کد خبر : 1688441 | 19 خرداد 1399 ساعت 13:35 | 25.3K بازدید | 0 دیدگاه

تیتری بی همتا برای فوتبالیستی ماندگار

فرارهای 8 برای سه گل(عکس)

شماره 8پرسپولیس در یکی از یک طرفه ترین داربی های پایتخت هر کاری خواست با توپ کرد تا پرسپولیس بعد از انقلاب برای اولین بار داربی را از استقلال ببرد.

فرارهای 8 برای سه گل(عکس) 

به گزارش "ورزش سه" ، 25خرداد 1365یکی از باارزش ترین روزهای زندگی ناصر محمدخانی ستاره بی بدیل فوتبال ایران در دهه  شصت است. او که در سال 60و در سال قهرمانی هما  در مسابقات باشگاه های تهران  با 11گل زده برای بانک ملی  آقای گل باشگاه های تهران شده بود  و این تیم بازیکن ساز به رتبه سوم مسابقات رسانده بود، از سال 61 با نظر علی پروین به پرسپولیس پیوست.


25خرداد سال 1365*


پرسپولیس زخم خورده از آرای کمیته انضباطی و اهمال تماشاگران و عدم توجه به مشمول بودن رضا عابدیان  و جایگاه های کم ورزشگاه شهید شیرودی در سال های 62تا 64به مرحله نیمه نهائی رقابت های باشگاهی تهران در خرداد 65 رسید. آن ها علاوه بر این اتفاقات 8سال بود که استقلال را در داربی های رودرو نبرده بودند .استقلال از سال 58تا 65برابر پرسپولیس 2برد و سه تساوی کسب کرده بود و هیچگاه در برابر این تیم شکست نخورده بود آن ها در این پنج بازی تنها یک گل از پرسپولیس دریافت کرده بودند و در دو دوره آخر رقابت های باشگاهی در تهران نیزقهرمان شده بودند. 


 با تصمیم غیر منطقی مسولان بعد از داربی سال 62 که با حضور 120هزار نفر برگزار شد رقابت های باشگاهی تهران در دو گروه برگزار شد  تا حتی الامکان از رودر شدن دوتیم  بزرگ پایتخت جلوگیری بعمل آید.دیگر چاره ای نبود استقلال که رتبه دوم جدول بعد از شاهین در گروه اول رقابت ها کسب کرده بود باید در مرحله نیمه نهائی به مصاف پرسپولیس می رفت .جام جهانی 1986 و سال ظهور دیه گو آرماندو مارادونا در حال برگزاری بود .در حالی که تمامی دنیا مسخ تماشای جادوی مارادونا بودند در اینطرف دنیا و در ایران ناصر محمدخانی در 29سالگی یکی از بهترین نمایش های تاریخ خود و حتی شمار 8های ماندگار  پرسپولیس به نمایش گذاشت .بازی دوتیم در روز یکشنبه برگزار می شد . بلیط های دیدار با پیش بینی حدود 65هزار فروش بلیط در روزهای چهارشنبه و پنج شنبه در گیشه های ورزشگاه شهید شیرودی پیش فروش می شد.


 در روزهائی که داشتن کنترل تلویزیون در  معدود منازلی که تلویزیون رنگی داشتند لاکچری محسوب می شد و خیلی از مردم این بازی را از گیرنده های سیاه و سفید با یک نیمه تاخیر دیدند هیچ کدام از دو تیم حاضر نشدند با پیراهن سفید به زمین بیایند تا با سوت منوچهر نظری و از ساعت 15بازی دو تیم آغاز شود . در روزی که وحید قلیچ دروازه بان قرمزها  توسط بازیکن سابق پرسپولیس غلامرضا فتح آبادی مصدوم شد و بهروز سلطانی جانشین او شد و شاهرخ بیانی هافبک قدیمی استقلالی ها با پیراهن قرمز دو گل به استقلال زد پرسپولیس با نمایش خیره کننده ناصر محمدخانی تا دقیقه 60بازی سه گل به استقلال زد تا بعد از سال ها برابر استقلال برنده داربی شود و به فینال بازی ها صعود کند .با هم مروری می کنیم به سه گل پرسپولیس در روزی که ناصر محمدخانی نقش اول ،کارگردان و تهیه کننده این نمایش ماندگار در تاریخ بود.

