کد خبر : 1713751 | 23 مهر 1399 ساعت 20:35 | 198.9K بازدید | 4 دیدگاه

رکورد‌های منحصر بفرد سید مهدی رحمتی

خداحافظی با سلطان آمار و ارقام فوتبال ایران

مهدی رحمتی از فوتبال خداحافظی کرد و کفش هایش را به دار آویخت تا لیگ بیستم، نخستین دوره ای باشد که خبری از رحمتی نیست.

خداحافظی با سلطان آمار و ارقام فوتبال ایران

به گزارش "ورزش سه"، مهدی رحمتی بازیکن و سرمربی تیم شهرخودرو که پس از پایان رقابت های لیگ نوزدهم به عنوان سرمربی تیم شهرخودرو مشهد معرفی شد، به صورت رسمی از فوتبال خداحافظی کرد.


سیدمهدی رحمتی کاپیتان سابق استقلال که در ابتدای فصل با حاشیه های فراوان از جمع آبی پوشان جدا شد تا به ماجراجوئی هایش در مشهد ادامه دهد، در فصل گذشته عملکرد خوبی را از خود به نمایش گذاشته است و موفق شد در مجموع 31 دیداری که برای شهرخودرو به میدان رفت، 13 بار کلین شیت کند.


رحمتی در انتهای فصل گذشته و پس از دیدار هفته بیست و نهم در مقابل سپاهان که منجر به شکست 2 بر صفر شهرخودرو شد، با سهراب بختیاری زاده سرمربی وقت مشهدی ها دچار اختلافاتی شد که همین عامل باعث کنار گذاشته شدن او از تیم شد. پس از پایان رقابت های لیگ برتر، مدیران شهرخودرو به همکاری خود با بختیاری زاده پایان دادند تا رحمتی سکان هدایت این تیم را برعهده بگیرد.


رحمتی که در رقابت های لیگ قهرمانان آسیا وظیفه هدایت شهرخودرو را برعهده داشت، در 4 مسابقه تنها صاحب یک تساوی مقابل الهلال شد و در 3 مسابقه دیگر با نتیجه مشابه یک بر صفر مغلوب شباب الاهلی و پاختاکور ازبکستان شد.


حالا و در آستانه شروع رقابت های لیگ بیستم، سیدمهدی رحمتی به صورت رسمی از دنیای فوتبال خداحافظی کرد تا برای اولین بار، در یک دوره از رقابت های لیگ برتر شاهد غیبت این بازیکن باشیم. چرا که رحمتی در تمامی 19 دوره قبلی، در رقابت های لیگ برتر ایران حضور داشته است.

 

قدیمی ترین فوتبالیست ایران!


سید مهدی رحمتی در حالی خود را برای ورود به بیستمین دوره لیگ برتر، خود را به عنوان یک سرمربی آماده می ‌کند که از دو دوره پیش از راه اندازی لیگ حرفه ‌ای در ایران نیز همراه با تیم فجر سپاسی شیراز در فوتبال کشور حضور داشته است. او پس از 20 سال حضور در بالاترین سطح رقابت های فوتبال ایران، کفش هایش را به دار آویخت.

 

1499530

 

شهرخودرو باشگاه ششم!


مهدی رحمتی که فوتبالش را از تیم نظامی فجرسپاسی شروع کرده است، پس از حضور درخشان در آن تیم، با حضور در تیم‌های سپاهان، استقلال، مس کرمان و پیکان سابقه بازی برای ۵ تیم را داشت شهرخودرو ششمین و آخرین تیم باشگاهی بود که مهدی رحمتی لباس آن را در لیگ برتر بر تن کرد.

 

شروع و پایان در اصفهان!


نکته جالب و عجیب در مورد سرنوشت مهدی رحمتی این است که حریفان او در اولین و آخرین بازی هایش در لیگ برتر سپاهان بوده است. رحمتی در هفته اول نخستین دوره رقابت های لیگ برتر با لباس فجرسپاسی در اصفهان به مصاف سپاهان رفت که نتیجه آن بازی بدون گل به پایان رسید. نکته جالب اینکه آخرین حضور مهدی رحمتی در قامت دروازه بان، به هفته بیست و نهم لیگ برتر بازمیگردد که او با شهرخودرو 2 بر صفر مغلوب سپاهان شد تا اولین و آخرین بازی مهدی رحمتی در لیگ برتر در اصفهان و در مقابل سپاهان بوده باشد.

 

1535855

 

۴ قهرمانی در لیگ!


رحمتی در همه این سال‌ها توانسته در 19 دوره لیگ برتر در ۴ دوره با تیم‌هایی به میدان برود که عنوان قهرمانی را هم بدست آورده‌اند. او در فصول پنجم و دوازدهم همراه استقلال قهرمان شد و در لیگ نهم و دهم با سپاهان این عنوان را تکرار کرد. او به صورت مشترک، سومین بازیکن پرافتخار لیگ برتر است.

