کد خبر : 1719389 | 26 آبان 1399 ساعت 11:53 | 34.5K بازدید | 3 دیدگاه

بروید ببینید چرا صفیری ول کرد و رفت

حمله مظفری زاده: توضیح بدهید که چه کردید

سعید مظفری‌زاده می‌گوید حذف کردن نام امیر عرب‌براقی تفاوتی با خط زدن نام علیرضا فغانی نداشته و به دلایل شخصی داوری که دو سال برایش هزینه شده را کنار گذاشته‌اند.

حمله مظفری زاده: توضیح بدهید که چه کردید

به گزارش "ورزش سه"، این روزها کمیته داوران فدراسیون فوتبال با مدیریت فریدون اصفهانیان که پس از دوره طولانی‎‌مدت مدیریتش بار دیگر بازگشته، خبرسازتر از سایر ارکان فدراسیون است. پس از حواشی حذف نام علیرضا فغانی و سپس واکنش افکار عمومی که باعث بازگشت او به لیست بین المللی شد، نام عرب براقی از لیست قلم گرفته شد.


با سعید مظفری زاده تصمیمات کمیته داوران را مورد بحث و ارزیابی قرار داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

 

خط زدن نام فغانی فقط یک تصمیم شخصی بود 
سعید مظفری زاده داور سابق فوتبال کشور در گفتگویی با "ورزش سه" حرف‌هایش در رابطه با خط خوردن نام علیرضا فغانی از لیست بین المللی داوران ایران، که البته با فشار رسانه‌ها به لیست بازگشت را اینطور آغاز کرد: « شما شاهد بودید وقتی کمیته داوران نام علیرضا فغانی را از لیست داوران حذف کرد، به آئین نامه ها و مواردی استناد کرد که پایه و اساسی نداشت و نشان داد که این یک تصمیم شخصی بود و هیچ دلیل منطقی و قانونی پشتش نبود.» 

 

بعد از موضع‌گیری‌ها دستور بررسی داده شد
او سپس در رابطه با بازگشت نام فغانی به لیست اضافه کرد: « بعد از اینکه اکثر کارشناسان داوری موضع گرفتند و افکار عمومی هم نظر منفی نشان دادند، مسئولین فدراسیون هم که فکر می‎‌کردند کمیته داوران به استناد موارد قانونی این کار را انجام داده است، دستور دادند که این موضوع رسیدگی شود و کمیته داوران هم اشتباه خودش را اصلاح کرد و نام علیرضا فغانی را به لیست بازگرداند.» 

 

مجبور به بازگرداندن نام فغانی شدند ولی ..
سعید مظفری زاده حرف‌هایش در رابطه با این تصیم شخصی در کمیته داوران را ادامه داد و گفت: « از آنجایی که این تصمیم اصلا پایه و اساسی نداشت و صرفا دلایل شخصی و خصوصی در آن لحاظ شده بود، وقتی مجبور شدند نام علیرضا فغانی را به لیست بازگردانند، نام امیر عرب براقی را از لیست حذف کردند.» 

 

لیست بین المللی که ملک شخصی کسی نیست 
مظفری زاده سپس با تاکید بر این نکته که لیست بین المللی داوران ایران ملک شخصی کسی نیست، ادامه داد: « ببینید لیست داوران بین المللی ایران ملک شخصی کسی نیست و نمی‌ توانیم بگوییم حالا فغانی وارد  شده و می‌توانیم عرب براقی (همسر خواهر علیرضا فغانی)  را حذف کنیم. اصلا بحث خانوادگی نیست که این چیزها مطرح می‌شود. هر کس توانمند و شایسته است باید حضور داشته باشد و وارد شدن و خارج شدن نام‌ها از لیست هم باید دلیل و منطق داشته باشد.» 

