کد خبر : 1693194 | 11 تیر 1399 ساعت 20:09 | 125.1K بازدید | 6 دیدگاه

ماجرای مهدوی کیا تکرار نشود؛

از اریکسون- مانچینی تا یحیی- سید جلال!

رفتار سیدجلال حسینی در دقیقه 93 فوق العاده حرفه ای بود و شاید به اندازه کافی مورد توجه قرار نگرفت.

از اریکسون- مانچینی تا یحیی- سید جلال!

به گزارش "ورزش سه"، سالها پیش اسون گوران اریکسون، سرمربی لاتزیو در مصاحه ای مدعی شد در فصل آخر حضور روبرتو مانچینی در مستطیل سبز، برایش نیمکت نشین کردن این ستاره باتجربه و محبوب ایتالیایی دشوار بوده و می خواسته به هر طریقی دقایقی به او بازی بدهد. در نهایت مانچو به دستیار اریکسن تبدیل شد و بارها در مصاحبه هایش از سرمربی سوئدی به عنوان برادر و معلم یاد کرد.

 

1507800

 

حالا شاید شرایط برای سید جلال حسینی نیز مشابه باشد. مدافع باتجربه پرسپولیس در فصول اخیر نقشی ورای یک کاپیتان داشته و بارها در مقاطع حساس به دفاع از منافع پرسپولیس پرداخته است. سید جلال در فصل جاری تعداد قابل توجهی از بازی های پرسپولیس را از روی نیمکت تماشا کرده، اما تا به امروز که حداقل در فضای عمومی اعتراضی نداشته و مطابق انتظار مانند یک بازیکن حرفه ای این شرایط را پذیرفته است.

 

اما در دیدار مقابل پیکان، در دقیقه 93 شاهد حضور سید جلال حسینی در میدان بودیم. او به قدری برای دفاع از دروازه پرسپولیس در یک موقعیت حساس ایستگاهی برای حریف انگیزه داشت که زودتر از خروج علی علیپور وارد میدان شده و با سرعت تمام به صف خط دفاعی تیمش اضافه شد؛ یک رفتار تمام حرفه ای که شاید در بین پیروزی پرگل قرمزپوشان و البته موقعیت سوزی های عجیب این تیم دیده نشد.

 

1507801

 

1507798

 

اما انتظار بر آن است که یحیی گل محمدی، سرمربی جوان و فنی سرخپوشان از اولین دوره حضورش روی نیمکت این تیم درس گرفته باشد. پرسپولیس پرستاره تحت هدایت یحیی در آن مقطع نتایج بدی نگرفت و فاصله ای تا قهرمانی در جام حذفی نیز نداشت، اما در نهایت شکست عجیب مقابل سپاهان در ضربات پنالتی رویای اولین جام یحیی را نیمه تمام گذاشت و او چندی بعد از پرسپولیس جدا شد.

 

البته باید پذیرفت کار یحیی نیز در این شرایط دشوار است. او دو مدافع وسط درخشان به نام شجاع و کنعانی در اختیار دارد و از نظر سن و سال، در نظر گرفتن شرایط فصول بعد و شرایط فیزیکی نیز شاید استفاده از این دو بازیکن تصمیمی منطقی از سوی یکی از بهترین مدافعان وسط تاریخ ایران باشد.

 

 

مربیگری در تیم های بزرگ و پرطرفدار تفاوت های عمده ای با هدایت تیم های کوچک تر دارد و علت اصلی آن نیز تفاوت در وظایف یک سرمربی است. در تیم های پرطرفدار، مسائل بیشتری برای مدیریت کردن وجود دارد و یکی از مهم ترین آنها عدم صدور اجازه ایجاد حاشیه برای تیم است. یحیی که در تیم های کم طرفدارتر به خوبی توانایی های فنی خود را نشان داده، باید این بار از گذشته درس بگیرد و مانع تکرار آن اشتباهات شود.

 

در آن مقطع یکی از دلایل مهم هجمه علیه سرمربی وقت پرسپولیس و در واقع راحت کنار گذاشته شدن یحیی، رفتار این سرمربی جوان با مهدی مهدوی کیا و عدم همراهی اقبال عمومی با این موقعیت بود. گل محمدی در نیم فصل دوم علیرغم آمادگی مهدوی کیا جایی به او در ترکیب نمی داد (البته بی تردید این حق مسلم یک سرمربی است)، اما دلخوری ستاره دوست داشتنی فوتبال ایران و خداحافظی غریبانه او، بخش زیادی از افکار عمومی را مخالف یحیی کرده بود.

 

فرستادن یک بازیکن در دقیقه 93 به میدان از نظر فنی حتی اگر تنها به علت اتلاف وقت باشد نیز کار غلطی محسوب نمی شود. اما حتما یحیی نیز قبول دارد سید جلال یکی از حرفه ای ترین بازیکنان فوتبال ایران محسوب می شود و تکرار روند رفتاری با مهدی مهدوی کیا در مورد این بازیکن، ممکن است در روزهای تلخ باز هم سرمربی پرسپولیس را در موقعیت دشواری قرار دهد.

 

 

حضور بازیکنان باتجربه در رختکن یک تیم حسن های زیادی دارد و در بسیاری از مواقع آنها حتی برخی از وطایف سرمربی یا مدیر تیم را نیز به دوش می کشند. اریکسون در اوایل هزاره جدید رابطه خوبش را با مانچینی حفظ کرده و حتی زمینه ساز ورود سرمربی فعلی آتزوری به این عرصه هم شد. پس بهتر است یحیی با مدافعی که در دقیقه 93 نیز با همان انگیزه دقیقه یک وارد میدان می شود اینگونه رفتار کند و خودش را دوباره به گوشه رینگ هدایت نکند.

 

آریا فاطمی مقدم

دیدگاه‌ها