کد خبر : 1691309 | 03 تیر 1399 ساعت 13:05 | 26.1K بازدید | 2 دیدگاه

اوایل کسی دوست نداشت در شهید کاظمی تمرین کند

واگذاری زمین پرسپولیس به روایت طاهری: قرعه را بردیم

دو مجموعه شهید کاظمی و امام رضا طی سالیان اخیر به چالشی میان هواداران استقلال و پرسپولیس تبدیل شده است و این سوال که آیا اراده‌ای برای نفع بردن یک تیم بر دیگری وجود داشته یا خیر.

واگذاری زمین پرسپولیس به روایت طاهری: قرعه را بردیم

به گزارش “ورزش سه”، وقتی قرار شد که دو مجموعه تمرینی به استقلال و پرسپولیس از سوی شهرداری اهدا شود، برق رضایت خاصی در هواداران دو تیم شکل گرفت تا آنها امیدوار باشند تا لااقل تیم محبوب‌شان برای شرایط تمرینی آوارگی و سختی را متحمل نشود و از کمترین امکان حرفه‌ای برخوردار شود. اما در ادامه وقتی در قرعه کشی مجموعه شهید کاظمی به پرسپولیس سپرده شد و آبی‌ها هم امام رضا را تحویل گرفتند، سرخ‌ها توانستند تمرینات خود را به مجموعه جدید منتقل کنند ولی استقلال همچنان بلاتکلیف و بدون زمین تمرین مناسب به کار ادامه داد.


موضوعی که باعث شد تا هواداران آبی بار دیگر به وزارت حمله کرده و آنها را حامی پرسپولیس بدانند که به زعم شان مجموعه بهتری را تحویل گرفته و با حمایت لازم موفق به بازسازی و بهسازی آن شده‌اند.


اکنون اما علی اکبر طاهری به عنوان مدیرعامل اسبق پرسپولیس که مدعی است کارهای مربوط به انتقال این دو مجموعه را صورت داده به صورت شفاف به بحث چگونگی تحویل گرفتن شهید کاظمی و اهدای مجموعه امام رضا به استقلال پرداخته است و توجه‌تان را به آن جلب می‌کنیم.


بحثی که امروز بار دیکر داغ شده مربوط به ورزشگاه کاظمی و امام رضا است. اینکه چه بود و چه شد و در قرعه کشی چه اتفاقی افتاد و گفته می‌شود ورزشگاه شهیدکاظمی قرار بود به استقلال داده شود ولی به پرسپولیس رسید. این بحثی است که شکل گرفته و شما به عنوان مدیر وقت پرسپولیس چه توضیحی برای آن دارید؟

 

نه آقاجان! من خودم اقدام کردم و حتی رفتم هر دو ورزشگاه را دیدم. چرا که ما در آن زمان فقط درفشی فر را داشتیم که زمین مناسبی نبود. درفشی فر را با زیر ساخت چمن مصنوعی ساخته بودند ولی چمن طبیعی کردند که این موضوع باعث شده بود تا زمین مناسبی نباشد. به همین منظور ما رفتیم دنبال امکاناتی که موجود است استفاده کنیم. اول منطقه ۱۸ رفتیم و بعد رفتیم منطقه ۱۹. خب زمین منطقه ۱۸ چمن مصنوعی بود و شهید کاظمی در منطقه ۱۹ چمن طبیعی.


