کد خبر : 1724089 | 18 آذر 1399 ساعت 12:06 | 128.3K بازدید | 140 دیدگاه

مشکل تیم آبی؛ مصدومیت یا فنی؟

نظرسنجی بزرگ: استقلال فکری را نقد کنید

استقلال در شرایطی برابر نفت آبادان تن به یک تساوی یک‌بریک داد که می‌توانست با کسب یک پیروزی صدرنشین موقت لیگ شود.

نظرسنجی بزرگ: استقلال فکری را نقد کنید

 

به گزارش "ورزش سه"، اگر محمود فکری شب گذشته خواب راحتی را تجربه نکرده باشد قطعاً حق دارد. او همراه با استقلال روزهای تلخ و شیرین زیادی را پشت سر گذاشته است، اما این‌یکی انگار با همه آن‌ها تفاوت بارزی دارد. یاد صحبت‌های فیروز کریمی پس از جدایی از استقلال می‌افتیم که با تمام تجربه و افتخاراتی که داشت عنوان کرده بود: " تیم‌های دیگر مقابل استقلال و پرسپولیس تعریف دیگری از خودشان را ارائه می‌دهند که با سایر بازی‌ها به هیچ‌وجه قابل‌مقایسه نیستند"

 

حالا فکری پس از 5 هفته که به‌عنوان نفر اول کادر فنی استقلال روی نیمکت نشسته، لااقل یک‌چیز را با تمام وجود به‌خوبی دریافته است که نمایش و کیفیت و انگیزه رقبایش در مقایسه با روزهایی که هدایت تیم‌هایی مثل نفت مسجدسلیمان، آلومینیوم اراک، شاهین بوشهر و نساجی مازندران و ... را داشت از زمین تا آسمان فرق می‌کند. او حالا دیگر مطمئن شده است که باید رویه‌ای غیر ازآنچه تاکنون در تیم‌های سابق خود به آن عمل ‌کرده است را پیش بگیرد تا بتواند انتظارات میلیون‌ها هوادار استقلال را در سراسر ایران برآورده سازد، انتظاراتی که طاقت آن‌ها را طاق و صبرشان را لبریز کرده، تا آنجا که پس از تساوی شب گذشته مقابل نفت در لایوهای اینستاگرامی بعضا مواضعی تند و احساسی گرفته‌اند.

 


این در حالی است که طی سالیان گذشته مواضع هواداران استقلال تا به این حد پس از کسب یک تساوی تند نبوده، اما اتفاقاتی که طی این چند سال اخیر در این باشگاه رخ‌داده است، آن‌ها را حتی نسبت به تمام کسانی که زمانی خط قرمزشان تلقی می‌شدند بی‌اعتماد کرده و در کل می‌توان گفت کار کردن و تاب آوردن در چنین فضایی تا حدی برای هرکسی می‌تواند سخت باشد.


 
 حالا پس از گذشت 5 هفته از شروع لیگ، دیگر باید به کادر فنی، مخصوصاً محمود فکری ثابت‌شده باشد که تیم‌های مدعی مثل فولاد در مقابل شما این بازی را مرگ وزندگی می‌بینند و سایر تیم‌ها که امید چندانی برای قهرمانی ندارند کسب حتی یک تساوی می‌تواند برایشان نتیجه قابل قبولی در حد یک برد به شمار بیاید و به همین خاطر معمولاً سعی در ارائه یک بازی کاملاً بسته دارند تا در ابتدا گلی را دریافت نکنند تا در ضد حملات و ضربات ایستگاهی دروازه شمارا باز کنند، سناریویی که در دیدار برابر پیکان و ماشین‌سازی و نفت به‌وضوح آن را مشاهده کردیم.

 


ممکن است در جواب این ادعا بگویید که محمود فکری به‌عنوان یک کاپیتان باتجربه، در تمام سال‌هایی که در استقلال حضور داشت این تفاوت بارز را در نوع نگرش متفاوت رقبا به‌خوبی تجربه و لمس کرده است، اما حقیقتاً جایگاه فعلی و درعین‌حال خطیر شما و انتظاراتی که از شما به‌عنوان سرمربی استقلال می‌رود، قابل قیاس با هیچ درجه از مسئولیتی در مجموعه این تیم نبوده و نخواهد بود


این مسئولیت ایجاب می‌کند که قبل از هرکسی، موظفید به‌عنوان نفر اول کادر فنی چاره‌ای برای عبور از رقبایت بیندیشی، که در غیر این صورت و ارتکاب اشتباه هیچ توجیهی را از تو به‌عنوان سرمربی نمی‌پذیرند و این همان ذات بی‌رحم فوتبال است که شما به‌عنوان سرمربی یک باشگاه پرطرفدار، محکوم هستید با آن کنار بیایید. دامن زدن به اشتباهات داوری وعدم پذیرش اشتباهات حتی اگر حق با شما باشد، بیشتر به فرافکنی تعبیرمی شود که البته هیچ سنخیتی با باورهای ذهنی آنچه ما از محمود فکری در طی این دو دهه سراغ داریم، ندارد.

 


اما این تازه بخشی از چالش حضور شما به‌عنوان سرمربی یکی از دو تیم استقلال و پرسپولیس است که نمونه آن را در سال‌های اخیر مکرراً مشاهده کرده‌اید.