 

2 سال برای الیت شدن عرب براقی هزینه شده است! 
داور بین المللی سابق فوتبال کشور ادامه داد: « بحثی که اینجا می‌کنیم حمایت از فغانی یا عرب براقی نیست. شائبه‌هایی هم ایجاد شده بود که این‌ها خانوادگی می‌خواهند به لیست داوران بین المللی وارد شوند، در صورتی که اصلا اینطور نیست. آقای عرب براقی 2 سال پیش براساس شایستگی‌ای که داشت، انتخاب شد و به لیست بین المللی راه پیدا کرد. کنفدراسیون فوتبال آسیا و همینطور فدراسیون فوتبال ایران طی 2 سال اخیر هزینه های زیادی برای این داور انجام داده اند تا این داور بتواند 2 سال در آکادمی داوران آسیا حضور داشته باشد. الان او در شرایط سنی‌ای است که با پایان این دوره می‌تواند به صورت مستقیم داور الیت آسیایی شود؛ چیزی که هدف کمیته داوران هر کشوری برساند و سعی دارد داوران برتر را به مرحله الیت برساند.» 

 

1471157

 

دلیلشان برای حذب نام عرب براقی را توضیح بدهند
بخش بعدی حرف‌های مظفری زاده انتقاد صریح از رد کردن نام عرب براقی بود و عنوان کرد: « حالا ما آمده‌ایم داوری که الیت شده را بنا به دلایل و خصومت‌های شخصی‌ای که با هم داریم و چون نام فغانی را به لیست بازگردانده‌ایم، این را حذف می‌کنیم و یک داور الیت را از سهمیه خودمان کم می‌کنیم. واقعا دلیل و توجیهشان چه چیزی است؟! کمیته داوران بیاید و توضیح بدهد، چرا داوری که تا چند روز دیگر، یعنی پایان همین کورسی که در آن حضور دارد، به عنوان داور الیت با شرایط سنی مناسب انتخاب می‌شد و عملکردش در لیگ هم روشن بوده و در میان 5 داور برتر لیگ بوده است را از لیست کنار می‌گذاریم؟!

 

مسئولان فعلی کمیته داوران امانت‌داران خوبی نیستند
مظفری‌زاده سپس به طور مستقیم به تصمیم‌سازان این اتفاقات اشاره کرد و توضیح داد: « وقتی این چیزها را می‌بینیم، متوجه می‌شویم دوستانی که در مسند قدرت کمیته داوران فدراسیون فوتبال حضور دارند، واقعا امانت‌داران خوبی نیستند و از موقعیتی که دارند برای مقاصد و اهداف شخصی سوء استفاده می‌کنند؛ در صورتی که آنها در جایی قرار دارند که باید منافع ملی و حقوق داوران را در نظر بگیرند. آنها باید افتخارات برای ایران را در نظر  بگیرند و واقعا این چیزی است که لحاظ نشده است. مسئولین فدراسیون همین الان باید از مسئولین کمیته داوران بخواهند که توجیه شما برای این تغییرات چه چیزی بوده است؟ دلیلتان را بگویید. چند کارشناس بی طرف را هم دعوت کنند و دلایلشان را بگویند.»

 

باید تصمیم قلم گرفتن نام عرب براقی بررسی شود
مظفری زاده در ادامه با انتقاد از تصمیم کمیته داوران تاکید کرد: « واقعا این رفتاری که انجام دادند، یک رفتار کاملا نادرست بود و یک تصمیم بسیار غلط بود. امیدوارم همانطور که تصمیم غلط قبلی اصلاح شد، این تصمیم هم مورد بررسی و ارزیابی قرار بگیرد. کارشناسان داوری بیایند و در مقابل مسئولین فدراسیون و مسئولان کمیته داوران هم بیایند و دلایلشان را توضیح بدهند.» 