 

1501688


فرار اول دقیقه 12*


پاس پشت دفاع  ارسالی هافبک های پرسپولیس در حالی که ناصر محمدخانی حداقل سه متر با سعید مراغه چیان مدافع وسط آن روز استقلال  فاصله داشت با استارت کم نظیر محمدخانی و خطای مدافع استقلال در محوطه 18قدم همراه شد تا با سوت منوچهر نظری شاهرخ بیانی گل اول پرسپولیس را از روی نقطه پنالتی در حالی که ناصر حجازی واکنشی نشان نداده بود با ضربه ای به سمت راست و بالای دروازه برای پرسپولیس به ثمر رساند.


فرار دوم دقیقه 52*


ناصر محمدخانی در یک سوم دفاعی استقلال صاحب توپ شد ، در حالی که جعفر مختاری فر به او نزدیک می شد و  رضا رجبی و سعید مراغه چیان  محوطه میانی خط دفاعی استقلال را پوشش داده بودند با حرکت ناصر به عمق و پاس زیبای او پشت دفاع وسط های استقلال ،شاهرخ بیانی به عمق زده باناصر حجازی تک به تک شد و  در حالی که حجازی از دروازه بیرون آمده بود شاهرخ با ضربه بغل پا توپ را به تور دروازه استقلال رساند و نتیجه را دو برصفر کرد.

 

1501690


فرار سوم دقیقه 60*


این بار شاهرخ بیانی با شماره 10پرسپولیس در حالی که مراغه چیان او را پرس می کرد و نامجو مطلق در حال نزدیک شدن به او بود توپ را به ناصر محمدخانی رساند  تا گریز ناصر محمدخانی با دریبل جعفر مختاری فر و جاگذاشتن رضا رجبی همراه شود. ناصر به محوطه هجده قدم وارد شده بود مراغه چیان از پشت درحال نزدیک شدن به او بود ، شاهین بیانی برادر شاهرخ که در استقلال مانده بود رو پای ناصر تکل زد و ناصر حجازی نیز از دروازه بیرون آمده بود . استارت انفجاری ناصر و دریبل رضا رجبی و مختاری فر و پرس مدافعان استقلال نیز مانع ضربه آرام او در حالت بی تعادلی نشد تا دروازه استقلال برای بار سوم بازشود.

 

پرسپولیس آن بازی را با این نمایش بی نقص محمدخانی برد و سه روز بعد هم در روز چهارشنبه  28خرداد با کاشته زیبای ناصر موفق شد در فینال شاهین را یک بر صفر شکست دهد و قهرمانی باشگاه های تهران در سال 65را جشن بگیرد.این بهترین نمایش بازیکنی با شماره 8پرسپولیس تا آن زمان و حتی این زمان می باشد .


 با ظهور ناصر محمدخانی شماره 8در پرسپولیس به یکی از مهمترین شماره های تاریخ باشگاه تبدیل شد . 7پروین به کسی نمی رسید و بهترین ها 8را انتخاب می کردند.بعدها مرتضی کرمانی مقدم ، مجتبی محرمی ،مهدی هاشمی نسب و علی کریمی این شماره را پوشیدند و برای طرفداران پرسپولیس خاطرات فراموش نشدنی را خلق کردند ولی هیچ کدام این ها چنین  نمایش خیره کننده ای را در هیچ یک از داربی ها و یا بازی های خود به نمایش نگذاشتند . 


شنبه آن سال فرا رسید و در روز تاریخی 31خرداد که برای ما ایرانی ها به دلیل پیروزی بر آمریکا در سال 77 و جام جهانی 98پر از خاطره است کیهان ورزشی یکی از دو هفته نامه آن سال ها تیتری ماندگار با پوستری ناب در پشت صفحه از ناصر محمدخانی منتشر کرد که تا سالیان سال در ذهن هواداران باقی خواهد ماند. تیتر کیهان ورزشی به قهرمانی پرسپولیس اشاره ای نداشت ، به شکست شاهین در فینال هم کاری نداشت . آن ها دو گل شاهرخ بیانی و پاس گل او در داربی را نیز درلابلای مطالب خود نوشته بودند.تیتر کیهان ورزشی برای ماندگاری 31خرداد در ذهن ناصرمحمدخانی و خلق این اثر تاریخی در 25خرداد نوشته شده بود:« فرارهای 8برای سه گل » 


محمدرضا تقی خانی

دیدگاه‌ها