کد خبر : 1704403 | 05 شهریور 1399 ساعت 17:21 | 20.1K بازدید | 1 دیدگاه

9 کامبک در 92 شهرآورد

ایمون زاید و پیروز قربانی؛ در نومیدی بسی امید است!

در طول 52 سالی که استقلال و پرسپولیس به مصاف هم رفته اند، تنها 9 کامبک کامل در دیدارهای دو تیم رخ داده است.

ایمون زاید و پیروز قربانی؛ در نومیدی بسی امید است!


به گزارش "ورزش سه"، تا ساعاتی دیگر تیم های استقلال و پرسپولیس در مرحله نیمه نهایی جام حذفی به مصاف هم می روند. این دیدار باید یک برنده داشته باشد و خبری از تساوی نخواهد بود. تیم پیروز این بازی، در دیدار فینال حریف تراکتورسازی می شود.
همیشه گفته شده که شهرآورد تهران دیداری است که با سایر بازیهای دیگر تفاوت دارد. تیم برنده شهرآورد می تواند تا شهرآورد بعدی با خیال راحت به میدان برود و به نوعی هواداران تیم برنده، می توانند تا شهرآورد بعدی برای هواداران رقیب کری بخوانند.
اما بد نیست بدانید که در طول 52 سال و برگزاری 92 شهرآورد، تنها در 9 دیدار یک کامبک کامل شکل گرفته است. بدین معنی که یکی از دو تیم از حریفش عقب افتاده باشد و در ادامه با تغییر نتیجه، موفق به پیروزی در آن بازی شده باشد. در این گزارش تمامی کامبک های رخ داده در شهرآورد تهران را با هم مرور می کنیم:

 


اولین کامبک
استقلال و پرسپولیس در سوم مهر ماه 1349، در شهرآورد شماره 6 و در یک دیدار دوستانه با قضاوت ارتور طغرل دیلک، داور ترک تبار به مصاف هم رفتند. پرسپولیس این بازی را خیلی خوب آغاز کرد و با گلهای دقایق 7 و 23 علی پروین و حسین کلانی، تا دقیقه 73 از استقلال پیش بود تا اینکه جواد قراب در دقیقه 73، کارو حق وردیان در دقیقه 87 و عباس مژدهی در دقیقه 88 توانستند سه بار دروازه پرسپولیس را باز کنند تا استقلال به شکلی دراماتیک بازی باخته را پیروز از زمین خارج شود.

 


لذت قهرمانی با گل صمد
شهرآورد شماره 33 بین تیم های استقلال و پرسپولیس در تاریخ چهاردهم خرداد 69 برگزار شد. این بازی، دیدار فینال جام قدس بود. جام قدس اولین دوره لیگ فوتبال ایران پس از انقلاب و هشتمین دوره در تمام ادوار لیگ ایران بود که با شرکت ۲۲ تیم از جمله چهار تیم تهرانی و ۱۸ تیم شهرستانی برگزار شد. استقلال و پرسپولیس در گروه هایشان اول شدند و در دیدارهای نیمه نهایی، با عبور از سد ملوان و دارایی راهی فینال شدند. در بازی پایانی، ابتدا نادر میراحمدیان پرسپولیس را پیش انداخت و این تیم نیمه اول را پیروز به رختکن رفت. اما در نیمه دوم استقلال با گل های عباس سرخاب و صمد مرفاوی توانست با نتیجه 2 بر یک از سد پرسپولیس عبور کند و به مقام قهرمانی لیگ قدس دست یابد.

 