 

معیار بازگشت فدراسیون به گذشته چه چیزی بوده است؟!
سوال بعدی ما از مظفری زاده در مورد حضور طولانی مدت اصفهانیان در راس کمیته داوران بود و اینکه بار دیگر علیرغم دو شغله بودن  و بازنشستگی به فدراسیون بازگشته و صندلی ریاست کمیته داوران را از آن خود کرده است. داور سابق فوتبال کشور در واکنش به این سوال اینطور پاسخ داد: « من نمی‌خواهم در مورد فرد صحبت کنم. ایشان پیشکسوست است و من برای او احترام قائلم؛ اما چیزی که هست اینکه او سالیان سال مسئولیت کمیته داوران را برعهده داشته و چیزهایی که در ذهنش بود را اجرا کرده و دستاوردهایش را هم دیده‌ایم. حالا چرا پس از سالیان سال که ایشان را عوض کرده ایم و یک عده را آوردیم تا کار کنند، در آستانه انتخابات دوباره نفرات را عوض می کنیم. این شائبات وجود دارد که چینش نفرات در فدراسیون به چه دلایلی می‌تواند باشد. مورد دیگر این است که ما ضعف‌ها و ایراداتی داشتیم که با آوردن نفرات جدید این فرصت وجود داشت تا شاید این نقاط ضعف از بین بروند و شاید بتوانیم دستاوردهای بهتری داشته باشیم ولی متاسفانه فدراسیون به قبل رجوع کرده و خودشان باید توضیح بدهند که دلیل رجوع‌شان به گذشته و معیار انتخابشان چه چیزی بوده است؟» 

 

علاقه‌ای به کار ندارم، چون شرایط مهیا نیست
از مظفری زاده در رابطه با ورود چهره‌های جدید به کمیته داوران پرسیدیم و اینکه افرادی مثل او، ترکی و .. در کمیته داوران دیده نمی‌شوند. داور بازنشسته کشور در واکنش به این سوال گفت: « من خودم علاقه‌ای به این موضوع ندارم، به این دلیل که فضای کاری را در آنجا مهیا نمی‌بینم. یعنی آن استدلالی که باید باشد؛ آن موقعیتی که بتوانید کار کنید، وجود ندارد. کما اینکه آقای صفیری آمد و واقعا آدم توانمندی است و مدیر لایقی است. دو سه ماه کار کرد ولی اینقدر در کارش دخالت کردند و سعی کردند مسائلی را به ایشان تحمیل کنند، ایشان گذاشت و رفت! به هر حال ایشان آویزان و چسبیده به این فوتبال نیست. آمده بود خدمتی بکند ولی وقتی دید شرایط مهیا نیست، می رود.» 


رفته رفته جایگاهمان در آسیا را از دست دادیم
سوال پایانی ما از سعید مظفری زاده در رابطه با وضعیت داوری کشور بود و او اینطور توضیح داد: « حقیقت این است که وضعیت مطلوبی نداریم. برخلاف هفت هشت سال قبل که بیشترین تعداد داوران الیت آسیا را داشتیم و عمده قضاوت‌های حساس را داوران ایرانی انجام می‌دادند، کم کم این موقعیت‌مان را از دست دادیم و الان شما می بینید که ما الان داوران الیت با درجه A آسیا فقط چند نفر داریم. در عرصه بین المللی هم غیر از علیرضا فغانی و کمک‌هایش که آن هم حاصل توانمندی خودشان بوده است، دستاورد خاصی دیگری به دست نیاورده‌ایم. در عرصه داخلی هم می بینید که اعتراضات زیاد است؛ اختلاف نظرات زیاد است؛ التهاب بین اعضای کمیته داوران زیاد است. تغییرات مستمر و پشت سر هم ایجاد شده است و به هر حال تعامل خوبی بین تیم ها و جامعه داوری هم وجود نداشته است؛ در حالی که ما می‌توانستیم با مدیریت با ثبات، با برنامه ریزی و آموزش صحیح، ضریب اشتباهات را کمتر کنیم؛ اختلافات را کمتر کنیم و شرایط را برای گزینش نفرات مناسب تا بتوانند هم در مسابقات داخلی و هم مسابقات خارجی یاریگر فوتبال ما باشند را فراهم کنیم.»

 

دیدگاه‌ها