کد خبر : 1725692 | 26 آذر 1399 ساعت 11:28 | 31.6K بازدید | 1 دیدگاه

یک برد تا برچسب میلیون دلاری برای یحیی!

آیا می‌دانستید تاکنون هیچ مربی ای از غرب آسیا لیگ قهرمانان آسیا را فتح نکرده و حالا یحیی گل‌محمدی یک برد تا این طلسم شکنی فاصله دارد؟

یک برد تا برچسب میلیون دلاری برای یحیی!

به گزارش ورزش سه، این یک اتفاق ویژه نه تنها در کارنامه یحیی گل‌محمدی بلکه در تاریخ فوتبال ایران خواهد بود؛ این که یک مربی از فوتبال ایران طلسم بزرگ ناکامی مربیان غرب آسیا را بشکند و جام زیبای نقره ای شکل را بالای سر ببرد.

 

العین، الاتحاد و الهلال به عنوان قهرمانان غرب آسیا در ACL همگی با مربیان خارجی به این عنوان دست یافتند و هیچ یک با سرمربیان داخلی شانس قهرمانی را نداشتند. البته در سال ۲۰۱۰ ذوب آهن اصفهان با هدایت منصور ابراهیم زاده به آن نزدیک شد اما در فینال به سئونگنام باخت و از قهرمانی بازماند.

 

دیگر تیم ها نیز با سرمربیان داخلی خود برای دستیابی به این عنوان تلاش کردند که مورد متأخر آن، سامی الجابر در الهلال بود که به هیچ عنوان نتوانست موفقیت های دوره بازی اش را به عنوان مربی نیز تکرار کند. عبدالعزیز العنبری چهره شاخص فوتبال امارات هم با الشارجه قهرمان لیگ این کشور شد اما در لیگ قهرمانان آسیا با قبول شکست ۴-۰ برابر پرسپولیس گل‌محمدی، از جام کنار رفت.

 

1554013

 

شاید بسیاری تصور کنند که قهرمانی در آسیا برای یحیی گل‌محمدی، ممکن است مثل آقای گلی علیرضا جهانبخش در لیگ اردیویسه هلند بود که به پرتگاه مورد انتظار طرفداران فوتبال برای این ستاره ایرانی تبدیل نشد. اما تفاوت های شگرفی در این باره وجود دارد؛ نخست این که گل‌محمدی تحت قرارداد پرسپولیس است و اساسا تصور یک انتقال برای او، دستکم در میان هواداران پرسپولیس ممکن نیست.

 

از طرف دیگر حتی اگر چنین انتقالی صورت بگیرد، احتمالا در فوتبال آسیا تیم های باشگاهی و ملی متعددی هستند که حاضرند رقم قابلی توجهی را برای تنها مربی غربی فاتح لیگ قهرمانان آسیا هزینه میلیون دلاری کنند. هرچند که یحیی در صورت پیروزی برابر اولسان، علاوه بر جام آسیایی، دو جام حذفی و یک لیگ برتر را هم دارد و در کنار این ها، کوله باری از تجربه بازی در تیم ملی ایران را به دوش می‌کشد.

 

بنابراین شاید قهرمانی آسیا برای گل‌محمدی همان سکوی پرشی باشد که تاکنون هیچ مربی ایرانی ای آن را تجربه نکرده. امیر قلعه نویی در دوران اوج مربیگری‌اش مورد توجه بنیادکار ازبکستان قرار داشت اما هرگز به این کشور نرفت. صحبت هایی درباره مربیگری علی دایی در کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز همیشه وجود داشته اما اسطوره فوتبال ایران نیز همچون قلعه نویی ترجیح داده تا در ایران به کارش ادامه دهد.

 

نکته مهم این که حالا گل‌محمدی می‌تواند با این قهرمانی چالش های جدیدی را در آینده کاری اش تجربه کند و حتی در بدترین حالت نیز، تا هر زمانی که تمایل به کار داشته باشد، در فوتبال ایران پیشنهاد خواهد داشت؛ دقیقا مثل فیروز کریمی که پس از قهرمانی با پاس، تا همین حالا نیز گزینه تیم های لیگ برتری است.

دیدگاه‌ها