کد خبر : 1703084 | 29 مرداد 1399 ساعت 19:00 | 42.6K بازدید | 0 دیدگاه

سازمان لیگ برای جلوگیری از تورم چه برنامه ای دارد؟

لیست 18 نفره، خوشحال از تحریم خرید خارجی! (گزارش)

18 فوتبالیست شاغل در لیگ برتر ایران، حالا می‌توانند خوشحال باشند چرا که باشگاه ها بدون هیچ گزینه دیگری، مجبور به تمدید با آن ها به هر قیمتی هستند.

لیست 18 نفره، خوشحال از تحریم خرید خارجی! (گزارش)

به گزارش "ورزش سه"، سازمان لیگ فوتبال ایران در تصمیمی که باعث تعجب اهالی فوتبال شد، خرید بازیکن خارجی جدید را ممنوع اعلام کرد. بنابر اطلاعیه سازمان لیگ، باشگاه ها تنها می‌توانند با بازیکنان خارجی خود تمدید قرارداد کنند و حتی امکان جذب بازیکنی که در تیم دیگری شاغل است را هم ندارند.

 

* قوانین عجیب؛ از دروازه بان خارجی تا سقف قرارداد

این تصمیم بسیاری را به یاد اواخر دهه 1380 انداخت که خرید دروازه بان خارجی برای یکی دو سال در لیگ برتر ممنوع بود و هر 18 تیم از دروازه بان های داخلی استفاده می‌کردند. اما وقتی سال 1392 این تصمیم از سوی فدراسیون فوتبال لغو شد، دروازه بان شماره یک تیم ملی همچنان مهدی رحمتی بود و در این دوره تحریمی، برخلاف انتظار مسئولان هیچ دروازه بانی در قواره او تربیت نشده بود. همچنین باشگاه ها به جای خرید دروازه بان خارجی که اغلب ارزان قیمت هستند، به سراغ خرید بازیکن در پست های دیگر رفتند و منابع مالی بیشتری را هزینه کردند تا از یک جهت دیگر نیز این قانون با شکست مواجه شود.

از دیگر قوانین خلق الساعه می‌توان به سقف رقم خرید بازیکن نیز اشاره کرد که در سال 1390 وضع شد و طبق آن باشگاه ها از ثبت قرارداد گران تر از 350 میلیون تومان منع شدند. این در حالی بود که سپاهان برای حفظ قهرمانی، استقلال و پرسپولیس برای بازگشت صدر و تراکتور و استیل آذین برای ایجاد قطبی جدید در فوتبال ایران، رقابت تنگاتنگی در پنجره تابستانی و زمستانی داشتند و عملا هیچ باشگاه بزرگی این قانون را رعایت نکرد.

کار تا جایی پیش رفت که این تحریم نیز مثل جلوگیری از خرید دروازه بان خارجی از بین رفت اما اثرات مخرب خود را روی فوتبال ایران گذاشت؛ از جمله از بین رفتن اقتدار سازمان لیگ باتوجه به دور زدن قانون توسط باشگاه ها، افزایش رقم قرارداد فوتبالیست ها و همچنین رواج هرچه بیشتر واسطه گری توسط مدیران برای جلب رضایت بازیکنان که همگی در مجموع «شفافیت» را در لیگ برتر ایران به کمترین میزان خود رساندند.

نکته جالب این که در همان سال ها مهدی تاج با اعلام این که «همه باشگاه ها قانون را دور زدند» گفت: «البته خودم هم در ایجاد این قانون نقش داشته و مقصرم، علاوه بر من همه اهالی فدراسیون آن زمان هم در تدوین این قانون نقش داشتند اما باید این قانون را تغییر داد و آن را مطابق واقعیت‌ها تصویب کرد تا دیگر شاهد چنین مسائلی نباشیم.»

 

همچنین طبق گزارشی که مجلس شورای اسلامی در تحقیق و تفحص از پرسپولیس و استقلال منتشر کرد، اعلام شد که این قانون «هیچگاه» توسط باشگاه های سرخابی رعایت نشد.

