار" بود که تا سال 1299 در کشور سوئیس اقامت داشت و به فوتبال مشغول بود. وی که در آخرین سال اقامتش در سوئیس در‌ بازی بین دو تیم سوئیس و فرانسه، فوروارد سوئیس بود، به‌عنوان اولین لژیونر تاریخ فوتبال ایران شناخته می‌شود.


اما اساس پیدایش تیم ملی ازاین‌قرار بود که در سال 1299 "حسین‌علی‌خان" به دعوت میر مهدی ورزنده (وی را به‌عنوان پدر ورزش مدرن می‌دانند و درس تربیت‌بدنی ایران در مدارس در سال ۱۳۰۶ به همت ورزنده در مجلس به تصویب رسید) او برای تشکیل تیم ملی فوتبال ایران به تهران برمی‌گردد. در این بازگشت برادر دوقلویش "احمدعلی‌خان سردار" و برادر بزرگ‌ترشان "خان خانان سردار" نیز که هر سه آن‌ها در سوئیس مدرسه فوتبال می‌رفتند همراه با او به ایران بازگشتند.

 

1500970


پنج سال طول کشید تا تیم تشکیل و بازیکنان آماده‌ی بازی شوند.بازیکنانی مثل محمدعلی شکوه، رضا قلی کلانتر، یوسف سمرقندی، علی امیر اصلانی، حسن مفتاح، ابوالفتح افخمی و امیرحسین صدقیانی که از بلژیک آمده بود دیگر اعضای تیم بودند.


"حسین‌علی خان" پیش از آن به مدت پنج سال در باشگاه "سروت" در ژنو سوئیس توپ می‌زد و تا سال 1302 برای قراردادی که یا این تیم داشت چند بار به سوئیس برگشت. در ایران نیز علاوه بر بازی ملی، عضو کلوپ تهران بود و دهه‌ی بیست شمسی مربی باشگاه طوفان شد.


 گفتی است حسین‌علی‌خان سردار، هفتم خرداد 1356 در تهران درگذشت.


همانطورهم که در عکس مشاهده می‌کنید "حسین‌علی خان "به‌عنوان کاپیتان تیم ملی جهت انجام مراسم ابتدایی بازی رو در روی کاپیتان قفقاز قرارگرفته است تا یکی از لحظات تاریخی فوتبال ایران به ثبت برسد.

دیدگاه‌ها