کد خبر : 1723082 | 13 آذر 1399 ساعت 13:15 | 56.8K بازدید | 2 دیدگاه

تاریخ‌سازی استفانی فراپارت در تورین

سربلندی پیشگام داوری زنان در آزمون چمپیونزلیگ

استفانی فراپارت داور زن فرانسوی که از لوشامپیونه تا سوپرکاپ اروپا را قضاوت کرده، شب گذشته قضاوت موفقی در بازی یوونتوس - دینامو کیف داشت.

سربلندی پیشگام داوری زنان در آزمون چمپیونزلیگ

به گزارش "ورزش سه"، استفانی فراپارت 36 ساله مشهورترین داور زن فوتبال جهان است که مسابقات مهمی را سوت زد و در دور پنجم لیگ قهرمانان اروپا هم برای تیم‌های یوونتوس و دیناموکیف داوری کرد. او که از سال 2009 به جمع داوران الیت اضافه شده، کار خود را از مسابقات محلی بانوان آغاز کرد اما خیلی زود پله های پیشرفت و ترقی را پیمود و حالا خود را در کنار داوران مرد فوتبال جهان، به عنوان یک قاضی جدی، مسلط و کاربلد مطرح کرده است.

 

1549851

 

فراپارت که در سال 2019 بازی‌های لوشامپیونه را داوری کرد، در همان سال به عنوان داور وسط دیدار تیم‌های لیورپول و چلسی در چارچوب سوپرجام اروپا انتخاب شد که این بازی به نوعی سکوی پرتاب او نیز بود؛ جایی که به فوتبال جهان معرفی شد و حمایت بخشی بزرگی از طرفداران را هم متوجه خود دید.

 

وی حالا تبدیل به نخستین زنی می‌شود که بازی لیگ قهرمانان اروپا در قسمت مردان را داوری می‌کند. نکته جالب این که وی اولین ها را در بازی سوپرکاپ اروپا و لوشامپیونه هم تجربه کرد.

 

استفانی که سابقه حضور در جام جهانی زنان را هم دارد، دیشب در حالی سوت تقابل یوونتوس و دینامو را در دست داشت که حضور ستارگانی چون آلوارو موراتا شاید کار قضاوت این بازی را سخت می‌کرد اما این داور باتجربه، به خوبی می‌داند که با ستاره های فوتبال چگونه برخورد کند و دیشب هم از این بازی حساس سربلند بیرون آمد.

 

همانطور که حدس زده می‌شد قضاوت برای فراپارت بدون صحنه‌های بحث‌برانگیز به پایان نرسید. در یک صحنه بازیکنان دیناموکیف معتقد به خطای پنالتی روی بازیکن شان در محوطه جریمه یوونتوس شدند ولی فراپارت با اعتماد به نفس از توجه به فریادهای شدید بازیکنان دینامو خودداری کرد و دستور به ادامه بازی داد.

 

لئوناردو بونوچی در این صحنه دستهای خود را دور بدن بنجامین وربیچ بازیکن دینامو حلقه کرد و بازیکنان دینامو معتقد بودند در این صحنه باید به سود آنها یک پنالتی اعلام می‌شد.

 

1549849

 

در صحنه گل کریستیانو رونالدو به دیناموکیف که گلی مهم و تاریخی بود و آمار گلزنی کریستیانو را به عدد 750 رساند هم فراپارت نقش مهمی داشت و بعد از بررسی صحنه توسط VAR حکم به درست بودن این گل داد.

 

فراپارت از زمانی که در سال 2011 قضاوت در فوتبال مردان را آغاز کرده در سالهای گذشته همواره به عنوان نامزد اصلی قضاوت کردن در لیگ قهرمانان به عنوان معتبرترین رقابت باشگاهی فوتبال در نظر گرفته می‌شد. فراپارت در سال 2011 فعالیتش در فوتبال مردان را از سوت زدن یک بازی در لیگ دسته سه فرانسه آغاز کرده بود. او سرانجام در 36سالگی توانست به آرزوی خود برسد و در چمپیونزلیگ سوت بزند.

 

فراپارت در سال 2019 فینال جام جهانی زنان را داوری کرد و بعد از این موفقیت بود که برای اولین بار یک بازی فوتبال مردان را در لیگ1 فرانسه سوت زد. قدم بزرگ بعدی برای این داور زن قضاوت در سوپرکاپ اروپا بود. دیدار حساس لیورپول و چلس در سوپرجام اروپا که با شکست 5-4 چلسی در ضربات پنالتی به پایان رسید توسط استفانی سوت زده شد.

 

1549850

 

فراپارت قبل از اینکه جواز سوت زدن در لیگ قهرمانان را بدست بیاورد به عنوان آخرین مرحله آزمون یک بازی را در لیگ اروپا سوت زد. دیدار دو تیم لستر و زوریا لوهانسک در ماه اکتبر سال جرای با قضاوت این داور زن برگازر شد.

 

 

دیدگاه‌ها