کد خبر : 1720518 | 01 آذر 1399 ساعت 21:43 | 246.1K بازدید | 0 دیدگاه

یک لشگر مربی و یک اشتباه خیلی بزرگ

محمود فکری دیگر جای تعارف نیست!

استقلال در اولین دیدار خارج از خانه مقابل فولاد تن به شکست داد درحالی‌که در نیمه دوم اولین گل بازی را به ثمر رسانده بود.

محمود فکری دیگر جای تعارف نیست!

به گزارش "ورزش سه"، خیلی زودتر ازآنچه تصورش را می‌کردیم استقلال با محمود فکری اولین شکست فصل را در هفته دوم و در یک دیدار پرماجرا متحمل شد، آن‌هم در شرایطی که این تیم تا دقیقه 64 از میزبان باانگیزه خود پیش افتاده بود، ولی در اوج بی‌تفاوتی قدر این سه امتیاز حیاتی را ندانست تا ثابت شود استقلال هنوز برای رسیدن به یک تیم مدعی کارهای فراوانی نیاز دارد.


این در حالی است که آبی‌پوشان با جدیت و درایت بیشترمی توانستند از سخت‌ترین بازی خارج از خانه این فصل لااقل با یک امتیاز اهواز را به مقصد تهران ترک کنند. تک امتیازی که می‌توانست از بروز اتفاقات تلخ و عجیبی شود که در پایان این دیدار رخ داد جلوگیری کند. اتفاقاتی که برشدت اندوه هواداران استقلال قطعاً افزود و حالا کسی نمی‌داند چه تبعاتی می‌تواند دربرداشته باشد.

 

 

*استقلال 90 دقیقه بدون موقعیت


بیاییم به خود بازی بپردازیم. جاییکه برخلاف بازی هفته اول مقابل مس رفسنجان دستان محمود فکری برای چینش نفراتش از هرزمانی بازتر بود او ترجیح داد با توجه به پیروزی در هفته نخست مقابل مس رفسنجان و اصل دست نزدن به ترکیب برنده تنها با یک تغییر اجباری و حضور محمدحسین مرادمند به‌جای سیاوش یزدانی پا به میدان بگذارد.


 فارغ از نتیجه به‌دست‌آمده باید بگوییم نمایش بدی را از استقلال در تمام طول بازی شاهد بودیم. استقلال چه در نیمه اول و چه در نیمه دوم حتی برای دقایقی نتوانست فوتبالی را به نمایش بگذارد که بتوانیم با تماشای آن به آینده این تیم امیدوار شویم.آنها حتی یک حمله به چارجوب دروازه فولاد نزدند.


*اشتباهات مکرر و تکراری خصوصاً پس از به ثمر رساندن گل اول دیدار، درحالی‌که بارها دربازی‌های قبلی به آن اشاره شد باعث شد تا استقلال تنها کمتر از 10 دقیقه ، اولین گل این فصل خود را بر روی یک ضربه سر دریافت کند. شاید جالب باشد اگر بدانید استقلال در دقیقه 64 به گل اول رسید اما کمتر از یک دقیقه پس از آن، با خطای بی‌مورد آرش رضاوند در موقعیتی ایده ال فولاد را صاحب موقعیت کرد و درست پنج دقیقه بعد در موقعیتی به‌مراتب بهتر این بار توسط فرشید باقری دوباره فولادی‌ها صاحب یک ضربه ایستگاهی دیگر شدند. این در شرایطی است که  کسی در این لیگ وجود ندارد که نداند  آیانادا پاتوسی متخصص ارسال چنین کاشته‌هایی است و همچنین فرشاد احمدزاده و موسی کولیبالی تبحر شدیدی روی ضربات سردارند.

 


*شلوغی و بلبشو؛ بی‌نظم ترین نیمکت ممکن


معمولاً آنچه در لب خط از تیم‌های بزرگ دنیا می‌بینیم به این شکل است که سرمربی لب خط حضور پیدا می‌کند و کمک اول او نکاتی را به‌طور مختصر در گوش سرمربی گوشزد می‌کند و پس از آن دیگر تصمیم سرمربی تیم است که با توجه به نظر کمکش چه تغییراتی درروند بازی به وجود بیاورد.

