کد خبر : 1710445 | 06 مهر 1399 ساعت 14:33 | 41.5K بازدید | 13 دیدگاه

تیمی که انتظارات را برآورده نکرد

کدام اشتباهات حذف استقلال از آسیا را رقم زدند؟

استقلال در یک نمایش پر انتقاد بازی برده را در برابر حریف ازبک خود پاختاکور واگذار کرد تا در نهایت، این فصل کذایی برای هواداران این تیم به تلخ‌ترین وجه ممکن به پایان برسد.

کدام اشتباهات حذف استقلال از آسیا را رقم زدند؟

به گزارش "ورزش سه"، اگر نگاهی منصفانه و دورازهرگونه تعصبی به بازی استقلال داشته باشیم، صرف‌نظر از اشتباه محرز عجیب احمد الکاف داور این دیداردراعلام پنالتی به سود استقلال باید گفت که استقلال بیشترازهرچیزی، قربانی نداشتن تمرکز لازم و کافی برای حضور در چنین میدانی و همچنین اشتباهات تکراری و البته فردی در میان عناصر خط دفاعیش شد که البته به این دو دلیل می‌توان دلایل دیگر را هم اضافه کرد.


به بازی می‌پردازیم، جایی که علی کریمی توانست در ادامه درخشش با لباس استقلال برخلاف جریان بازی گل اول را برای این تیم به ثمر برساند.


درواقع تیمی که قرار است تا مراحل پایانی چنین تورنمنتی صعود کند. دائم دم از قهرمانی بزند، باید مراقب پذیرفتن گل در دقیقه‌های پایانی نیمه اول باشد که قادر است کمر هر تیمی را بشکند. کافی است یک بار دیگر صحنه گل اول پاختاکوردر دقیقه 43 را به تماشا بنشینید تا متوجه عدم تمرکز در پرس بازیکن صاحب توپ توسط بازیکنان خط میانی وعدم پوشش فضای خالی توسط مدافعین استقلال شوید، آن‌هم درست در زمانی که به‌عنوان یک تیم حرفه‌ای باید بیشترین تلاش خود را برای به پایان رساندن نیمه اول داشته باشید. متأسفانه استقلال بی تمرکز و پر اشتباه بود تا "دراگان کران " با یک جاگیری مناسب در بین غلامی و دانشگربه راحتی هر چه تمام‌تر با محکم‌ترین ضرب ممکن، دروازه حسینی را باز کند تا شاگردان نامجو مطلق را باروحیه‌ای ضعیفِ ناشی از دریافت گل به رختکن بفرستد، در شرایطی که این داستان می‌توانست کاملاً به سود پسران آبی رقم بخورد.


اما نیمه دوم ماجرای دیگری داشت. پس از پایان دیدار استقلال و حذف این تیم از دور رقابت‌ها، ناخودآگاه به یاد گزارش آخرین تمرین السد پیش از دیدار مقابل پرسپولیس و فریادهای ژاوی افتادیم که بی‌ارتباط با دیدار استقلال مقابل پاختاکور نیست.


سرمربی سرشناس السد در این تمرین بارها به مدافعانش گوشزد کرد و گفت: " در این مرحله حذفی حق ندارید اشتباهی مرتکب شوید، چراکه اولین اشتباه ممکن است آخرین اشتباهتان باشد" او این جملات کلیشه‌ای را چندین بار با صدای بلند در تمرینات فریاد زد تا ملکه ذهن مدافعانش شود چراکه می‌داند که همه‌چیز برای صعود در یک بازی خلاصه می‌شود و فرصت برای جبران اشتباه عملاً وجود ندارد.


 اما کاری که روزبه چشمی به‌عنوان بهترین مهره خط دفاعی استقلال در این فصل فرسایشی انجام داد، درست برخلاف توصیه‌های ژاوی بود. روزبه تنها باگذشت دو دقیقه از شروع نیمه دوم جایی که به‌عنوان یک بازیکن ملی‌پوش و باتجربه به‌خوبی می‌داند که باید این دقایق را کنترل و با ریسک کمتری بازی کند تا تیم کم کم جا بیفتد، مرتکب اشتباه بچه‌گانه‌ای می‌شود که از یک بازیکن باسابقه حضور درجام جهانی بسیار بعید است. جاییکه او می‌توانست با یک کنترل ساده توپ را از آن خود کند و مانع از لو رفتن توپ شود آن‌هم درست در زمانی که تیم در فاز هجومی قرار داشت.