خب به این ترتیب من خودم دنبال چمن طبیعی بود. اقای گودرزی گفت هر کاری می‌کنی برای اینها هم (استقلال) بکن. چون آنها (استقلال) خیلی دنبال این کار نبودند و من دنبال خیلی از کارها می‌رفتم. خیلی دکتر گودرزی اصرار داشت که فکر این‌ها هم باش چرا که آنها پیگیر نیستند. به هرحال ما رفتیم هر دو جا را گرفتیم و دو سه جلسه رفتیم شهرداری و شورای شهر و خیلی هم شرایط خوب بود و هر دو ارگان استقبال مناسبی داشتند که ما این زمین‌ها را بگیریم. بعد که کارها انجام شد استقلالی ها گفتند ما شهید کاظمی را می‌خواهیم که گفتیم آقا ما بالاخره کارها را انجام دادیم. این ماجرا در دفتر آقای سجادی بود و آن موقع خدا بیامرز آقای جعفر کاشانی با من آمد و آقای افشارزاده و یکی دو نفر از اعضای هیات مدیره‌شان بودند. این‌ها آمدند و بعد اسامی را نوشتند و آقای سجادی گفتند قرعه را بردارید. ما یکی برداشتیم و یکی هم آنها برداشتند. اقای افشارزاده باز کرد که استادیوم امام رضا بود و برای ما شهید کاظمی. این تمام داستان بود و حالا اینکه بخواهند چیزهای دیگر بگویند متاسفانه این حرف‌ها همیشه در ورزش هست.

 

1505139

 

با این حال نکته ای که مهم است این سوال است که دو ورزشگاه شهید کاظمی و امام رضا در حالت اولیه‌ای که تحویل گرفتید چه مقدار با یکدیگر تفاوت از حیث امکانات داشتند و آیا ورزشگاه بهتر و بدتری نسبت به یکدیگر بودند؟

 

نه، من ابتدا یک بررسی کردم و همینطور که نرفتم. در اسلامشهر و چند منطقه دیگر هم زمین بود و حتی آن زمینی که صباباطری قبلا تمرین می‌کرد را هم دیده بودیم. ولی دور بودن و ... نسبت به درفشی فر و راه دست نبودن آن برای بچه‌های تیم در روزهای اول دردسرساز بود اما در نهایت جا افتاد. خارج از تهران اما بهتر از این دو زمین نبود و شهردار وقت هم خداوکیلی همراهی کرد و اگر یادتان باشد مراسمی هم ترتیب داده شد و هم من و هم آقای افشارزاده صحبت و تشکر کردیم از شورای شهر و شهرداری و ... و در نهایت زمین ها را گرفتیم.


این دو ورزشگاه را از زمانی که گرفتید تا به امروز چه امکاناتی اضافه شد. اکنون که شهید کاظمی را می‌بینیم مشخص است بازسازی و امکانات جدیدی هم برای آن ترتیب داده شده است.


بله، بحث رختکن و دوش وحوضچه‌هایی که بعد از تمرین نیاز داشتند و ... . بعدش هم کار ما آنجا نبود و من برنامه‌ریزی کردم با شهرداری و شورای شهر و حتی که زمین‌های کنار استادیوم که اوقافی بود را در اختیار بگیریم و شهرداری گفت بگذارید من این‌ها را جابجا کنم و تاخت بزنم، یعنی ببینید من تا اینجا هم جلو رفته بودم که بعد از اینکه کار را انجام دادند بعد چه شود، ما بتوانیم زمین کنار مجموعه را بگیریم و چمن مصنوعی و ... شکل دهیم. چون نمیخواستیم زمین شهید کاظمی خیلی تحت فشار قرار گیرد و حتی در دوره خودم چندین بار زمین‌های دیگر را اجاره کردیم و مدیریت کردیم تا چمن استراحت هم داشته باشد. نقشه آن را هم در آورده بودیم تا فضای کنونی که الان شبیه حلبی آباد است و شرایط خوبی ندارد را بتوانیم تا دم کوره‌پز خانه‌ها را به صورت مجموعه در بیاوردیم و توسعه بدهیم. تا علاوه بر اینکه بچه ها (بازیکنان و اعضای تیم) استفاده می‌کنند مورد استفاده عمومی هم قرار گیرد و ما تحصیل درآمد داشته باشیم.


