کد خبر : 1713423 | 22 مهر 1399 ساعت 09:32 | 197K بازدید | 18 دیدگاه

کسی به گرد پای دو اسطوره نمی رسد

آمار باورنکردنی جدید از مسی و رونالدو

مسی و رونالدو بیش از یک دهه است که با اختلاف بزرگترین ستاره‌های فوتبال بوده‌اند و مقایسه آمار گلزنی آنها با دیگر ستاره‌های بزرگ این ورزش برای تایید این گزاره کافی است.

آمار باورنکردنی جدید از مسی و رونالدو

به گزارش "ورزش سه"، دنیای فوتبال در درستی این گزاره شکی ندارد که دست کم حدود یک دهه است که لیونل مسی و کریستیانو رونالدو با اختلاف بزرگترین ستاره‌های این دنیا بوده اند. برای صحت سنجی این ادعا اما کافی است به یکی از جنبه‌های عملکرد آنها یعنی آمار گلزنی در فصل‌های مختلف دقت کرد. به این منظور آمار گلزنی مسی و رونالدو و تعداد فصل‌هایی که این دو در آنها توانسته اند بیشتر از 30 گل در یک فصل به ثمر برسانند با آمار مشابه دیگر ستاره‌های بزرگ دنیای فوتبال در این دوره مقایسه می‌کنیم.

 

1535420

 

تا پیش از تبدیل شدن مسی و رونالدو به بزرگترین اسطوره‌های دنیای فوتبال یکی از معیارهای تبدیل شدن به یک فوتبالیست بزرگ رسیدن به رکورد سی گل زده در هر فصل بود و بزرگترین ستاره‌ها به ندرت می‌توانستند به چنین آماری دست پیدا کنند.

 

در دهه آخر قرن بیستم و دهه اول قرن بیست و یکم شاهد حضور ستاره‌های بزرگی در دنیای فوتبال بودیم. ستاره‌هایی مثل رونالدوی برزیلی‌، آنری، شوچنکو، دروگبا، اتوئو، ویری، فان نیستلروی، رائول، دل پیرو، ترزگه، باتیستوتا، داوید ویا و غیره.

 

1526019

 

اما در دهه دوم قرن بیست و یکم شاهد شکسته شدن بیشتر این رکورد توسط ستاره‌هایی جدید بودیم. ستاره‌هایی مثل لواندوفسکی، سوارز، آگوئرو، ابراهیموویچ، کاوانی، فالکائو، کین، اوبامیانگ، ماریو گومز و بنزما.

 

برای مقایسه به بررسی آمار ستاره‌هایی می‌پردازیم که در 20 سال اخیر دست کم دو بار موفق شده اند در یک فصل بیشتر از 30 گل به ثمر برسانند. در این مقایسه تنها آمار ستاره‌هایی بررسی شده که در پنج لیگ بزرگ اروپایی مشغول بازی بوده اند.

 

1535423

بررسی آماری ستاره‌هایی که در دو دهه اخیر  در بیشتر از 2 فصل گلزنی بیشتر از 30 گل داشته اند

 

در بررسی ما صدر جدول با اختلافی قابل توجه در اختیار لیونل مسی و کریستیانو رونالدو قرار دارد. اما اختلاف این دو اسطوره با یکدیگر اندک است. مسی با 12 فصل 30گله در رتبه اول و رونالدو با 11 فصل 30 گله در رتبه دوم قرار دارد. نزدیک ترین رقیب دو اسطوره رابرت لواندوفسکی است که هفت فصل موفق شده به چنین آماری دست پیدا کند.

 

مسی از سال 2008 تا 2020 به صورت پیوسته موفق شده در دوازده فصل پیاپی به رکورد فصل‌های 30گله دست پیدا کند. اما رونالدو در این مدت دو فصل موفق نشده به این معیار آماری برسد. مسی همه این فصلها را با پیراهن بارسا سپری کرده ولی رونالدو در سه باشگاه منچستریونایتد، رئال مادرید و یوونتوس بازی کرد.

 

1535418

 

بعد از لواندوفسکی سرخیو آگوئرو و ادینسون کاوانی موفق شده اند 6 فصل به این معیار دست پیدا کنند. تیری آنری‌، زلاتان ابراهیموویچ و لوئیس سوارز با 5 فصل در رتبه‌های بعدی ایستاده اند. رونالدوی برزیلی، ساموئول اتوئو، فان نیستلروی و کریم بنزما هر کدام 4 بار موفق شده اند فصل‌هایی با بیش از 30 گل به نام شان ثبت کنند.

 

بیشترین پراکندگی آماری در اختیار ستاره‌هایی است که در این مدت سه فصل با گلهای زده بیشتر از 30 گل داشته اند. این ستاره‌ها عبارتند از اوبامیانگ‌، فالکائو، هری کین، نیمار، دروگبا، روی ماکای، ایگواین و ماریو گومز.

 

 

دیدگاه‌ها