کد خبر : 1710734 | 07 مهر 1399 ساعت 19:35 | 34.1K بازدید | 0 دیدگاه

تابستان عجیب رئالی‌ها؛16 خروجی و بدون خرید جدید

هزینه کردن هوشمندانه، از برنامه های پرز پس از انتخابش برای دومین بار به عنوان رئیس باشگاه در سال 2009 بوده است.

تابستان عجیب رئالی‌ها؛16 خروجی و بدون خرید جدید

به گزارش "ورزش سه" و به نقل از سایت هفت‌یک، تابستان عجیبی در رئال مادرید سپری می‌شود که بزرگترین موفقیت باشگاه در نقل و انتقالات، تنها جدایی یک ستاره کهکشانی مشهور از این تیم بوده است. ولی 2020 به طور کلی سال عجیبی بوده و اینکه جدایی گرت بیل که در کارنامه‌اش چهار قهرمانی چمپیونزلیگ با رئال دارد، با خوشحالی برخی منتقدان سرسختش همراه شده، اتفاق چندان عجیبی نیست.

 

فروش او نشان می‌دهد که فلورنتینو پرز و دایره کم تعداد افراد نزدیک به او، به خوبی توانستند انتظارات را در بازار نقل و انتقالات مدیریت کنند. جدایی بیل به مقصد تاتنهام، بخشی از برنامه هوشمندانه مدیریت رئال در دوران افول اقتصادی به خاطر ویروس کرونا بوده یا آنچه آنها «Operacian Salida» (عملیات خروج) می‌نامند که 16 بازیکن، رئال را ترک کردند و بازیکنی به این تیم نپیوست. مدیران رئال این ایده را به هواداران القا کردند که موقعیت اقتصادی باشگاه را بدون ضعیف کردن تیم زیدان، تقویت کرده اند.

 

سرخیو رگیلون، مدافع چپ رئال با مبلغی که می‌تواند تا 32 میلیون پوند افزایش پیدا کند، راهی تاتنهام شد. مدافع اهل مادرید که در آکادمی این تیم رشد کرد، به جمع خامس رودریگس، اشرف حکیمی، اسکار رودریگس، خاوی سانچز، خورخه دی فروتوس، دنی گومز، میگل بائسا و آلبرتو سورو در فهرست خروجی‌های رئال در نقل و انتقالات اضافه شد. مبلغی بیش از 100 میلیون یورو از فروش این بازیکنان حاصل شد که وضعیت مالی رئال را که به خاطر شیوع ویروس کرونا و عدم حضور تماشاگران و کاهش درآمدهای تبلیغاتی به هم خورده بود، دوباره تراز کرد.

 

 

1531629

 

گرت‌بیل و سرخیو رگیلون در این تابستان رئال را به مقصد تاتنهام ترک کردند.

 

 

1531630

 

خامس که می‌دانست جایی در برنامه‌های زین‌الدین زیدان ندارد، به اورتون رفت تا زیر نظر کارلو آنچلوتی کار کند.

 

 

1531628

 

اشرف حکیمی هم ترجیح داد به جای بازگشت به برنابئو بعد از دوره قرضی در دورتموند، راهی سن‌سیرو شود و پیراهن نرآتزوری را به تن کند.

 

جزئیات این انتقال‌ها نشان می‌دهد که آنها از لحاظ اقتصادی، آنطور که رئال دوست دارد هوادارانش تصور کنند، پرمنفعت نبوده است. بانفیلد، باشگاه سابق خامس فاش کرد که مبلغ 25 میلیون یورویی که نشریات اسپانیا برای انتقال خامس به اورتون اعلام کرده بودند، صحیح نیست و اورتون هیچ مبلغی برای ستاره کلمبیایی نپرداخته است. با این حال جدایی خامس به این معناست که رئال از شر حقوق گزاف او راحت شده است. اتلتیک هم متوجه شده که رئال بیش از نیمی از حقوق 15 میلیون یورویی بیل را هم پرداخت خواهد کرد ولی با این حال صرفه جویی قابل توجهی انجام شده است.

 

مادرید همچنین به قرض دادن بازیکنان مازادش از جمله دنی سبایوس، تاکه‌فوسو کوبو، خسوس وایه‌خو، براهیم دیاز، فران گارسیا و رِینی‌یر ادامه داده است. این به آن معناست که 50 میلیون یورو از حقوقی که رئال باید بپردازد، کاهش پیدا کرده ولی دست زیدان خالی تر شده است.