جنجالی ترین کامبک تهران
در مرحله نیمه نهایی لیگ آزادگان در سال 73، سرخابی های پایتخت برگزار کننده شهرآورد شماره 39 بودند. در حالیکه پرسپولیس با گلهای فرشاد پیوس (پنالتی) و بهزاد داداش زاده از استقلال پیش بود، آقای ابهران داور مسابقه، در دقیقه 79 یک پنالتی را به سود استقلال اعلام کرد که صادق ورمزیار آن را به گل تبدیل کرد. در دقیقه 87 ادموند اختر کار را به تساوی کشاند اما در این لحظه دیدار دو تیم به خشونت کشیده شد. مجتبی محرمی و امیرقلعه نویی از دو تیم اخراج شدند و پس از این اتفاقات، هواداران پرسپولیس به درون زمین آمدند و بازی نیمه کاره رها شد. با رای کمیته انضباطی، این دیدار 3-0 به سود استقلال اعلام شد و دیدار برگشت دو تیم نیز در بندعباس بدون گل تمام شد تا آبی پوشان راهی دیدار فینال شوند. البته در بازی فینال، سایپا توانست از سد استقلال عبور کند و به مقام قهرمانی برسد. هرچند این دیدار در درون زمین با تساوی 2-2، نیمه کاره ماند، اما کامبک دقایق پایانی استقلال باعث شد نتیجه این بازی به سود آبی پوشان ثبت شود.

 


... به شیرینی گل دقیقه 93 پیروز
شهرآورد شماره 59 دو تیم در تاریخ 7 اسفند 83 به قضاوت والنتین ایوانف برگزار شد. در این بازی شاهد 2 کامبک از سوی دو تیم بودیم. نیمه اول بازی بدون گل به پایان رسید. کمتر کسی تصور میکرد که نیمه دوم این دیدار 5 گل داشته باشد. ابتدا رضا عنایتی در دقیقه 68 استقلال را پیش انداخت. سپس شیث رضایی و سهراب انتظاری در دقایق 74 و 76 یک کامبک طوفانی را برای سرخپوشان رقم زدند. البته این کامبک دوامی نداشت و محمد فکری در دقیقه 84 حساب کار را به 2-2 تغییر داد. در حالیکه همگان در انتظار سوت پایان بازی بودند، اما سانتر فرزاد مجیدی در آخرین ثانیه از وقت های تلف شده، با پرواز پیروز قربانی همراه بود و ضربه سر مدافع استقلال در دقیقه 93 در کنج دروازه محمد محمدی قرار گرفت و استقلال با امیرقلعه نویی به یک پیروزی شیرین دست یافت.

 


از کرنر معدنچی تا چیپ اولادی
شهرآورد 62 دو تیم در 12 آبان 85 برگزار شد. استقلال در دقیقه 16 توسط امیرحسین صادقی از پرسپولیس پیش افتاد تا اینکه در دقیقه 22، مهدی رحمتی پاس رو به عقب مدافع تیمش را به گمان اینکه به پای بازیکن پرسپولیس خورده، مشایعت کرد تا توپ به بیرون برود ولی کمک داور این بازی، یک کرنر برای سرخپوشان اعلام کرد. نیکبخت با مشاهده مهدی رحمتی که از دروازه بیرون آمده بود، کرنر را سریع آغاز کرد و پاس نیکبخت به مهرزاد معدنچی باعث شد او دروازه خالی استقلال را باز کند تا کار به تساوی کشیده شود. در دقیقه 71 و روی یک ضدحمله، مهرداد اولادی با رحمتی تک به تک شد و ضربه چیپ این بازیکن از بالای دستان دروازه بان استقلال وارد دروازه حریف شد تا پرسپولیس این بازی را با نتیجه 2 بر یک برنده شود.

 


شوت کریم و قطع نوار تساوی های پی در پی
در تاریخ 14 بهمن 88 سرخابی ها در شهرآورد شماره 69 با قضاوت سعید مظفری زاده به مصاف هم رفتند. در اتفاقی عجیب، 6 شهرآورد قبلی با نتیجه تساوی 1-1 به پایان رسیده بود. استقلال در دقیقه 16 و روی فرار عالی فرهاد مجیدی، به گل رسید. ضربه سرمربی امروز استقلال، از میان پاهای علیرضا حقیقی گذشت و وارد دروازه شد. در دقیقه 37 هادی نوروزی کار را به تساوی کشاند. در حالیکه همگان منتظر یک تساوی 1-1 دیگر بودند، شلیک مهارنشدنی کریم باقری در دقیقه 87 وارد دروازه وحید طالب لو شد تا پس از 6 دربی، بالاخره نوار تساوی های خسته کننده دو تیم پاره شود.

