کد خبر : 1718979 | 23 آبان 1399 ساعت 19:51 | 72.6K بازدید | 1 دیدگاه

به بهانه رقابت رونالدو و دایی بر سر رکورد تاریخی

نگاه اروپایی به کارنامه فوتبالی علی دایی

وبسایت اسپانیایی Futblsapiens با اشاره به نبرد کریستیانو رونالدو و علی دایی بر سر رکورد بهترین گلزن ملی تاریخ، به بررسی نکاتی درباره اسطوره فوتبال کشورمان پرداخت.

نگاه اروپایی به کارنامه فوتبالی علی دایی

به گزارش "ورزش سه"، رقابت کریستیانو رونالدو با علی دایی بر سر رکورد بهترین گلزن ملی تاریخ این روزها یکی از موضوع‌های جالب توجه در میان رسانه‌های ورزشی دنیا است. وبسایت اسپانیایی Futblsapiens با اشاره به این رقابت می‌گوید علی دایی اسمی است که ذهن رونالدو را به خودش مشغول کرده.

 

رونالدو در حال حاضر با 102 گل ملی در رتبه دوم بهترین گلزنان ملی تاریخ قرار داشته و برای رسیدن به علی دایی به 7 گل دیگر نیاز دارد. این رسانه در ادامه به بررسی 10 نکته در زندگی علی دایی پرداخته که آنها را برای مخاطبین خود جالب توجه دانسته است.

 

علی دایی تحصیلات دانشگاهی دارد

دایی فارغ التحصیل کارشناسی مهندسی متالورژی از دانشگاه صنعتی شریف است که یکی از معتبرترین دانشگاه‌های فنی ایران به حساب می‌آید. دایی در زمان تحصیل در دانشگاه همزمان در تیم استقلال اردبیل، شهر زادگاهش، و تاکسیرانی بازی می کرد.

 

1543586

 

یکی از اولین لژیونرهای مهم خاورمیانه

در دهه 90 میلادی حضور فوتبالیست‌های خاورمیانه‌ای در لیگ کشورهای صاحب فوتبال اروپایی پدیده چندان رایجی نبود. ولی علی دایی با انتقال از السد قطر به بوندس‌لیگا و پیوستن به آرمینیا بیله‌فلد راه را برای ستاره‌های بعدی باز کرد. علی دایی پنج سال در آلمان بازی کرد و از جمله پیراهن بایرن مونیخ را به تن کرد.

 

1543589

 

مسلمان معتقد

علی دایی با پیراهن بایرن مونیخ شش گل به ثمر رساند و با این تیم قهرمان بوندس لیگا و جام حذفی شد ولی یکی از به یاد ماندنی ترین خاطراتش امتناع از نوشیدن مشروب الکلی در یک برنامه تبلیغاتی باشگاه بود.

 

1543591

 

تقریباً همه گلهای دایی علیه تیم‌های آسیایی به ثمر رسید

یکی از نکاتی که در مقایسه دایی و رونالدو باید مورد توجه قرار گیرد این است که تقریباً همه گلهای ملی او در مقابل تیم‌های آسیایی به ثمر رسیده است. از 109 گل ملی دایی، 95 گل در مقابل تیم‌های آسیایی، 5 گل در مقابل تیم‌های اروپایی، 3 گل در مقابل تیم‌های آفریقایی و 2 گل در مقابل تیم‌های آمریکای جنوبی و 3 گل در مقابل تیم‌های منطقه کونکاکاف به ثمر رسیده است. بیشترین گلهای دایی به یک کشور در مقابل مالدیو و لائوس به ثمر رسیده است.

 

دایی هرگز در جام جهانی گلزنی نکرد

دایی با پیراهن تیم ملی ایران در دو جام جهانی 1998 فرانسه و جام جهانی 2006 آلمان حاضر بود. ایران در این دو جام جهانی رویهم رفته 4 گل به ثمر رساند ولی هیچکدام از این گل‌ها توسط علی دایی به ثمر نرسید. گلهای علی دایی در این رقابتها به ثمر رسید: مقدماتی جام جهانی 36 گل، بازی دوستانه 27 گل، مقدماتی جام ملت‌های آسیا 23 گل، جام ملت‌های آسیا 14 گل و بازی‌های آسیایی 9 گل.

 

علی دایی مدعی است تعداد گلهای ملی‌اش 111 گل است

دایی مدعی است در دوران فوتبالش 111 گل ملی به ثمر رسانده و نه 109 گل. اما فیفا در پاسخ اعلام کرده که دیدار ایران و افغانستان در بازی‌های آسیایی 2002 یک بازی در رده زیر 23سال بوده و گلهای او در این بازی در رده بندی به حساب نیامده است. این قاعده درباره تعداد گلهای رونالدو هم صادق است.

 

زندگی‌نامه‌ای که هنوز منتشر نشده

علی دایی در سال 2008 اعلام کرد نگارش زندگی‌نامه خودنوشتش را آغاز کرده و این کتاب در سال 2010 منتشر خواهد شد. با اینحال با گذشت ده سال از آن تاریخ هنوز خبری از انتشار زندگی نامه علی دایی نیست.

 

اولین آسیایی در لیگ قهرمانان اروپا

در جریان تساوی 2-2 بایرن مونیخ و منچستریونایتد در 30 سپتامبر 1998 علی دایی در دقیقه 63 مسابقه به جای کاستر یونکر وارد زمین شد تا اولین بازیکن آسیایی باشد که بازی در لیگ قهرمانان اروپا را تجربه می‌کند. دایی در این رقابتها 5 بازی انجام داد ولی نتوانست گلی به ثمر برساند.

 

1543590

 

علی دایی از نزدیک شدن رونالدو به او ناراحت نیست

دایی که شخصیتی متواضع دارد بارها اعلام کرده با اینکه از باقی ماندن رکوردش تا امروز خوشحال است و به آن افتخار می‌کند ولی معتقد است رکوردها برای شکستن هستند و او در صورتی که بازیکن بزرگی مثل رونالدو رکوردش را بشکند برای او باعث افتخار خواهد بود.

 

1543588

 

علی دایی دو بار به رکورد پوشکاش رسید

در سال 2003 که این رکورد در اختیار فرانتس پوشکاش با 83 گل ملی بود علی دایی در دیدار مقابل کره شمالی هشتاد و سومین گلی ملی خود را به ثمر رساند. اما با پرتاب نارنجک به درون زمین کره‌ای ها بازی را ترک کرده و به مسابقه برنگشتند تا نتیجه 3-0 به سود ایران اعلام شود. به این ترتیب گل علی دایی در رکوردها برای او حساب نشد. اما او یک هفته بعد با زدن یک پنالتی به لبنان در بیروت توانست به رکورد پوشکاش برسد و بعدها از آن عبور کند.

 

 

دیدگاه‌ها