کد خبر : 1688802 | 21 خرداد 1399 ساعت 11:47 | 4.7K بازدید | 0 دیدگاه

تصمیم فیفا برای افزایش زمان پنجره نقل و انتقالات

بر اساس گزارش‌ها فیفا قصد دارد پنجره نقل و انتقالات تابستانی را تا ماه اکتبر تمدید کند ولی شروع نقل و انتقالات منوط به پایان فصل جاری خواهد بود.

تصمیم فیفا برای افزایش زمان پنجره نقل و انتقالات

به گزارش "ورزش سه"، بر اساس گزارش‌های رسانه‌ای قصد دارد برای جبران شرایط ناشی از بحران اپیدمی کووید19 به کشورهای عضو اجازه دهد پنجره نقل و انتقالات تابستانی خود را تا شروع ماه اکتبر یعنی اواسط مهرماه ادامه دهند.

 

در ادامه تغییرات گسترده ای که فوتبال جهان طی سالیان آتی باید خود را آماده تطابق با آن نماید، بنظر می‌رسد که در اقدام بعدی، فیفا آماده تغییر زمان بسته شدن پنجره نقل و‌ انتقال تابستانی به اوایل ماه اکتبر (نیمه اول مهر ماه) است.

 

در همین رابطه باشگاههای حاضر در لیگهای کشورهای مختلف اجازه خواهند داشت تا نقل و انتقال بازیکنان خود را چهار هفته قبل از پایان فصل حاضر (۲۰-۲۰۱۹) آغاز نمایند. 

 

بطور مثال باشگاههای بوندسلیگای آلمان که با برگزاری پنج هفته رقابت‌های داخلی خود مابین روزهای ۱۶ می و ۷ ژوئن (۲۲ روز) تنها چهار هفته با پایان فصل ۲۰-۲۰۱۹ خود فاصله دارند، می‌توانند از هم اکنون تا پایان پنجره نقل و انتقال تابستانی، که تاریخ جدید آن بزودی از سوی فیفا اعلام‌خواهد شد، اقدام به نقل و انتقال بازیکنان مورد نظر خود گیرند.

 

در مقابل کشورهایی همچون اسکاتلند، بلژیک، فرانسه و هلند نیز که فصل ۲۰-۲۰۱۹ خود را ناتمام بپایان بردند، همچون بوندسلیگا که فقط چهار هفته به پایان لیگ باقی دارد، می‌توانند نقل و انتقالات تابستانی خود را آغاز کنند، چرا که فصل ۲۰-۲۰۱۹ آنها رسما بپایان رسیده.

 

این تصمیم فیفا طی چند روز آینده بصورت رسمی از سوی فیفا اعلام خواهد شد.

 

فدراسیون‌ جهانی فوتبال (فیفا) ۱۲ روز پیش با ارسال پروتکل بهداشتی به ۲۱۱ کشور خود از آنان خواست که با مشارکت با مسئولین بهداشتی کشور متبوع خود، به یکدیگر و فیفا کمک‌ کنند تا زمینه از سرگیری مجدد مسابقات فوتبال داخلی، قاره ای و بین المللی را با توجه به شرایط غیر عادی حاضر، فراهم نمایند.

 

فیفا خاطر نشان نموده که تا زمان کشف واکسن کووید-۱۹، فوتبال با شیوه ای کاملا متفاوت برگزار خواهد شد. این نهاد بین المللی از تمامی دست اندرکاران فوتبال در سراسر جهان، از مسئولین اداری و برگزاری گرفته تا بازیکنان و کادر فنی، درخواست نموده تا با مشارکت با یکدیگر و کاری براستی تیمی از صنعتی که در آن مشغول به کار هستند و سلامت خودشان،  محافظت نمایند. 

 

طی ماهها و احتمالا سالیان آتی، شاهد ورزشگاههای مملو از تماشاگر نخواهیم بود.  برگزاری منظم مسابقات داخلی و بین المللی و حتی شیوه برگزاری رفت و برگشت مسابقات داخلی، انتخابی رقابت‌های بین المللی و ... همگی در حال دستخوش تغییر هستند. 

