کد خبر : 1706704 | 18 شهریور 1399 ساعت 12:05 | 25K بازدید | 1 دیدگاه

ماجرای یک انتقال؛ چگونه فن ده‌بیک راهی یونایتد شد

علاقه یونایتد به فن ده‌بیک در ماه آگوست شدت پیدا کرد. این بازیکن از تعطیلات تابستانی در یونان بازگشت و مطلع شد که تیم لیگ برتری نه تنها او را زیر نظر دارد بلکه پیشنهادی را نیز ارائه کرده است. این انتقال روز دوشنبه با امضای قراردادی 5 ساله با دستمزد هفتگی 100 پوند نهایی شد.

ماجرای یک انتقال؛ چگونه فن ده‌بیک راهی یونایتد شد

به گزارش ورزش سه، به نقل از سایت هفت‌یک- بذرهای انتقال سرنوشت ساز دونی فن ده‌بیک به منچستریونایتد در دو مکالمه حیاتی با فاصله 15 ماه از یکدیگر کاشته شد. در بهار 2019 و در حالی که آژاکس با حضور در نیمه نهایی لیگ قهرمانان، اروپا را مات و مبهوت کرده بود تمام قاره چشم به بازیساز بلوندی دوختند که تاثیرگذاری‌اش روی بازی مبتنی بر پاسکاری تیم، بیشتر و بیشتر می‌شد.

 

واقعیت این است که پیش از این ماجراجویی قابل توجه اروپایی، علاقه کمی به فن ده‌بیک وجود داشت. برای یادآوری باید بگوییم که آژاکس در یک هشتم لیگ قهرمانان رئال مادرید را شکست داد و سپس در یک چهارم از سد یوونتوس گذشت. رهبری خط میانی در پیروزی 4-1 برابر مدافع عنوان قهرمانی در سانتیاگو برنابئو، بر عهده فن ده‌بیک بود و سپس او در پیروزی 2-1 در تورین نیز گلزنی کرد. در دیدار رفت مرحله نیمه نهایی برابر تاتنهام، فن ده‌بیک تنها گل بازی در پیروزی 0-1 را به ثمر رساند.

در حالی که تیم جوان و پرنشاط آژاکس اروپا را محو جادوی خود کرده بود، بیشتر شایعات پیرامون ماتیس دی لیخت و فرانکی دی یونگ، دو هم تیمی فن ده‌بیک در تیم ملی هلند، می‌گشت. دی لیخت در تابستان 2019 با قراردادی به ارزش 63 میلیون پوند به یوونتوس رفت و دی یونگ نیز با 65 میلیون پوند راهی بارسلونا شد.

در حالی که فن ده‌بیک در حال عذاب دادن تاتنهام در ورزشگاه جدیدش بود، رقابت برای جذب او در بیرون از زمین آغاز شد. سه روز بعد از آن دیدار نیمه نهایی در لندن، نمایندگان او به صورت جداگانه با رائول سانیِهی، مدیر فوتبال وقت آرسنال، ماریو هاسیلوس، مدیر فوتبال وقت وستهام و استیو هیچن، استعدادیاب ارشد تاتنهام، دیدار کردند و سپس چهارمین ملاقات در دفاتر منچستریونایتد در لندن با مت جاج برگزار شد. این تلاش برای پیدا کردن مشتری برای فن ده‌بیک نبود اما مدیر برنامه او علاقمند بود که روابط با افرادی که در بعضی از باشگاه‌های مطرح انگلیس شخصیت‌های مهمی بودند را گسترش دهد. فن ده‌بیک تنها گزینه مدنظر نبود.

 

1525635

فن ده‌بیک در دیدار آژاکس مقابل رئال مادرید در سانتیاگو برنابئو، مقابل هافبک‌های رئال نمایش درخشانی داشت.

 

1525636

او سپس در دیدار مقابل یوونتوس در تورین، گل اول آژاکس را وارد دروازه تورینی‌ها کرد.

 

1525637

گل فن ده‌بیک در دیدار رفت مرحله نیمه‌نهایی مقابل تاتنهام، می‌توانست آژاکس را به فینال چمپیونزلیگ برساند اما در دیدار برگشت همه‌چیز تغییر کرد.

