کد خبر : 1701032 | 19 مرداد 1399 ساعت 12:58 | 22K بازدید | 5 دیدگاه

احترام؛ گمشده بزرگ لیگ فوتبال ایران

چند روز مانده به جشن قهرمانی پرسپولیس در ورزشگاه آزادی این بحث مطرح شد که آیا بازیکنان ذوب‌آهن باید تونل افتخار تشکیل بدهند یا نه؟باشگاه ذوب‌آهن با این موضوع موافقت کرد ولی ساعاتی مانده به بازی آنها به دلیل اعتراض هواداران اصفهانی منصرف شدند.

احترام؛ گمشده بزرگ لیگ فوتبال ایران 

به گزارش ورزش سه ، تونل افتخار در برخی کشورها مرسوم است ولی برای آنکه در ایران هم جا بیفتد باید تمام تیم‌ها و هواداران آن را بپذیرند. مفهوم تونل افتخار، احترام به تیمی است که در یک فصل تلاش کرده و موفق شده بالاتر از رقیبانش به مقام قهرمانی برسد. در واقع پیش‌نیاز برپایی چنین مراسمی این است که تمام تیم‌ها در کنار رقابتی که در زمین دارند، به نتایج و دستاوردهای یکدیگر احترام بگذارند.
پرسپولیسی‌ها بر این باورند که در لیگ نوزدهم قهرمانی شایسته بوده‌‌اند و از ذوب‌آهن انتظار داشتند با تشکیل تونل افتخار به دستاورد آنها احترام می‌گذاشت. چنین انتظاری زمانی می‌تواند منطقی باشد که پرسپولیس هم حرمت رقیبانش را حفظ کند ولی تصویری از جشن قهرمانی منتشر شد که نشان می‌داد آنها هم چنین اعتقادی ندارند. در طرح موزائیکی که این باشگاه آماده کرده بود و روبه‌روی جایگاه نقش بست، تصویر فردی بود که با علامت «هیس» رقیبان را به سکوت دعوت می‌کرد. در چنین فضای متشنجی که قهرمان در روز جشن می‌خواهد برای دیگران رجز بخواند، طبیعی است که هواداران اصفهانی هم علاقه‌ای نداشته باشند تیم‌ شهرشان تونل افتخار تشکیل بدهد.


این پرخاشگری تنها به اتفاقات بازی جمعه شب محدود نمی‌شود و لیگ نوزدهم پر از اتفاقات مشابه بود. شاید در این لیگ رکورد بیانیه‌نویسی هم شکسته شد و بارها تیم‌هایی که به نتیجه دلخواه نرسیده بودند، با انتشار بیانیه اتهامات مختلفی را به حریف، داوران و مسئولان برگزاری نسبت دادند.در فوتبال ایران متأسفانه احترام بین باشگاه‌ها به حداقل رسیده و مدیران، مربیان و بازیکنان هم کمتر در این مسیر تلاش می‌کنند.


آنچه در مصاحبه‌ها و پست‌های آنها می‌بینیم، تحت تأثیر جو متعصبانه‌ فضای مجازی است که فرمان آن را معمولاً هواداران نوجوان و احساسی در اختیار دارند. مدیران باشگاه و پیشکسوتان گاهی به جای اینکه با نظرات منطقی و کنترل‌ شده فضا را به سوی عقلانیت و اعتدال ببرند، برای جذب فالوئر، بازگشت به جلد روزنامه‌ها یا کسب محبوبیت بیشتر وارد بازی هواداران می‌شوند.
تشکیل تونل افتخار برای تیم قهرمان رسم جالبی است و می‌توان در ایران هم به تشکیل آن فکر کرد ولی پیش‌نیازش این است که باشگاه‌ها از این فضای پرتنش فاصله بگیرند و احترام را هم به معادلات فوتبال برگردانند.


آرمن ساروخانیان 
ایران ورزشی

دیدگاه‌ها