 

بطور مثال، فصل ۲۰۲۰ لیگ حرفه ای و ۱۲ تیمه کره جنوبی با دو ماه تاخیر از روز جمعه ۸ ماه می آغاز شد. این تاخیر دو ماهه مسئولین فوتبال کره را مجبور نمود تا در شیوه برگزاری مسابقات لیگ داخلی خود تغییراتی را ایجاد کنند تا موفق شوند لیگ حرفه ای خود را با توجه به تقویم رویدادهای باشگاهی و ملی قاره ای و بین‌المللی تا  قبل از پایان سال ۲۰۲۰ میلادی به اتمام برسانند.

 

1492749

 

این لیگ ۱۲ تیمه که بطور معمول با برگزاری سی و هشت (۳۸) هفته قهرمان خود را معین مینماید، با شیوه ای جدید و تنها پس از ۲۷ هفته تیم قهرمان، تیمهای آسیایی و سقوط کننده خود را برای فصل جاری ۲۰۲۰ مشخص خواهد نمود.

 

بطور معمول تیمهای حاضر در لیگ حرفه ای و دوازده تیمه کره‌ جنوبی، سه بار با یکدیگر بازی میکنند تا سی و سه (۳۳) هفته رقابت سراسری ۱۲ تیمه داشته باشند. در پایان هفته سی و سوم، شش تیم نیمه بالا و شش تیم نیمه پایین جدول از یکدیگر جدا میشوند.

 

شش تیم بالای جدول یک‌ بار دیگر با یکدیگر روبرو‌ میشوند تا با پنج بازی دیگر، تعداد بازیهای خود را به سیو هشت (۳۸) افزایش دهند. بدین ترتیب و پس از برگزاری ۳۸ بازی، قهرمان فصل و‌ تیمهای صعود کننده به رقابت‌های فصل بعد لیگ قهرمانان آسیا مشخص خواهند شد.

 

شش تیم‌ نیمه پایین جدول هم پنج هفته دیگر را مقابل یکدیگر برگزار خواهند نمود تا تکلیف تیمهای سقوط کننده هم پس از سی و هشت (۳۸) هفته مشخص گردند. 

 

1500487

 

اما بدلیل ضیغ وقت برای فصل کنونی ۲۰۲۰ به دلیل تأخیر دو ماهه در آغاز فصل جدید، دست اندرکاران فوتبال کره جنوبی تصمیم گرفتند تا شش تیم نیمه بالا و‌ پایین جدول را پس از دو دوره بازی (و نه سه دوره) و در پایان هفته بیست و دوم، از یکدیگر جدا نمایند تا فصل ۲۰۲۰ لیگ حرفه ای کره جنوبی با انجام ۲۷ هفته (و‌ نه ۳۸ هفته مرسوم) بپایان برسانند.

 

از قبل هم به توافق رسیده اند که اگر پس از هفته بیست و دوم و در خلال بازی‌هایی که بین شش تیم بالا و شش تیم نیمه دوم جدول، کره جنوبی در ماههای پاییزه این کشور با شیوع مجدد کرونا مواجه شد، جدول لیگ در پایان هفته بیست و دوم ملاک تعیین قهرمان، سهمیه های آسیا و تیمهای سقوط کننده خواهد بود.

 

مثال کره‌ جنوبی و نکاتی که فیفا طی چند هفته گذشته با ۲۱۱ کشور و شش کنفدراسیون عضو خود به اشتراک گذاشته، بخوبی حاکی از آن دارد که دغدغه ۲۱۱ کشور و شش کنفدراسیون عضو فیفا تنها برگزاری و یا عدم برگزاری چند هفته پایانی لیگهای داخلی خود و یا رقابت‌های قاره ای نخواهد بود و‌نمیتواند باشد.

 

فیفا از شش کنفدراسیون، ۲۱۱ کشور عضو خود و باشگاهها در سراسر جهان تقاضا نموده تا با تعامل، همفکری و کاری تیمی، شیوه نوینی، حداقل تا کشف واکسن کووید-۱۹، برای برگزاری فوتبال داخلی، قاره ای و بین المللی بیابند تا فوتبال هم همچون صنایع دیگر از ورشکستگی ‌و نابودی کامل خود جلوگیری کند.

 

 

 

دیدگاه‌ها