 


10 دقیقه 10 نفره
یکی از خاطره انگیز ترین کامبک های تاریخ شهرآورد دو تیم در دربی شماره 75 رخ داد. در حالیکه استقلال با پرویز مظلومی 4 شهرآورد قبلی را برنده از زمین خارج شده بود، به دنبال پنجمین پیروزی متوالیش در این دیدار بود. آنها با غلبه بر پرسپولیس می توانستند به صدر جدول نیز صعود کنند. میلاد میداوودی و فریدون زندی در دقایق 32 و 50 دو بار دروازه حسین هوشیار را باز کردند و با اخراج مهرداد اولادی در دقیقه 68 و ده نفره شدن پرسپولیس، استقلالی ها در آستانه پیروزی دیگری بودند. اما تعویض طلایی مصطفی دنیزلی، ورق را برگرداند. ایمون زاید مهاجم ایرلندی سرخپوشان، در دقایق 81، 82 و 92 سه بار دروازه استقلال را باز کرد تا پرسپولیس با یک کامبک دراماتیک، 10 نفره از سد استقلال عبور کند.

 


گلزنی پس از 405 دقیقه
پس از شهرآورد 75 که با هت تریک زاید به پایان رسید، 4 دربی دیگر دو تیم با تساوی بدون گل به پایان رسید. در دربی شماره 80 بود که سجاد شهباز زاده در دقیقه 45 دروازه نیلسون کوریا را باز کرد تا پس از 405 دقیقه شاهد یک گل در شهرآورد تهران باشیم. در حالیکه استقلالی ها منتظر اتمام بازی و پیروزی در این شهرآورد بودند، اما محمد نوری در دقیقه 73 و امید عالیشاه در دقیقه 83 دوبار دروازه استقلال را باز کردند تا کامبک شاگردان حمید درخشان کامل شود. امید عالیشاه پس از گلی که به ثمر رساند، در حرکتی عجیب پیراهنش را از تنش درآورد که با کارت زرد دوم علیرضا فغانی مواجه شد و از زمین بازی اخراج شد. ولی این اخراج نیز باعث نشد که پرسپولیس 3 امتیاز این دیدار را بدست نیاورد. این نخستین شکست امیر قلعه نویی در داربی تهران بود.

 


فرشید و علی قربانی و کاوه رضایی
آخرین کامبک کاملی که در شهرآورد تهران رخ داده، مربوط به شهرآورد شماره 85 است. در حالیکه پرسپولیس با برانکو ایوانکوویچ در اوج دوران آمادگی خود قرار داشت، دو تیم به مصاف هم رفتند. پیش از بازی بود که خیلی از هواداران پرسپولیس به دنبال یک پیروزی پرگل و خلق عدد جدیدی در داربی بودند. آنها خیلی زود و در دقیقه 5 توسط سروش رفیعی به گل رسیدند. سرخپوشان پس از این گل نیز از حمله بر روی دروازه استقلال دست نکشیدند و یکبار توسط طارمی تا فروپاشی مجدد دروازه رحمتی پیش رفتند. اما در کمتر از 2 دقیقه ورق برگشت. فرشید اسماعیلی که تا آن روز نه گل میزد و نه پاس گل میداد، روی یک شلیک تماشایی دروازه بیرانوند را در دقیقه 18 باز کرد و 2 دقیقه بعد نیز با یک سانتر عالی پایه گذار گل دوم شاگردان منصوریان بود. علی قربانی و کاوه رضایی گل های دوم و سوم استقلال را به ثمر رساندند تا آبی پوشان در همان نیمه اول کار را تمام کنند. در آخرین ثانیه های بازی نیز سیدجلال حسینی یکی از گل ها را جبران کرد و با وجود اخراج مهدی رحمتی و حضور مجید حسینی در درون دروازه استقلال، آبی پوشان یک پیروزی شیرین را بدست آوردند.


تاکنون 9 کامبک مهم در تاریخ دیدارهای استقلال و پرسپولیس رخ داده است که سهم استقلال 5 و سهم پرسپولیس 4 کامبک بوده است. باید دید در شهرآورد شماره 93 شاهد این اتفاق خواهیم بود یا خیر.

دیدگاه‌ها