 

بر اساس صفحه لینکدینِ  جاج، او مدیر توسعه شرکت یونایتد در سال‌های اخیر است و در واقع مذاکره کننده اصلی در قراردادهای نقل و انتقالاتی باشگاه به حساب می‌آید. مدیر برنامه‌ها برای مذاکرات نقل و انتقالات با او در ارتباط هستند و او کسی است که نمایندگان بازیکنان باید بشناسند تا اطمینان حاصل کنند که قراردادها در اولدترافورد به سرانجام خواهد رسید. در آن بازه، یونایتد کم و بیش به فن ده‌بیک علاقه داشت و رابطه‌ای قوی بین جاج و نمایندگان فن ده‌بیک شکل گرفت. روی بوکنکامپ، استعدادیاب یونایتد در هلند، نیز به تقویت ارتباط بین نمایندگان این بازیکن و باشگاه کمک کرد.

این اتفاق در هفته‌های اخیر بسیار حیاتی بوده است. علاقه یونایتد به فن ده‌بیک در ماه آگوست شدت پیدا کرد. این بازیکن از تعطیلات تابستانی در یونان بازگشت و مطلع شد که تیم لیگ برتری نه تنها او را زیر نظر دارد بلکه پیشنهادی را نیز ارائه کرده است. این انتقال روز دوشنبه با امضای قراردادی 5 ساله با دستمزد هفتگی 100 پوند نهایی شد و یونایتد گزینه تمدید مدت حضور این بازیکن در اولدترافورد به مدت 6 سال را نیز در اختیار دارد. این انتقال می‌تواند در نهایت با بندهای پاداش در حدود 40 میلیون پوند سود برای آژاکس داشته باشد.

فن ده‌بیک در آغاز ماه از این روند خوشحال بود اما پیش از نهایی شدن قرارداد تاکید داشت که صحبتی با اوله‌گونار سولسشر داشته باشد. محتوای این مکالمه بین این دو نفر باقی ماند اما افراد نزدیک به این انتقال می‌گویند فن ده‌بیک پس از قطع کردن تماس، به طور کامل از سوی مربی نروژی متقاعد شده بود.

فن ده‌بیک از شنیدن این که سولشر چطور می‌خواهد از او در کنار پل پوگبا و برونو فرناندس استفاده کند، هیجان‌زده بود. پاسخ سولسشر از موضع قدرت بود و تصریح کرد که بازیکنان با استعداد همیشه با یکدیگر همکاری می‎‌کنند، ترکیب یونایتد به قدرتمند شدن در عمق نیاز دارد و به ظرفیت فن ده‌بیک در گلزنی از خط میانی اشاره کرد.

 

این انتقال برای یونایتد از لحظ داخلی یک موفقیت چشمگیر است. فن ده‌بیک هافبکی 23 ساله است که بهترین سال‌هایش را در پیش دارد اما نکته مهم اینجاست که او کوله باری از تجربه در لیگ قهرمانان دارد. او همچنین در آژاکس قهرمان لیگ هلند شد و 10 بازی ملی نیز در کارنامه دارد. اصلی‌ترین ناراحتی سولسشر در اواخر فصل پیش روی این موضوع متمرکز بود که کیفیت کافی روی نیمکت یونایتد وجود نداشت و این باعث شد که او بیش از حد روی برونو فرناندس، پوگبا، میسون گرینوود، آنتونی مارسیال و مارکوس راشفورد، پنج بازیکن هجومی خود، تکیه کند.

 

1525638

فن ده‌بیک می‌تواند در چند مختلف بازی کند؛ از بازی‌ساز عقب زمین تا مهاجم سایه.

 

فن ده‌بیک در پست شماره 6 که کمی عقب‌تر در خط میانی حضور دارد یا پست خلاقانه‌تر شماره 8 یا پست شماره 10 به راحتی به میدان می‌رود. سولسشر خواهان به ثمر رسیدن گل‌های بیشتری از هافبک‌هاست و سایه‌هایی از فرانک لمپارد و پل اسکولز را در ظرفیت فن ده‌بیک می‌بیند که به آرامی از پستش جدا شده و در محوطه جریمه موفق به گلزنی شود. هافبک‌های میانی یونایتد به جز ضربات پنالتی در سه فصل گذشته 48 گل در تمامی رقابت‌ها به ثمر رسانده‌اند. فن ده‌بیک به تنهایی در طول سه فصل گذشته (در 133 بازی) 40 گل زده و هیچکدام از آنها از روی نقطه پنالتی نبوده است. این باعث می‌شود که آمار گلزنی او در هر بازی به جز از روی ضربات پنالتی بهتر از پوگبا باشد (یک گل در هر 3.3 بازی در برابر یک گل در هر 7 بازی) و رکوردی مشابه فرناندس است که در 137 بازی در همین بازه زمانی 40 گل به ثمر رسانده است.

