کد خبر : 1719992 | 29 آبان 1399 ساعت 14:05 | 58K بازدید | 6 دیدگاه

شش مقابل شش؛ جنگ تمام عیار نکونام و فکری

چرا باید همدیگر را دوست داشته باشند؟

هیچ دلیلی ندارد که محمود فکری و جواد نکونام با یکدیگر رابطه خوبی داشته باشند اگر چه آنها همیشه احترام همدیگر را حفظ کرده اند.

چرا باید همدیگر را دوست داشته باشند؟

به گزارش "وزرش سه"، جواد نکونام سالهای سال مهره فیکس تیم ملی بوده است. درست از زمانی که میروسلاو بلاژویچ هدایت تیم ملی فوتبال ایران را در دست گرفت و او را به همراه چند جوان دیگر، وارد چرخه نفرات ملی کرد.


نکونام که در ابتدای دوره برانکو، تبدیل به بازیکن فیکس تیم ملی شد، پیراهن شماره 6 تیم ملی را هرگز از دست نداد تا بعد از مسابقه دوستانه ایران و سوئد در فروردین سال 1394 برای همیشه از تیم ملی رفت.


او در این دوران، نفرات مختلفی را به عنوان زوج دیده بود که دیرپاترین آنها کسی جز آندو تیموریان نبود که پیش از رقابت های جام جهانی 2006 با جواد جفت شد. قبل از آن، مهره اصلی برانکو برای این پست، سیدمحمد علوی بود که حالا سرپرست تیم فولاد است و کنار جواد روی نیمکت سرخ های اهواز می نشیند.


در این مدت، به جز علوی چهره های دیگری نیز تجربه بازی در کنار نکونام را پیدا کردند. از رضا حقیقی و حسین کاظمی گرفته تا ابراهیم صادقی اما با وجود حضور طولانی مدت محمود فکری با بازوبند کاپیتانی استقلال، او هرگز فرصت نمایش در پیراهن تیم ملی را نیافت مگر در دوره ای که امیر قلعه نویی سرمربی تیم ملی شد و برای وی بازی خداحافظی از تیم ملی را برگزار کرد در حالیکه فکری سابقه حضور چندانی در تیم ملی نداشت.

 

 

 

 

1533677

 


فکری در تمام این مدت، همان هافبک زحمتکش، تکل زن و کارگشایی بود که پس از حضور در دوره سکوموروخوف در تیم استقلال، در میانه زمین به کار خود ادامه می داد. او در این مدت، بالا و پایین های زیادی را در فوتبال ایران دید و موفق به بالا بردن جام قهرمانی نیز شد. فکری 3 بار با استقلال قهرمان لیگ شد. 2 بار آن در لیگ آزادگان و یک موردش نیز در لیگ برتر بود.


جواد نکونام دوبار قهرمان لیگ برتر شده است که اولینش با پاس تهران و آخرین بار آن را با پیراهن استقلال به دست آورده است. در سالی که استقلال یکی از پرستاره ترین تیم های تاریخ خود را داشت و نکونام در میانه زمین بازی می کرد.


هم پستی بودن فکری و نکونام باعث شده است آنها در طول دو دهه گذشته، یکدیگر را به صورت جدی زیر نظر داشته باشند و البته به دلیل رقابت غیرمستقیمی که در تیم های باشگاهی و ملی با یکدیگر داشته اند، شاید در ضمیر ناخودآگاهشان، ضدیتی جدی نیز با یکدیگر داشته باشند.


 اگر چه جواد بعدها فوتبال را در سطح دیگری و در اسپانیا دنبال کرد و شاید یکی از مهمترین بازیکنان تاریخ فوتبال ایران باشد که دو جام جهانی را نیز تجربه کرده است. موقعیتی که هرگز نصیب محمود فکری نشده است. اگرچه او در بسیاری از مواقع این لیاقت را داشت تا حداقل در میان نفرات دعوت شده به تیم ملی حضور داشته باشد.


اما آخرین محل رویارویی جواد نکونام و محمود فکری، بر سر حضور روی صندلی سرمربیگری استقلال بود که در نهایت به نفع فکری تمام شد اگرچه مذاکرات جدی با نکونام صورت گرفت. این، چند ماه پس از بازی داغ و به شدت جنجالی نساجی و فولاد در ورزشگاه شهید وطنی برگزار شد که نساجی در یک نبرد پرماجرا موفق شد 3 بر 2 فولاد را شکست بدهد. مسابقه ای که در نهایت منجر به دلخوری بیشتر نکونام و فکری از یکدیگر شد اگر چه آنها در ظاهر مسئله چندانی با هم ندارند.

 

 

1533116

 

 


اما حالا و در فاصله 24 ساعت تا حساس ترین دیدار هفته دوم لیگ برتر فوتبال ایران، همه منتظرند تا ببینند این بار چه چیزی از نبرد دو نیمکت استقلال و فولاد بیرون می آید. در مرتبه قبلی و در یک بازی جنجالی در ورزشگاه فولاد آرنا شاگردان نکونام با 2 گل استقلال را شکست دادند که این مسابقه، مدت های مدید خبر اول فوتبال ایران بود و حاشیه های مختلفی به خصوص در زمینه داوری ایجاد کرد. حاشیه هایی که این مسابقه هم از آن مستثنی نبوده و پیش از بازی فردا، بحث و جدل هایی در این زمینه به وجود آمده است.


جالب اینکه بر روی نیمکت استقلال، آرش برهانی و حنیف عمران زاده نیز حضور دارند که هر دو، هم تیمی های جواد نکونام در آخرین قهرمانی استقلال محسوب می شوند. تیمی که امسال خود را مدعی اصلی قهرمانی می داند و با لشکری از ستارگان در مقابل فولاد صف آرایی می کند. فولادی که خود یکی از پرستاره ترین تیم های لیگ است و در هر پست، دو یا سه بازیکن آماده دارد.


دو 6 پوش فوتبال ایران که در زمین مسابقه به هیچکس رحم نمی کردند، در بازی فردا، چه بر سر هم بیاورند، کاملا نامشخص است اما این مسابقه فرصتی خواهد بود که بعد از تعطیلی روزهای فیفایی، فوتبال ایران دوباره نفسی تازه کند. ما به این مسابقه گلادیاتوری احتیاج داشتیم.

 

 

 

 


چند نکته در مورد دیدار استقلال و فولاد:


* نکونام 2 بار توانست در لیگ برتر ایران به مقام قهرمانی برسد و فکری نیز یکبار قهرمان شد. البته فکری 2 مرتبه در لیگ آزادگان با استقلال قهرمان شد.
* نکونام با 151 بازی ملی، بیشترین بازی ملی در تاریخ فوتبال ایران را در دست دارد.
* هر چند که دوران حضور محمود فکری در لیگ برتر زیاد نبوده ولی او تاکنون شکستی را در این مسابقات تجربه نکرده است.
* فولاد در 9 بازی از 10 بازی قبلی خانگی خود در لیگ برتر پیروز شده است.
* فولاد در 3 بازی قبلی خانگی خود در لیگ برتر موفق به کلین شیت شده است.
* استقلال در 10 بازی قبلی خود در لیگ برتر شکست نخورده است.
* فولاد در 6 بازی از 7 بازی قبلی خانگی خود در لیگ برتر با اختلاف 1 گل پیروز شده است
* استقلال در 11 بازی از 13 بازی قبلی خارج از خانه خود در لیگ برتر حداقل 2 گل زده است.

دیدگاه‌ها