 

همچنین در مورد آینده بازیکنانی مثل بورخا مایورال، ماریانو دیاز، لوکا یوویچ و لوکاس واسکز تا پایان نقل و انتقالات گمانه زنی‌هایی وجود دارد ولی حتی اگر آنها تیم را ترک کنند، بعید است رئال بازیکنی را جذب تیم اصلی کند. پرز در جریان جشن قهرمانی لالیگا در اواسط ماه جولای گفت:” هیچ خرید بزرگی انجام نخواهد شد. شرایط خیلی بد است. اینکه از بازیکنان بخواهیم دستمزدشان را کم کنند و سپس بازیکنی در حد و اندازه آنها بخریم، کار دشواری است.

 

در اسپانیا و دیگر کشورها، بیشترین خسارات از بحران کووید 19 نصیب باشگاه‌های بزرگ شده که حضور تماشاگران در ورزشگاه و امور تبلیغاتی، سهم چشم گیری از درآمدهای‌شان دارند. پیش از شیوع ویروس، پیش بینی درآمد رئال در فصل 20-2019، 882.1 میلیون یورو بود که پیش از کسر مالیات، حدود 41.4 میلیون یورو از آن سود محسوب می‌شد. حالا، به خاطر برگزاری بازی‌ها پشت درهای بسته و دیگر ضررهایی که شیوع ویروس وارد کرده، این درآمدها چیزی حدود 650 میلیون یورو برآورد شده است که از جمله ضررها می‌توان به بازپرداخت 11 میلیون یورو بابت 25 درصد بلیت‌های فصل به اعضای دائمی باشگاه اشاره کرد. با این حال، مدیریت این وضع بحرانی باعث شده تا باشگاه، 320 هزار یورو خالص سود مازاد داشته باشد.

 

طبق ادعای مارک منچن، مدیر انجمن اقتصادی اسپانیایی 2Playbook، رئال در طول دوران شیوع کرونا، از لحاظ اقتصادی بهتر از دیگر باشگاه‌های اروپا خودش را آماده کرده بود. او به اتلتیک گفت:” رئال مادرید همیشه از لحاظ اقتصادی مدیریت بسیار بهتری نسبت به بارسلونا داشته است. رئال برنامه داشت که امسال 40 میلیون یورو سود کند. بنابراین وقتی حقوق را کاهش می‌دهید، می‌دانید که مبلغی در حساب باشگاه باقی خواهد ماند.

 

بارسا حتی در شرایط عادی هم دچار مشکل می‌شد و حالا کووید هم اضافه شده است. رئال توانسته وضعیت مالی‌اش را تراز کند و حتی مبلغی به صورت مازاد در حسابش داشته باشد. بروسیا دورتموند، لیون، یوونتوس و منچستریونایتد همگی اعلام کرده اند که در این مدت ضرر کرده اند. با در نظر گرفتن همه چیز، رئال در این امر خیلی خوب کار کرده است.”

 

آنها چطور اوضاع را مدیریت کردند؟

در ابتدا، ده درصد کاهش حقوق بازیکنان برای باشگاه 40 میلیون یورو صرفه جویی به همراه داشته است. قرارداد پرسود سال گذشته با آدیداس به عنوان تامین کنده البسه باشگاه- که تحت شرایطی تا 60 میلیون یورو هم بالا خواهد رفت- هم کمک زیادی کرده. فروش های این تابستان در دفتر حساب فصل 21-2020 ثبت می‌شود ولی فروش بازیکنان با رقمی قابل توجه، روند چند سال اخیر رئال بوده است.

 

سال گذشته رقم دریافتی بابت فروش بازیکنان 135 میلیون یورو بود که از جمله آنها می‌توان به انتقال متئو کواچیچ به چلسی (45 میلیون یورو) و مارکوس یورنته به اتلتیکو مادرید (30 میلیون یورو) اشاره کرد. در تابستان‌های قبل تر هم رئال مسوت اوزیل، آنخل دی ماریا، په په و آلوارو موراتا (دو بار) را فروخت و در تمامی تابستان‌ها، تراز مثبت داشت ( به جز تابستان 2019 که 350 میلیون یورو برای خرید ادن هازارد، یوویچ، اِدِر میلیتائو، فرلان مندی، رودریگو و رینی‌یر هزینه کرد).

 

 

1531625

 


رئالی‌ها سال قبل پول هنگفتی برای خرید ستاره‌های جدید از جمله ادن هازارد هزینه کردند اما این درخشش ستاره‌های قدیمی تیم بود که آنها را در لالیگا به قهرمانی رساند.

 

منچن ادامه داد:” چند سالی است که رئال خیلی خوب بازیکن فروخته. به جز کریستیانو رونالدو، آنها بازیکنانی که اهمیت چندانی برای تیم ندارند را فروختند، آن هم با ارقام قابل توجه. آنها می‌دانستند که مساله نوسازی ورزشگاه در راه است و می‌خواستند که برایش آماده باشند تا در این باتلاق فرو نروند.”