 

1529357


حالا بیایید باهم لحظه گل دوم پاختاکور به استقلال را کمی قبل‌تر از اشتباه چشمی مرور کنیم، تا ثابت شود که هر اشتباهی در هر نقطه از زمین می‌تواند تبعات سنگینی را در چنین رقابت‌هایی به همراه داشته باشد. استقلال از جناح چپ تدارک یک حمله را داده بود و به همین دلیل تیم آهنگ هجومی به خود گرفت، اما حمله استقلال ناگهان با یک ارسال اشتباه دیگر از جانب زکی پور تبدیل به ضد حمله می‌شود. در ادامه اشتباه دیگر را چشمی مرتکب می‌شود و در پایان حسینی با واکنش ناقصش به‌جای جبران، اشتباه دو مدافع دیگر را به‌نوعی تکمیل می‌کند و اجازه می‌دهد توپ به‌راحتی هرچه تمام‌تر از زیردستان او در برود و گل پاختاکور توسط "ارن دردیوک" (47) به ثمر برسد.

 

1531110


پیش از بازی نوشته بودیم که این بازی می‌تواند نقطه عطفی برای فوتبال زکی پورباشد به شرطی که قدر این فرصت را بداند و بهترین فوتبالش را به نمایش بگذارد تا ثابت کند این حجم از انتقادات درخصوص او نامنصفانه است، اما او این بار هم ترک عادت نکرد و یکی پس از دیگری ارسال‌هایش بدون اینکه کوچک‌ترین خطری روی دروازه پاختاکور ایجاد کند راه به‌جایی نیافت تا بازهم مشخص نشود چرا او هرگز آن مهره موردنظر مربیان و هواداران نبوده است؟

 

و اما سید حسین حسینی، گلری که واکنش خوب او در دیدار مقابل الاهلی باعث شد دروازه استقلال باز نشود تا در ادامه بازی مهاجمان بتواند جواب آن واکنش را با سه گل به الاهلی بدهند و درنهایت تیم به مرحله بعدی صعود کند. انتظار داشتیم که او از فرصت پیش آمده برای عقب زدن رقیب تاره نفس خود استفاده کند اما این اتفاق نیفتاد . درواقع حسینی با دریافت بیش از 40 گل در طول این فصل جایی برای دفاع باقی نگذاشته و بی دلیل نیست که خبر استخدام رشید مظاهری چنین سروصدایی بین هواداران کرده است.

 

1530902

 


 نمایش استقلال در دیدار مقابل پاختاکور کلکسیونی از اشتباهات محرزی بود که البته چندان برای هوادارانش چیز عجیبی نبود، چراکه نمونه این اشتباهات را دربازی‌های قبلی دیده بودند و اما آنچه باعث تعجب همه هواداران این تیم شده این است که متأسفانه هیچ تلاش و اراده‌ای هم برای برطرف کردن آن اشتباهات طی یک فصل 10 ماهه هرگز دیده نشد.


 اگر بازی را یک‌بار دیگر تماشا کنیم متوجه خواهیم شد که پاختاکور تنها دو فرصت گل داشت و هر دو تبدیل به گل شد و این به خاطر پاشنه آشیلی به نام خط دفاع است که در تمام این 10 ماه از شروع فصل تابه‌حال هیچ تدبیر و تصمیمی برای احیای آن گرفته نشد. شاید حقیقت تلخ‌تر آن باشد که همین تیم در فصل گذشته تنها با 13 گل خورده نه‌تنها عنوان بهترین دفاع لیگ بلکه رکورد کمترین گل خورده در تاریخ لیگ برتر را شکست و اینکه از آن خط دفاع باصلابت به این روز دچار شود تاوانی دارد که در حال حاضر مثل همیشه هواداران این تیم در حال پس دادن آن هستند.


به‌هرحال البته آنچه مسلم است نمی‌توان از اشتباه نامجو مطلق در انتخاب ارنج نامناسب در این بازی گذشت اما به دلیل آنکه اعضای کادر فنی با تمام اشتباهاتش هدایت این تیم را در چنین شرایطی پذیرفت نمی‌توان چندان ایرادی اساسی به آن‌ها وارد کرد و تا حدی عذرشان موجه است.درعین حال باید به از دست دادن فرصتهای عالی گلزنی توسط شیخ دیاباته هم اشاره کرد که البته بدون شک او هرچه در طبق اخلاص داشت را رو کرده و این را می شد از تلاش ویژه و قطع توپها و مشارکتش در کارهای دفاعی دید.

 

1530940

 


 ماجرای این فصل عجیب‌وغریب استقلال نیز با تمامی فرازوفرودهایش شب گذشته در تاریخ 5 مهرماه 99 به پایان رسید و اگر این تیم قرار است به عنوانی برسد، حتی یک ساعت را هم نباید از دست بدهد و این درحالی‌که است که وقتی به مشکلات پیش رو فکر می‌کنیم سرسام می‌گیریم.


اما سؤالی که در این میان بیش ازهر چیزی ذهن هواداران استقلال را به خود مشغول کرده این است که چه کسی قادر است این لشگر شکست خورده را به ساحل امنی برساند؟ مطمئنا این کار از دستان یک شخص بر نمی‌آید بلکه باید برای رسیدن به موفقیت طرحی نو در انداخت و ساختاری جدید را تعریف کرد.


کیاوش عزیزی

دیدگاه‌ها