کد خبر : 1696744 | 28 تیر 1399 ساعت 17:54 | 8.9K بازدید | 1 دیدگاه

آرسنال - منچسترسیتی در نیمه نهایی جام حذفی،

آرتتا از زیر سایه پپ گواردیولا بیرون می‌آید؟

این مهم ترین آزمون میکل آرتتا اشت؛ رویارویی با پپ گواردیولا در نیمه نهایی جام حذفی انگلیس.

آرتتا از زیر سایه پپ گواردیولا بیرون می‌آید؟

 
 به گزارش "ورزش سه"، میکل آرتتا احتمالاً بهترین گزینه برای این است که آرسنال را از زیر سایه منچستر سیتی خارج کند، چرا که او خودش هم به دنبال خروج از زیر سایه دوران حضورش در منچستر سیتی است. توپچی‌ها امروز در ویمبلی به مصاف سیتی می‌روند تا دیدار نیمه‌نهایی جام حذفی را برگزار کنند. آنها در هفت بازی قبلی خود برابر سیتی پیروز نشده‌اند. آخرین باری که آرسنال توانست سیتی را ببرد، در همین جام حذفی بود.


در آن دیدار نیمه‌نهایی در آوریل 2017 بود که تیم آرسن ونگر توانست سیتی، که در اولین فصل حضور پپ گواردیولا به سر می‌برد را ببرد. آرتتا در آن هنگام دستیار اصلی گواردیولا بود. آرسنال با پیروزی دو بر یک در وقت اضافه به فینال رسید. آنها نمایشی غیرمعمول داشتند؛ عقب نشستند، با دقت از ضدحملات استفاده کردند، از نظر فیزیکی به حریف غلبه کردند و جنگ تاکتیکی را بردند. قهرمانی در جام حذفی نمی‌تواند نرسیدن به لیگ قهرمانان اروپا را جبران کند اما هر چه باشد، آنها به لیگ اروپا راه می‌یابند و این نشان خواهد داد که مربی آنها در فصل اولش خوب کار کرده است. قهرمانی با پیروزی برابر استاد سابق، می‌تواند آرتتا را بسیار قوی‌تر سازد.

 

1508607


آرتتا در این هفته درباره شکاف بزرگی که بین آرسنال و تیم‌های دیگر وجود داشت حرف زد، چیزی که با نگاه به نتایج آرسنال برابر سیتی در دیدارهای اخیر می‌توان آن را دریافت. آنها در هفت بازی قبلی مقابل سیتی شکست‌های سنگینی تجربه کرده‌اند؛ آنها در چهار بازی با اختلاف سه گل باخته‌اند و تنها دو گل زده‌اند. در شش بازی از این هفت دیدار، سیتی دست‌کم یک گل در 20 دقیقه اول زده است. دو بار هم شده که آرسنال در همان دو دقیقه اول گل خورده است.


جالب آنکه ژانویه پنج سال پیش، آنها در خانه سیتی دو بر صفر پیروز شدند. آرسنال پیش‌تر زیبا بازی می‌کرد اما در آن بازی به سراغ رویکرد عمل‌گرایانه رفت و از ضدحملات زیرکانه استفاده کرد، چیزی که تیم‌های رقیب از آن برای ضربه زدن به آرسنال بهره می‌بردند. قهرمانی در جام حذفی در سال 2017 باعث امیدواری شد اما به دلایلی متفاوت. ونگر در بازی قبل که برابر میدلزبورو بود، برای اولین بار در 20 سال دوران مربیگری‌اش در آرسنال از سیستم سه‌دفاعه استفاده کرد و توپچی‌ها استقامت بالایی از خود نشان دادند و برابر فشار سیتی مقاومت کردند اما آن قهرمانی صبح کاذب بود و آرسنال به روند قبلی‌اش برگشت.