 

از زمانی که پرز در سال 2004، قول یک “سقف شفاف” برای ورزشگاه سانتیاگو برنابئو را داد، نوسازی ورزشگاه در برنامه و تفکرات سلسله مراتب باشگاه وجود داشته است. پس از انجام برنامه‌ریزی‌ها و تصمیم گیری‌های معمول، در سال 2018 قرار شد که رئال برای انجام عملیات، 575 میلیون یورو وام بگیرد و طبق قرارداد، بخش اعظم بازگشت مالی، تا پایان انجام پروژه پرداخت نخواهد شد و ( روی کاغذ)، قسمت مجلل VIP، بخش قابل توجهی از هزینه را پوشش خواهد داد. منچن گفت:” تا سه سال لازم نیست رئال مبلغی پرداخت کند و تنها باید بهره رهن را بپردازد.”

 

هزینه کردن هوشمندانه، از برنامه های پرز پس از انتخابش برای دومین بار به عنوان رئیس باشگاه در سال 2009 بوده و با تصوری که از دوران اول او ( از سال 2000 تا 2006)  به جا مانده، کاملا در تضاد است؛ دورانی که رئال ولخرجی‌های بی حساب و کتابی برای تیم کهکشانی پر زرق و برقش انجام می‌داد. برنامه ریزی برای وجود درآمد مازاد در حساب امسال باشگاه هم موضوع جدیدی نیست. حساب‌های فصل 19-2018 نشان می‌دهد که باشگاه 53.5 میلیون یورو درآمد پیش از کسر مالیات داشته و موجودی نقدی باشگاه، 156 میلیون یورو بود.

 

شب گذشته اعلام شد که بازیکنان رئال از دریافت پاداش قهرمانی لالیگا و سوپرکاپ، صرف نظر کرده اند- که 1 میلیون یورو باشگاه را جلو می‌اندازد- و نشان می‌دهد که شرایط اقتصادی چقدر دشوار است. منچن ادامه داد:” رئال در طول 20 سال اخیر مدیریت بسیار با ثباتی داشته است. افرادی در باشگاه حضور دارند که به خوبی از این کار سر در می‌آورند. و سپس فلورنتینو پرز همیشه به اعداد و ارقام مسلط است. او در مورد وضعیت اقتصادی باشگاه حساسیت خاصی دارد. بنابراین رئال خیلی خوب کار کرده و آنها همیشه برای روز مبادا، مبلغی را پس انداز کرده اند.”

 

بدون انجام خرید جدید، چهره‌های جدید در ترکیب زیدان برای فصل 21-2020، آنهایی هستند که قرارداد قرضی شان به پایان رسیده است. جذاب ترین آنها برای هواداران رئال، مارتین اودِگارد است که فصل خیلی خوبی را در رئال سوسیداد سپری کرد و این در حالی است که انتظار می‌رود دیگر بازیکنانی که به تیم برگشته اند، به جز در مراحل ابتدایی کوپا دل ری، جایی در تیم نداشته باشند.

 

 

1531626

 

 
اودگارد که بعد از فصل درخشانش در سوسیداد به رئال برگشت، مهمترین بازیکنی است که به تیم فصل قبل زیدان اضافه شده است.
 

آندری لونین، دروازه بان اوکراینی 21 ساله، پس از تجربیات خوبی که فصل گذشته به همراه رئال اوویه‌دو در فرار از سقوط در دسته دوم اسپانیا کسب کرد، حالا به عنوان دروازه بان دوم تیم پس از تیبو کورتوا مورد استفاده قرار خواهد گرفت. آلوارو اودریوسولا در دوران حضور قرضی اش در بایرن مونیخ کمتر مورد استفاده قرار گرفت؛ هر چند در 179 دقیقه ای که برای این باشگاه به میدان رفت، توانست مدال چمپیونزلیگ را به گردن بیندازد.

 

رئال امیدوار است که دیگر بازیکنان جوانی که با قیمت‌هایی گزاف در طول چند فصل اخیر خریده، امسال بتوانند تاثیر قابل توجهی بگذارند. این نفرات شامل وینیسیوس جونیور، رودریگو و فده والورده می‌شوند. انتظار می‌رود یوویچ، مندی و میلیتائو هم امسال بازیکنان موثری باشند.

 

در همین حین، شالوده رئال یعنی لوکا مودریچ، سرخیو راموس، کریم بنزما و تونی کروس، همگی یک سال بزرگتر شده اند. بنزما مهم ترین بازیکن رئال در سبقت این تیم از بارسلونا، پس از قرنطینه و برگزاری بازی ها در ماه ژوئن و جولای بود؛ در حالی که راموس هم 6 گل در 10 بازی پایانی به ثمر رساند. نمی‌توان انتظار داشت که آنها در فصل جاری، بهتر از این کار کنند. هازارد به خاطر مصدومیت قدیمی مچ پا، نتوانست تیم را در آن دوره همراهی کند.