 

 

* لیست 18 نفره؛ خوشحال از تحریم خرید خارجی
در لیگ برتر امسال بازیکنان و مربیان خارجی زیادی در رفت و آمد بودند اما حالا فقط لوکا بوناچیچ روی نیمکت ذوب آهن مانده و فهرستی 18 نفره از بازیکنان هم در تیم های باشگاهی فعالیت دارند (به غیر از شاهین که سقوطش قطعی شده است). پرسپولیس، ذوب آهن، سپاهان و فولاد تیم هایی با بیشترین میزان بازیکن خارجی هستند و اگر نیکولای بودوروف از استقلال نبود، آبی ها نیز در کنار این سه تیم قرار می‌گرفتند.

نکته جالب این که باشگاه تراکتور که در سال های اخیر کلکسیونی از بازیکنان خارجی را از کشورهای مختلف خریداری کرده بود، اکنون هیچ بازیکن خارجی در اختیار ندارد. ماتیاس یوری فسخ کرد و در برزیل ماند، عکاشه به ایران نیامد، مازولا راهی کشورش شد، میمبلا تیمی جدید را برای فوتبال انتخاب کرد، فورچونه رفت و شکایت کرد و در نهایت سوگیتای کم حاشیه هم عطای حضور در این تیم را به لقایش بخشید و رفت.

حالا 18 بازیکن خارجی که هنوز در تیم های لیگ برتری حضور دارند، می‌توانند از این تحریم خوشحال باشند چرا که امکان این را خواهند داشت تا با رقم بیشتری پای میز مذاکره بروند و باشگاه ها را مجاب به امضای قرارداد سنگین تری کنند. البته پرسپولیس و استقلال پیش تر توسط وزارت ورزش از خرید بازیکن خارجی منع شده بودند و حالا با اعمال این قانون برای 14 باشگاه دیگر، نوعی مساوات به وجود خواهد آمد.

 

* برنامه سازمان لیگ برای مهار تورم چیست؟

احتمالا این تصمیم به خاطر تعدد پرونده های چند باشگاه ایرانی در فیفا گرفته شده است. همین دیشب بود که حکم 1.1 میلیون یورویی کوین فورچونه برای تراکتور منتشر شد و پیش تر هم باشگاه های پرسپولیس، استقلال و... با احکام سنگین از سوی دادگاه فیفا مواجه شده بودند. بنابراین قابل درک است که چرا باشگاه ها از استخدام مربی و بازیکن غیرایرانی منع شده اند.


اما نکته مهم این است که آیا همین 18 بازیکن نمی‌توانند در آینده به جمع طلبکاران فوتبال ایران اضافه شوند؟ همچنین این قانون تحریم، محرکی برای ایجاد تورم در بین بازیکنان داخلی خواهد شد و احتمالا قراردادها را به طور کلی افزایش خواهد داد. چرا که بعید است باشگاه ها حاضر باشند میزان هزینه خود را کاهش دهند و فقط این رقم در بین بازیکنان و مربیان داخلی پخش خواهد شد.

مشخص نیست که سازمان لیگ چه برنامه ای برای جلوگیری از ایجاد تورم در بازار داخلی دارد اما نکته مهم این است که آیا بهتر نبود این نهاد اداره و برگزار کننده لیگ های فوتبال ایران، در جهت منافع باشگاه ها، به بهبود سازوکار درآمدزایی آن ها کمک می‌کرد؟

 

فهرست بازیکنان خارجی شاغل در لیگ برتر ایران:

پرسپولیس: بشار رسن، بوژیدار رادوشوویچ و کریستین اوساگوآنا
استقلال: هرویه میلیچ و شیخ دیاباته
پارس جنوبی: مگنو باتیستا
پیکان: آرام هایراپتیان
تراکتور: -
ذوب آهن: دارکو بیدوف، مهدی خلیل و ایوان مارکوویچ
سپاهان: جورجی گولسیانی، کیروش استنلی و محسن الغسانی
شهرخودرو: -
گل گهر: گادوین منشا
فولاد: لوسیانو پریرا، موسی کولیبالی و آیاندا پاتوسی
ماشین: ادواردو دوس سانتوس

دیدگاه‌ها