در حالی که یونایتد برای بازگرداندن اعتبارش در جمع 4 تیم برتر صدر جدول و چالش لیگ قهرمانان تلاش می‌کند، نگاه سولسشر به فن ده‌بیک است تا انسجام بیشتری را به خط حمله یونایتد اضافه کند. شنیده‌ها در روز دوشنبه در اولدترافورد نشان می‌داد که یونایتد قصد توقف در این نقطه را ندارد. مذاکرات برای جذب جیدون سانچو از بروسیا دورتموند خسته کننده شده اما آنها همچنان امیدوار هستند. یونایتد قصد دارد ارزش خود را بازگرداند اما نشانه‌هایی از افزایش احترام نسبت به اد وودوارد، مدیر اجرایی این تیم، و جاج، مذاکره کننده باشگاه، دیده می‌شود.

یکی از مدیر برنامه‌ها می‌گوید:” مت در این پنجره بسیار صریح و صادق است. او کاملا واضح و حرفه‌ای ارتباط برقرار می‌کند. مذاکره با او آسان نیست اما منصف است. او به مدیر برنامه‌ها می‌گوید که یونایتد شرکتی را به همراه باشگاه فوتبال اداره می‌کند و باید به خوبی از آن مراقبت شود.”

 

سولسشر نیز می‌داند که سه شنبه صبح در شرایطی بیدار شد که شانس به او رو کرده بود. در طول 18 ماه گذشته چندین تیم اروپایی در پی فن ده‌بیک بودند. اولین تیم که پس از پایان لیگ قهرمانان در سال 2019 پای میز مذاکره نشست بروسیا دورتموند بود. باشگاه آلمانی با آژاکس و نمایندگان این بازیکن دیدار کرد اما در آن زمان نتوانست مبلغ موردنظر را پرداخت کند. مارک اورمارس، مدیر ورزشی آژاکس، در موضوع قدرت بود. فهرست استعدادهای او فقط شامل دی یونگ و دی لیخت نبود و او بازیکنانی چون حکیم زیاش، آندره اونانا، نیکلاس تالیافیکو، دیوید نِرِس و دوشان تادیچ را نیز با ارزش می‌دید. آژاکس در برابر از دست دادن دی یونگ و دی لیخت مقاومت نکرد و درآمد 130 میلیون پوندی از فروش این دو بازیکن کار را برای خرید ارزان فن ده‌بیک، آسان‌تر کرد.

با این حال علاقه تیم‌ها ادامه داشت. رئال مادرید تیم مذاکره کننده بعدی بود و شاید در طول زمان این مورد نیز در کنار داستان فکس داوید دخیا، در دفتر سالانه بازیکنان از دست رفته قهرمان اسپانیا قرار بگیرد. رئال مادرید آگوست گذشته به توافق رسید که شامل بند پاداش‌های واضحی بود که می‌توانست مبلغ انتقال را تا 50 میلیون پوند برساند. آژاکس با این قیمت حاضر به فروش بود. اما مادرید تاخیر داشت. آنها باید بودجه‌شان را با فروش اعضای تیم اول افزایش می‌دادند تا فضا را برای خرید فن ده‌بیک فراهم کنند و امیدوار بودند که در آخرین هفته پنجره نقل و انتقالات تابستانی سال گذشته، موفق به انجام این کار شوند. اما همانطور که همه می‌دانیم رئال موفق نشد شرایط اعضای اصلی تیمش را تغییر بدهد.

به همین دلیل توافق انتقال تغییر کرد. فن ده‌بیک در آخر تابستان پذیرفت که در هلند خواهد ماند. در پشت صحنه، رئال مادرید هنوز به جذب او نزدیک بود و در ماه ژانویه، توافقی صورت گرفت که فن ده‌بیک در پایان فصل 20- 2019 به برنابئو منتقل شود. شرایط این انتقال کمی تغییر کرد، ساختار پرداخت پاداش منطقی‌تری برای باشگاه خریدار ایجاد شد اما هنوز هم توانایی رسیدن به 50 میلیون پوند را داشت. به همین دلیل قرارداد یونایتد نتیجه مذاکره تحسین برانگیز جاج است اما نباید تاثیر شیوع جهانی ویروس کرونا روی بازار نقل و انتقالات را نادیده بگیریم.