 

ترکیب دیدار اول رئال در روز یکشنبه هفته گذشته که با تساوی 0-0 مقابل رئال سوسیداد به پایان رسید، شباهت بسیاری به ترکیبی داشت که سال گذشته توانست به قهرمانی لالیگا برسد. اودرگارد از ابتدا در ترکیب قرار داشت ولی مقابل هم تیمی‌های سابقش چندان خوب کار نکرد و به خاطر عدم آمادگی کامل، با تعویضی زودهنگام روبرو شد. بنزما در کنار خود وینیسیوس و رودریگو را می‌دید ولی موقعیت‌های معدودی بین آنها ساخته شد اما عملکرد سفیدها در دفاع خوب بود.

 

تعویض های زیدان گیج کننده بود، به خصوص از این بابت که تیمش به گل نیاز داشت. سرمربی فرانسوی، یوویچ و مایورال را در تمام طول بازی روی نیمکت نگه داشت و برای اولین بار به ماروین پارک  20 ساله- که مدتی در تِرَنمر راورز حضور داشت- و سرخیو آریباس 18 ساله فرصت داد.

 

در مرسی ساید، خامس که اخیرا ز رئال جدا شده، شروع بسیار خوبی با اورتون در گودیسون پارک داشت و تافی ها با 5 گل به پیروزی رسیدند. پس از بازی، امیلیانو بوتراگنیو، از مدیران ارشد رئال، شایعه خرید هر بازیکنی را پیش از روز پنجم اکتبر که پایان نقل و انتقالات است، رد کرد. در مصاحبه با تلویزیون اسپانیا گفت:” ما فکر می‌کنیم که ترکیب بسیار کاملی داریم و باعث می‌شود با اعتماد به نفس به مصاف آنچه پیش روی‌مان است برویم. ترکیب ما ترکیب بسیار مطمئنی است.

 

پیام واضحی در سیاست نقل و انتقالاتی رئال برای تابستان 2020 وجود دارد که می‌گوید یک سال بعد اوضاع متفاوت خواهد بود- رئال مادرید امیدوار است که کیلیان امباپه را از پاری سن ژرمن به خدمت بگیرد. صحبت‌های زیادی درباره اینکه سال بعد، تنها یک سال از قرارداد امباپه با پی‌اس‌جی باقی مانده است و چطور رابطه دوستانه پرز با ناصر الخلیفی ، رئیس باشگاه پاری سن ژرمن، راه این انتقال را آسان خواهد کرد، مطرح شده است.

 

 

1531624

 


پرز تلاش کرد تا در این تابستان حساب‌های مالی رئال مثبت بماند اما مشخص نیست که به خدمت نگرفتن بازیکنان جدید به جای ستاره‌های جدا شده، چه تاثیری روی تیم زیدان خواهد داشت.

 
تصور اینکه امباپه تیم هیجان انگیز فصل 22-2021 را رهبری می‌کند و هواداران در برنابئو بازسازی شده، تیم‌شان را تشویق خواهند کرد، تصور جذابی است؛ هر چند که هیچکس نمی‌تواند پیش‌بینی کند شیوع ویروس کرونا چه تاثیراتی خواهد داشت، به خصوص که وضعیت اقتصادی رئال بسیار وابسته به درآمدهایش از حضور تماشاگران در ورزشگاه،  تجارت و دیگر درآمدهای پیش از دوران کووید است.

 

پرز و مشاورانش در برنابئو به خوبی توانسته اند فشار مالی بحران کووید 19 را مدیریت کنند؛ به خصوص اگر که با سریال آبکی‌ای که در نوکمپ پخش می‌شود، مقایسه اش کنیم. با این حال، واقعیت این است که سطح رقابتی بودن تیم آنها در این فصل افت خواهد کرد. جدایی بازیکنانی مثل بیل و خامس قابل درک است ولی عدم جذب جانشین برای آنها دردسرساز است. همچنین هیچ تضمینی وجود ندارد که در طی 12 ماه، اوضاع فرقی کند.

 

منچن ادامه داد:” رئال حتی در شرایط عادی هم قادر نبود که در این تابستان خریدهای دیوانه‌واری انجام دهد. با کاهش حقوق و فروش بازیکنان، توانستند حساب امسال را تراز کنند. به نظرم امسال، سال گذار خواهد بود. با این حال باید صبر کنیم و ببینیم که شراط اقتصادی آنها در تابستان سال بعد چگونه خواهد بود. هیچ چیز قطعی نیست.”

دیدگاه‌ها