یکی دیگر از چالش‌های محمود فکری به‌عنوان سرمربی تیم محبوبش در فصل جاری در نحوه گرفتن هر سه امتیاز بازی است که البته این موضوع جدیدی هم نیست، چنانچه در تمامی سال‌های گذشته شاهد آن بودیم که تنها صرف پیروزی در مقابل رقبا برای طرفداران این تیم کافی نیست و آن‌ها همواره علاوه بر پیروزی و کسب تمام امتیاز بازی، خواهان ارائه یک فوتبال چشم‌نواز لااقل در ورزشگاه خانگی هستند. تمام انتقاداتی که پس از برتری مقابل ماشین‌سازی در فضای بی‌رحمانه مجازی و رسانه‌ها مطرح شد حاکی از همین نوع انتظارات است و این کار حاج محمود را سخت‌تر هرزمانی می‌کند. بدون شک کسب تساوی مقابل صنعت نفت اگر با یک نمایش قابل‌قبول همراه بود محال بود تا به این حد نسبت به این تک امتیاز واکنش‌های تا به این حد تند نشان داده شود.


اکنون با یک نتیجه‌گیری از مطالب فوق و ارتباط آن با دیداری که شب گذشته با قضاوت آقای حسن اکرمی در ورزشگاه خالی از تماشاگر آزادی برگزار شد، قابل حدس بود که نفت آبادان به نسبت بازی‌های گذشته با فشردگی بیشتری در زمین خودی قرار بگیرند و برای گشودن دروازه استقلال روی حرکات حسن بیت سعید و البته طالب ریکانی در عمق خط دفاع استقلال حساب ویژه‌ای باز می‌کند. شب گذشته ریکانی علاوه بر گل سالمی که به ثمر رساند و مردود اعلام شد حتی می‌توانست در دقایق پایانی بازی این بازی دبل کند اما رشید مظاهری مانع از به وقوع پیوستن این اتفاق شد. سؤال ما از کادر فنی استقلال این است که چطور خط دفاع استقلال باوجوداینکه می‌داند 100 درصد گل‌های این فصل نفت را ریکانی به ثمر رسانده است تصمیم یا نقشه ای برای مهار این بازیکن آماده ندارد؟

 


درصحنه گل صنعت نفت اگر یک‌بار دیگر توجه کنید، متوجه نحوه جاگیری اشتباه مدافعین استقلال‌خواهید شد و این در حالی است که پیش‌ازاین طلایی پوشان آبادانی در چند نوبت همین حربه را، یعنی ارسال تندوتیز به تیر یک و اثرگذاری روی آن برای استفاده از بازیکنانشان در دهانه دروازه استقلال به کار گرفته بودند اما استقلال بازهم ثابت کرد که روی ضربات شروع مجدد کاملاً آسیب‌پذیر است.

 

دیشب هواداران استقلال در حالی پای گیرنده‌هایشان نشستند که امیدوار بودند علاوه بر تماشای یک برد شیرین خانگی و رسیدن به دهمین امتیاز فصل صدر جدول را هم به نام خودشان رقم بزنند، اما نمایش ضعیف استقلال، همراه با یک تساوی تلخ شد تا به‌این‌ترتیب بهترین فرصت ممکن برای صدرنشینی از دست برود. امری که می‌توانست اعتمادبه‌نفس فوق‌العاده‌ای را به اردوی استقلال پس از حاشیه‌های اخیر تزریق کند، آن‌هم در شرایطی که این تیم با لشگری از مصدومان مواجه بود و هست.


فکری می‌توانست در نشست خبری پس‌ازاین بازی بدون اینکه بخواهد صحبت زیادی درخصوص اشتباهات داوری انجام دهد به‌عنوان سرمربی صدرنشین لیگ پا به نشست خبری بگذارد و سرش را از هرزمانی بالاتر بگیرد و عنوان کند همان‌طور که قولش را داده بود پس از 5 هفته با تمامی مشکلات و انتقاداتی که ظرف هفته‌های اخیر از آن‌ها شده است، حالا تیمش را حتی به‌طور موقت به صدر جدول رسانده، اما افسوس که این فرصت ناب از کف رفت که قدر مسلم خودش بیشتر از هرکسی ازبرآورده نشدن این‌همه اتفاق ناراحت است.

 


اما باتمامی این اوصاف شرایط تیم‌های رقیب استقلال هم به‌گونه‌ای است که حتی با این تساوی چیز زیادی از دست نرفته است. نتایج ضعیف سپاهان، و فولاد و شرایط حال حاضر تراکتور به‌عنوان تیم‌های مدعی این فصل مؤید این مطلب است که هنوز فرصت برای استقلال وجود دارد، به شرطی که قدر این فرصت‌ها را بدانند.


 نتایج هفته پنجم رقابت‌های لیگ برتر را باید پیش از هر تیمی به‌حساب شاگردان یحیی گل محمدی واریز کرد که حالا با کسب یک برد 11 امتیازی شوند و بازهم به‌جایی از جدول بروند که در این چند فصل اخیر به آن عادت کرده‌اند.
بدو شک با رسیدن شیخ دیاباته، وریا غفوری، مسعود ریگی، سیاوش یزدانی، فرشید اسماعیلی به‌عنوان 5 مهره تأثیرگذار در ترکیب استقلال، روند این تیم بهتر از قبل خواهد شد. شاید اگر دست فکری در برابر نفت آبادان روی نیمکت تا به این حد خالی نبود آن‌ها می‌توانستند با زدن گل دوم خیال خودشان و هواداران را از کسب هر سه امتیاز این بازی راحت کنند یا لااقل گلی را دریافت نمی‌کردند اما از امروز فکری باید بتواند هر چه سریع‌تر تیمش را برای بازی مقابل شهر خودرو اماده سازد، به این امید که با یک برد خارج از خانه بتواند ورق را به سود خودش برگرداند، کاری که به جرات می‌توان گفت او قادر به انجامش است.


شما لطفا نظرات خودتان در خصوص استقلال محمود فکری به صورت کامنت در پایان این مطلب بنویسید.


کیاوش عزیزی

دیدگاه‌ها