 

1525639

استل، نامزد فن ده‌بیک، دختر دنیس برگ‌کمپ، ستاره سابق آرسنال است؛ موضوعی که او را به سوژه‌ای جذاب برای رسانه‌های زرد انگلیسی تبدیل کرده است.

 

این انتقال از نظر رئالی‌ها انجام شده بود. فن ده‌بیک در آمستردام مذاکراتی را با این باشگاه انجام داد و نمایندگانش از پایتخت اسپانیا دیدن کردند. برگه‌های قرارداد امضا شده بود. تنها نیاز به انجام تست پزشکی در این تابستان داشت. نمایندگان این بازیکن ارتباط‌شان با تیم‌های علاقمند را حفظ کردند که اگر بار دیگر این انتقال نهایی نشد، فرصت کافی داشته باشند.

و سپس شیوع جهانی ویروس کرونا در بهار رخ داد و رئال عقب کشید. این باشگاه قصد ندارد در تابستان سال جاری هیچ نقل و انتقال مهمی انجام دهد و مارتین اودِگارد را که به صورت قرضی در رئال سوسیه‌داد توپ می‌زد، نیز برگردانده است. توافق اصلی برای فن ده‌بیک که شش ساله نیز بود، راه گریزی برای رئال داشت که اگر نتوانند فضای کافی در تیم‌شان ایجاد کنند، از آن انصراف دهند و این اتفاق نیز رخ داد.

اعلام تصمیم رئال مادرید در ماه می، یک ناامیدی محض برای فن ده‌بیک بود. یکی از منابع نزدیک به این هافبک گفت:” او فکر می‌کرد این انتقال 100 درصد است و سپس انگار همه چیز را از دست داد.” با این حال شایعات بار دیگر آرام اما مطمئن افزایش یافتند. آژاکس نیاز داشت که شرایطِ پایین‌ترِ یک باشگاه دیگری را بپذیرد. تاتنهام، یوونتوس، اتلتیکو مادرید و آرسنال همگی از شرایط پیش آمده آگاه بودند. شرایط آرسنال در بازار نقل و انتقالات در حال حاضر به خوبی مشخص است. تاثیر عدم کسب سهمیه لیگ قهرمانان و شیوع ویروس کرونا منجر به اخراج 55 کارمند بالارتبه در باشگاه شد و بازسازی مشخصی در راه است. علیرغم مذکرات مثبت با رائول سانیهی و ادو، مدیر فنی این تیم، آرسنال در این شرایط نیز نیاز به فروش بازیکن داشت.

اخبار هفته گذشته نشان می‌داد که تاتنهام و بارسلونا به صورت جدی به فن ده‌بیک علاقه دارند. گفته می‌شد اعضای کادر فنی رونالد کومان، سرمربی بارسلونا، رابطه‌ای قوی با این بازیکن دارند. درست است که دو باشگاه نیز رابطه نزدیکی دارند اما مسئله این است که پس از صحبت با سولسشر، نمایندگان فن ده‌بیک به وضوح اعلام کردند که آینده این بازیکن در اولدترافورد رقم خواهد خورد.

فن ده‌بیک مشاوران دیگری نیز داشت. ادوین فن در سار، مدیر اجرایی آژاکس، دروازه‌بان سابق یونایتد است و نقطه ارجاع خوبی برای این بازیکن و باشگاه سابقش بود. دنیس برگ‌کمپ پدر استل که نامزد فن ده‌بیک است، نیز شایستگی این هافبک برای انتقال به لیگ برتر را تحسین کرد. در حالی که او برای مشورت کردن به شخصیت‌های بزرگی چون پدرش و مدیر برنامه‌اش چشم دوخته بود، یک گزینه قابل اعتماد نیز در بین هم تیمی‌های او در آژاکس حضور داشت که دیلی بلیند، مدافع سابق یونایتد، است.

اما مهمترین صحبت‌ها توسط سولسشر زده شد. در طول تمام این روند که شامل رئال مادرید نیز بود، سولسشر تنها مربی خارج از باشگاه آژاکس بود که درباره نقل و انتقال با فن ده‌بیک حرف زد. همانطور که یکی از منابع نزدیک به فن ده‌بیک نتیجه‌گیری می‌کند:” هر مربی می‌تواند بگوید که شما را می‌خواهد اما یک مربی باید بسیار خاص باشد که توضیح دهد چرا شما را می‌خواهد. اوله کاملا دونی را متقاعد کرد.”

 

دیدگاه‌ها