 


همچنان که در همین استقلال در فصل گذشته شاهد همین رابطه بین عمر دانسی و استراماچونی بودیم. اما درواقع با توجه به آنچه به چشم خودمان در بازی اول و این دیدار مشاهده کردیم روی نیمکت استقلال تمام مربیان برای خودشان بدون هماهنگی با نفر اول تیم به اظهارنظر می‌پردازند. از صمد مرفاوی گرفته تا حنیف عمران زاده تا آرش برهانی و سعید عزیزیان و علاوه بر این چهار نفر، پرویز مظلومی نیز به‌عنوان یک سرپرست- مربی هرکدامشان، از دقیقه 1 تا 90 لحظه‌ای آرام و قرار ندارند و دائم سعی دارند تا نکاتی را به گوش بازیکنان داخل زمین برسانند. این موضوع قطعاً و بدون هیچ شکی تمرکز محمود فکری را در حین بازی به حداقل می‌رساند و نتیجه این می‌شود که در اتفاقی نادر، استقلال 10 دقیقه را با یک نفر کمتر بازی می‌کند، درست در همان لحظاتی که تیم نتیجه را واگذار کرده و باید به دنبال جبران گل خورده باشد درحالی‌که یک نفر از این افراد متوجه این امر نمی‌شود. آیا حق پرسیدن این سؤال را نداریم که چطور یک جین مربی روی نیمکت هیچ‌کدامشان متوجه چنین موضوعی نمی‌شود؟

 


کاری به تعویض دانشگر بلافاصله پس از به ثمر رسیدن گل وریا نداریم که در نوع خود بسیار عجیب بود(معمولاً دیده‌شده این‌گونه جابه‌جایی‌ها، نه از دقیقه 69 بلکه از دقیقه 85 به بعد و به‌منظور حفظ نتیجه صورت می‌گیرد) ولی حتی اگر این تصمیم درست بوده، 10 نفره بازی کردن تیم را با یک عده ستاره روی نیمکت چگونه می‌شود تحلیل کرد؟

 


*سئوال از کادرفنی


عدم استفاده از مهدی مهدی پور حتی برای دقایقی که بهترین آلترناتیو ممکن برای جانشینی علی کریمی مرکز ثقل فصل گذشته استقلال به شمار می‌رفت و اصرار بیش‌ازحد برای حضور فرشید باقری که روز خوبش را سپری نمی‌کرد بازهم از پرسش‌هایی است که از شب گذشته ذهن طرفداران را به خود مشغول کرده و امیدواریم فکری لااقل برای خودش پاسخ درستی برای این سوالات داشته باشد.


به نظر می‌رسد با توجه به اتفاقات اهواز وقت آن رسیده است که فکری قدری تعارفات را کنار بگذارد و هر چه زودتر با اعضای کار فنی خودش و سرپرستی تیم جلسه‌ای بگذارد تا در خلال بازی به نحوی رفتار کنند که بشود به شکلی حرفه‌ای‌تر نظرات خود را به گوش سرمربی برسانند و درعین‌حال تصمیمگیری را بر عهده خود فکری محول کنند.

 


*کمی هم نیمه پر لیوان


ذکر این نکته هم خالی از لطف نیست که فکری با تمام اشتباهاتی که در این دیدار مرتکب شد در نشست خبری پس از بازی خودش حاضر شد و به‌جای اینکه بخواهد اشتباهات خود را توجیه کند، شجاعانه مسئولیت شکست را پذیرفت.


 همچنین باوجود اینکه در دقیقه 90 یک پنالتی نسبتاً عجیب علیه تیمش گرفته شد، صحبتی را درخصوص داوری مطرح نکرد همچنان که پیش از این نسبت به بیانیه غیرضروری باشگاه مبنی بر انتخاب داور بازی انتقاد کرده بود، که همه این‌ها نشان می‌دهد نکات مثبتی هم در او وجود دارد.


 سرمربی استقلال باید همانطورکه پیش از این در روز عقد قراردادش قول داده بود باید کاری کند که 11 محمود فکری در زمین تا دقیقه 90 برای استقلال بجنگند، که البته باید گفت که نمایش شب گذشته مقابل شاگردان جواد نکونام هیچ آثاری از برآورده شدن آن قول را در خودش نداشت، البته فرصت بسیار زیادی تا پایان لیگ باقی‌مانده است که فکری برای رسیدن به اهداف بزرگی که در سر دارد باید قدر ثانیه به ثانیه آن را بداند.

 

 

کیاوش عزیزی

دیدگاه‌ها