آرتتا می‌خواهد سبک بازی مالکانه را در آرسنال جا بیندازد اما این نکته مهمی بود که او برخلاف امری، حاضر شد دید بلندمدتش را کنار بگذارد و در بازی برابر لیورپول، به سراغ تاکتیک دفاعی برود. آرسنال در آن بازی غافلگیری‌های بسیاری داشت. مهاجمانشان به عقب برمی‌گشتند، گاهی پنج مدافع در زمین بودند و جو ویلوک هم در نقش مهاجم به میدان رفت. آرسنال تلاش کرد که به لیورپول فشار بیاورد تا آنها اشتباه کنند. عجیب آنکه ویرجیل فن‌دایک و آلیسون هم اشتباه کردند. روش ضدحمله که آرسنال در آن بازی به کار بست و باعث شد آنها تنها سه ضربه به سمت دروازه حریف بزنند (عددی که برای لیورپول 24 ضربه بود)، بی‌تردید دستورالعمل موفقیت‌آمیزی برای آینده نخواهد بود.

 

اما آرتتا باید ابتدا آرسنال را تقویت و تیم را متحد کند. او باید از بازیکنانش به شکلی مداوم کار بکشد؛ در حالی که این بازیکنان در سال‌های اخیر، گاه و بیگاه تلاش لازم را نداشته‌اند. آرتتا به این اشاره کرده که منافع کوتاه‌مدت می‌تواند باعث شود که فاصله آرسنال و تیم‌های دیگر کم شود: «شما کافی است به تفاوت بین دو تیم نگاه کنید؛ شکاف بین این دو بسیار زیاد است. ما از جنبه‌های زیادی پایین‌تر از آنها هستیم. ما نمی‌توانیم دوماهه همه چیز را درست کنیم اما تیم از نظر مسئولیت‌پذیری، انرژی، تعهد و مبارزه حالا هم‌سطح رقیب است. پیش‌تر اینطور نبود و من بسیار به این افتخار می‌کنم. زمان می‌برد تا بقیه موارد درست شود اما دست‌کم حالا به جای خوبی رسیده‌ایم و پیام من به بازیکنان این است که ما با این روش می‌توانیم به دستاوردهای خوبی برسیم.»

 

1512436


  
آرتتا بسیار گواردیولا را می‌ستاید، هرچند که حالا به دنبال این است که از معدود مربیانی شود که سیتی با هدایت او را شکست می‌دهد. این مربی 38ساله یکی از اولین افرادی بود که گواردیولا در سال 2016 که به سیتی آمد، جذب کرد. آنها چند سال قبل‌تر، برنامه‌ای طراحی کرده بودند و حالا نوبت به‌کارگیری آن بود. گواردیولا زمانی که مربی بارسلونا بود، پیش از دیدار با رقیبان لیگ برتری با آرتتا صحبت می‌کرد و چنان از توصیه‌های او به وجد آمده بود که می‌خواست اگر در انگلیس مربیگری کند، او را دستیار خود سازد.


منابع نزدیک به منچسترسیتی می‌گویند که آرتتا ارتباطات را به شکلی عالی برقرار می‌کرد و به صورت انفرادی در جلسات اضافی با چندین بازیکن کار می‌کرد و باعث شد آنها پیشرفت کنند. آرتتا همچنین در نقش گوش شنوای گواردیولا عمل می‌کرد و ایده‌های چهره‌های بزرگ دنیای فوتبال را گردآوری کرده و به او تحویل می‌داد. آنها همچنان دوستان صمیمی هم هستند و با هم زیاد صحبت می‌کنند اما او حالا فردی مستقل است و می‌خواهد برچسب «کمک گواردیولا»، که برخی منتقدان به او می‌دهند را از خود بزداید.


اگر بتوان از گواردیولا انتقاد کرد، شاید این انتقاد این باشد که گاهی که نقشه اصلی او جواب نمی‌دهد، نقشه دوم او هم نتیجه خوبی ندارد. نقشه اصلی آرتتا هنوز تدوین نشده است و اگر او بتواند دوست قدیمی‌اش را شکست دهد، می‌تواند برنامه خوبی برای آرسنال بچیند.


منبع: ESPN

ایران ورزشی

دیدگاه‌ها