موضوع مهم این است که اکنون را بعد از دریافت و بازسازی و ... به عنوان آبروی این تیم می‌دانند اما در استقلال این اتفاق نیفتاد و آنها نتوانستند از مجموعه‌ای که در اختیار گرفتند استفاده کنند. مساله‌ای که باعث شد طیف طرفدار استقلال از این موضوع به عنوان نمونه ای دیگر از حمایت وزارت ورزش از پرسپولیس یاد کنند. در این مورد شفاف سازی می‌کنید و اینکه منابع برای بازسازی و ... مجموعه شهیدکاظمی از خود تیم بود یا از محل دیگری صورت گرفت.

 

نمی‌خواهم به کسی بی احترامی شود و ضمن احترام به اهالی ورزش و بخصوص تیم رقیب‌مان و همه محترم هستند. از روزی که من آنجا حاضر شدم (باشگاه پرسپولیس) بنا را گذاشتم که خودم پول در بیاورم و اینکه شما بیاورید و حتی اگر یادتان باشد با فدراسیون و سازمان لیگ برتر دعوا داشتیم که ما پول‌مان را می‌خو‌اهیم. دنبال پول خودمان بودیم. حتی کنفرانس خبری‌های قبل از بازی را گفتم چرا نباید در ساختمان خودم باشد؟ چرا که این‌ها هر سری ۵۰۰هزار تومان پول شیرینی و گل و ...سند می‌کردند و من حساب و کتاب کرده بودم تا از همه منابع به سود باشگاه پول در بیاوریم. یک ریال بابت شهیدکاظمی دریافت نکردیم و همه آنها بابت ارتباطاتی بود که خودم آن زمان گرفتم و اصلا وزارت ورزش دخالتی نداشت.آقا شما می‌توانند بیاید کمک کنید ولی با قیمت پایین‌تر ولی همه آنها با ارتباط خودمان بود نه با وزارت ورزش. بهرحال سند هست و می‌توانید تمام هزینه‌ها و خرج هایی که بابت پرسنل و زمین چمن و ... را دادم ببینید و همه آنها سند خورده و مگر مجانی بوده است؟ببینید نباید اینطور باشد که منتظر بمانیم یک پولی بیاید تا هزینه کنیم. این مدیریت نمی‌شود. مدیریت یعنی اینکه باید بلد باشید خوب در بیاورید و دوم اینکه خوب هزینه کنید. اما در مورد زمین امام رضا آنها (باشگاه استقلال) بعد تصمیم گرفته بودند که چمن را طبیعی کنند و حتی گفتند که اینجا را به تیم آکادمی بدهیم و با همان چمن مصنوعی کار را ادامه دهند و رده‌های پایه خود را در این چمن دنبال کنند.


بحث پایانی هم درباره قرارداد با این زمین است.اینکه تا چه زمانی این زمین‌ها در اختیار استقلال و پرسپولیس خواهد بود؟

 

ببینید این زمین‌ها آن موقع هم یک محدودیت‌هایی داشتند. این البته بحث‌های مربوط به شهرداری است و ما هم چندان در جریان نبودیم اما بر اساس آن محدودیت ها ما یک تفاهم‌نامه نوشتیم به نظرم اگر اشتباه نکنم سه ساله بود و قابل تمدید است. چرا که دیگر از ما نمی‌گیرند و شهرداری هم بنا را بر این دارد که توسعه فضای ورزشی باشد و البته طرح و برنامه‌هایی که بنده آن موقع ارائه کردم خیلی مورد استقبال قرار گرفته بود. می‌خواستم آن جا را توسعه بدهم و به خصوص بخش حلبی آباد و فضای اجتماعی خوبی که نداشت پاکسازی شود و یک مجموعه ورزشی مناسب ترتیب داده شود. استخر و چمن مصنوعی و چمن طبیعی، سالن سرپوشیده و ... را در نظر داشتیم و واقعا مورد استقبال آنها قرار گرفته بود و گفتند ما این زمین اوقافی را تاخت می‌زنیم و به ما بدهند تا توسعه پیدا کند.

 

دیدگاه‌ها