 

هت تریک در جام حذفی!


کاپیتان سابق استقلال و سپاهان، تاکنون سه بار هم در جام‌های حذفی با تیم ‌های فجر سپاسی و استقلال قهرمانی این تورنمنت را کسب کرده است. رحمتی 39 ساله در فصل ۸۰-۷۹ با فجر و در فصول ۹۱-۹۰ و ۹۷-۹۶ با استقلال توانست عنوان قهرمانی رقابت های جام حذفی را کسب کند.

 

1535813

 

سلطان کلین شیت


مهدی رحمتی به طور کلی در 466 مسابقه لیگ برتری برای 6 تیم به میدان رفت که توانست در 191 مسابقه دروازه اش را بسته نگه دارد تا در هر دو زمینه در صدر قرار بگیرد. یعنی رحمتی هم بیشترین تعداد بازی در رقابت های لیگ برتر را در کارنامه دارد و هم با اختلافی فاحش، در صدر بیشترین تعداد کلین شیت سنگربانان لیگ برتر قرار گرفته است.

 

رکورددار کلین شیت آسیایی!


بین همه دروازه بانانی که در این سال‌ها با نمایندگان کشورمان درلیگ قهرمانان آسیا حضور پیدا کردند رحمتی به واسطه بازی برای تیم‌های کشورمان توانسته رکورد 24 بار کلین شیت در این سطح را به نام خود ثبت کند که 17 مورد از کلین شیت های رحمتی با استقلال بوده است.

 

1324202


رکوردی که مهر ۹۷ اختصاصی شد!


مهدی رحمتی در دیدار دربی رفت فصل هجدهم با بسته نگه داشتن دروازه استقلال موفق شد رکورد بسته نگه داشتن دروازه‌ها در دربی را که تا آن زمان مشترکا در اختیار خودش و احمدرضا عابدزاده بود را بشکند. رحمتی در شهرآورد هشتاد و نهم با بسته نگه داشتن دروازه اش، توانست برای نهمین بار در دربی تهران کلین شیت کند تا در این زمینه رکورددار شود.

 

بهترین پنالتی گیر لیگ


مهدی رحمتی در 466 دیداری که در لیگ برتر برای تیم های مختلف به میدان رفت، موفق به مهار 23 ضربه پنالتی در جریان بازی شد تا در این زمینه نیز رکورددار باشد و بالاتر از سایر دروازه بانان لیگ قرار بگیرد. البته رحمتی در رقابت های جام حذفی و لیگ قهرمانانان آسیا نیز بارها موفق به مهار ضربات پنالتی شد.

 

 

رکوردی که می توانست افزایش پیدا کند


مهدی رحمتی سال‌ها دروازه‌ بان نخست و بدون جانشین تیم ملی ایران بود و در 76 بازی رسمی پیراهن تیم ملی را بر تن کرده است و در این مدت در 35 بازی موفق به ثبت کلین‌شیت شده تا در 46 درصد بازی‌های ملی دروازه خود را بسته نگه داشته باشد. رحمتی پس از عابدزاده بیشترین بازی و بیشتری کلین‌شیت را در بازی‌های ملی داشته است. شاید اگر داستان خداحافظی او از تیم ملی و مشکلاتش با کارلوس کی روش پیش نمی آمد، آمار مهدی رحمتی خیلی بیشتر از اینها می شد و او با عبور از عابدزاده، می توانست در زمینه بازی های ملی و رکورد کلین شیت در تیم ملی ایران، به آماری دست نیافتنی برسد ولی این امر محقق نشد.

 

به هر حال سیدمهدی رحمتی که فوتبالش را از نوجوانان پاس تهران آغاز کرد، پس از حضور در تیم دخانیات، راهی فجرسپاسی شد و در این تیم شیرازی برای خود اسم و رسمی پیدا کرد. رحمتی سپس در سپاهان تبدیل به یک گلر مطمئن شد و پس از حضور در این تیم راهی استقلال شد.


او سپس لباس تیم های مس کرمان و سپاهان را پوشید و مجددا به استقلال بازگشت و پس از بروز یک سری مشکلات، راهی پیکان شد و فصل ناموفقی را در این تیم پشت سر گذاشت که شاید تنها نقطه تاریک پرونده رحمتی در همین پیکان باشد که با این تیم راهی دسته یک شد.


رحمتی پس از پیکان مجددا لباس استقلال را بر تن کرد و پس از اتفاقات جنجالی دربی برگشت لیگ هیجدهم، از استقلال جدا و راهی شهرخودرو شد و در آنجا از دنیای فوتبال خداحافظی کرد تا از این پس رحمتی را در قامت سرمربی در کنار زمین ببینیم.

دیدگاه‌ها