کد خبر : 1703748 | 02 شهریور 1399 ساعت 12:01 | 14.4K بازدید | 0 دیدگاه

صمد نیکخواه: 200 میلیارد بودجه مادام العمر بسکتبال است!

خشم کاپیتان تیم ملی بسکتبال از ماجرای ویلموتس

کاپیتان تیم ملی بسکتبال گفت: اگر 200 میلیاردی که برای ویلموتس خرج شد را به فدراسیون بسکتبال می دادند، باور کنید این یک بودجه مادام العمر بود.

خشم کاپیتان تیم ملی بسکتبال از ماجرای ویلموتس

به گزارش "ورزش سه"، در حالی که لیگ برتر فوتبال مدت زیادی است که با وجود شیوع ویروس کرونا از سر گرفته شده و والیبال هم قرار است در شهریورماه لیگ خود را آغاز کند، هنوز خبری از برگزاری لیگ بسکتبال نیست. صمد نیکخواه بهرامی که به عنوان نماینده بازیکنان در جلسه هم اندیشی فدراسیون حاضر بوده، از احتمال برگزاری لیگ از اواخر مهرماه خبر می دهد؛ اگرچه از برخی مخالفت ها توسط کمیته های فدراسیون با پیشنهادات بازیکنان ابراز نارضایتی می کند.


کاپیتان تیم ملی بسکتبال که احتمالا با مهرام وارد لیگ بسکتبال می شود، به خاطر محکومیت سنگین فدراسیون فوتبال در پرونده مارک ویلموتس حسابی آزرده خاطر شده و می گوید پولی که به ویلموتس پرداخت شده، می توانست معادل بودجه مادام العمر بسکتبال باشد!


دقایقی با صمد نیکخواه بهرامی پیرامون موضوعات مختلف همکلام شدیم که در ادامه مشروح صحبت های او در گفت و گو با "ورزش سه" را می خوانید.


امسال هم احتمالا با مهرام هستم


این روزها به صورت شخصی تمرین می کنیم و اینطور که به ما گفته اند از 25 مهر لیگ برتر آغاز می شود. من هم احتمالا در فصل جدید با مهرام هستم؛ البته آقای گنجی به عنوان مدیرعامل باشگاه در مسافرت هستند و باید بیایند تا قرارداد را نهایی کنیم. شاید می شد زودتر هم لیگ برتر را برگزار کرد، اما نمی دانم برنامه ریزی فدراسیون چطور بوده و علت دیر شروع کردن مسابقات چیست. 

 

1521767


استدلال کادر فدراسیون برعکس بود!


من در جلسه ای که برگزار شد، به عنوان نماینده بازیکنان حضور داشتم، اما نمی دانم تصمیم نهایی فدراسیون چیست. من پیشنهاد دادم که لیگ به صورت متمرکز و در چند مرحله برگزار شود، اما کادر فدراسیون نظرشان روی این بود که مسابقات رفت و برگشتی باشد. دلایلی هم برای خودشان داشتند و می گفتند نیروی انسانی کافی نداریم. در واقع اصرار کمیته داوران و مسابقات بر این بود که مسابقات به صورت رفت و برگشت برگزار شود. استدلالشان هم این بود که نمی توانند کنترل خوبی روی بحث کرونا داشته باشند، اما من فکر می کنم دقیقا برعکس گفتند چون در سیستم متمرکز می توان کنترل بهتری روی تیم ها و بازیکنان داشت. 


هنر مدیریت در مواقع اضطراری مشخص می شود


شاید هم بیشتر به فکر داوران باشند چون داوری در ایران حرفه ای نیست و یک داور نمی تواند 10 روز شغل اصلی خود را رها کند و به مسابقات متمرکز در یک شهر بیاید. با این حال معتقدم شرایط الان اضطراری است و در اینطور مواقع باید هنر مدیریتی را نشان داد. در شرایط عادی که همه می توانند مدیریت کنند. اگر خدایی ناکرده کادر داوران، بازیکنان یا مربیان کرونا بگیرند و به خانه شان ببرند، دیگر این بحث ها هیچ ارزشی ندارد. با این حال معتقدم لیگ قطعا باید برگزار شود و حالا باید دید فدراسیون چه تصمیمی می گیرد. 


از شرایط تیم ملی بی خبرم


من از وضعیت تیم ملی خبر جدیدی ندارم. همین یک بار هم برای جلسه لیگ به فدراسیون رفتم و دیگر رفت و آمدی به فدراسیون نداشتم. باید از فدراسیون درباره وضعیت تیم ملی و برنامه های آینده سوال کنید. 


با صعود به المپیک کار عجیب و غریبی کردیم


هر رشته ای یک سقفی دارد و سقف بسکتبال ایران هم رسیدن به المپیک است. ما یک کار محال را انجام دادیم و به المپیک رسیدیم. فقط بودجه ما را به بقیه کشورها مقایسه کنید، متوجه می شوید که چه می گویم. ما هیچ وقت نمی توانیم برویم با آمریکا برای قهرمانی در جهان و المپیک بجنگیم. با صعود به المپیک کار عجیب و غریبی کردیم و هیچ پاداشی هم نگرفتیم. باور کنید در کل اردوهای تدارکاتی و جام جهانی ما هزار یا نهایتا 1500 دلار حقوق گرفتیم. چین بالای 200 میلیون دلار هزینه کرده بود و نتوانست سهمیه بگیرد. 

 

1521768


مگر تاج بازیکنان تیم ملی را از بچگی بزرگ کرده؟

 

در روزهای اخیر که اخبار مربوط به طلب مارک ویلموتس از فدراسیون فوتبال ایران منتشر شده، واقعا شاکی شدم. من از 16 سالگی در تیم ملی جوانان، امید و سپس بزرگسالان بازی کردم و الان بیش از 20 سال است که در تیم ملی هستم. هیچ وقت کاری نداشتیم که دولت دست چه کسی بوده یا چه کسی رییس ورزش شده. پول بوده یا نبوده، ما برای تیم ملی بازی کردیم و چیزی هم نگرفتیم چون برای کشورمان جنگیدیم. ولی وقتی بعد از این همه سال می بینم چنین پول هنگفتی نزدیک به 200 میلیارد خیلی راحت از جیب ورزش مملکت می رود، خیلی ناراحت می شوم. باور کنید هر جای دیگر دنیا بود، قبل از اینکه مدیران استعفا بدهند، اخراجشان می کردند، اما اینجا آقای تاج و دیگر مدیران خیلی راحت می نشینند و از کارشان دفاع هم می کنند. توجیه آقای تاج هم در مصاحبه اش جالب بود که می گفت ما برای فوتبال پول های زیادی درآوردیم. مگر شما بازیکنان تیم ملی را بزرگ کردید و به جای آن ها به زمین رفتید که پاداش جام جهانی را هم به نام خودتان می زنید؟ رییس فدراسیون فوتبال یا هر رشته دیگری باید کارگر ورزشکاران باشد، نه اینکه فکر کند همه جا رییس است. 


پول ویلموتس می توانست بودجه مادام العمر بسکتبال باشد


اگر 200 میلیاردی که برای ویلموتس خرج شد را به فدراسیون بسکتبال می دادند، باور کنید این یک بودجه مادام العمر بود. فدراسیون دیگر می توانست با این پول خودکفا شود و هیچ وقت احتیاجی به بودجه نداشت. من اگر رییس فدراسیون بسکتبال بودم و چنین بودجه ای به فدراسیون می رسید، دیگر هیچ وقت بودجه دولتی نمی خواستم. مدیران ورزشی باید بدانند در قبال پولی که با امضای آن ها خرج می شود، مسئول هستند. 


به من هم مثل علی کریمی انتقاد می کنند


وقتی می بینیم علی کریمی موقع حرف زدن درباره مدیران فدراسیون رگ گردنش بیرون می زند، به جای اینکه فکر کنیم او دنبال پست گرفتن است، باید بدانیم که امثال او دلشان برای فوتبال می سوزد. من اگر کاره ای در این ورزش بودم، قطعا حرف امثال علی کریمی را در فوتبال گوش می دادم. علی کریمی هم پول دارد و هم شهرت، پس نیازی ندارد که دروغ بگوید. من هم وقتی درباره ویلموتس حرف زدم، برخی آمدند و گفتند موج سواری می کند. حرف زدن درباره ویلموتس چه نفعی برای من دارد؟ به عنوان کسی که 20 سال است در ورزش بودم و افتخارات زیادی برای ایران کسب کردم، این حرف ها را می زنم. 


چرا بقیه ورزشکاران سکوت کرده اند؟


من نمی دانم چرا بقیه ورزشکاران رشته های غیرفوتبالی درباره این اتفاق زیاد صحبت نمی کنند. شاید می ترسند که آینده شان به خطر بیفتد، اما من مطمئنم اکثرشان مثل من فکر می کنند. باید اینقدر بحث صورت بگیرد تا دیگر چنین اتفاقی را شاهد نباشیم. نگاه کنید در سایر کشورها چه کسانی روسای فدراسیون هستند؛ چه در فوتبال و چه در بسکتبال. امثال علی کریمی، علی دایی، جواد نکونام یا وحید هاشمیان اگر رییس شوند، امکان ندارد چنین اتفاقاتی بیفتد. متاسفانه بسکتبالیست ها که در خواب هم چنین پول هایی نمی بینند، اما وقتی می بینم بچه ها با چه عشقی تمرین می کنند، نمی توانم حرف نزنم. تیم ما وقتی در آسیا دوم می شود، همه انتقاد می کنند، اما الان چرا سکوت کرده اند، معلوم نیست.

دیدگاه‌ها