کد خبر : 1726425 | 29 آذر 1399 ساعت 21:07 | 337.3K بازدید | 14 دیدگاه

عبدالرحمن جاسم و سه تصمیم جنجالی؛

نقد داوری فینال آسیا با ذره بین 7 کارشناس

کارشناسان داوری در خصوص عملکرد تیم داوری دیدار تیم های پرسپولیس و اولسان هیوندای نظرات متفاوتی دارند.

نقد داوری فینال آسیا با ذره بین 7 کارشناس

به گزارش "ورزش سه"، پرسپولیس در حالی بازی فینال را واگذار کرد که جنجال های زیادی در خصوص عملکرد عبدالرحمن الجاسم داور قطری این بازی به وجود آمد. این در حالی است که باتوجه به حضور کمک داور ویدیویی (VAR) انتظار می‌رفت که چنین اتفاقی رخ ندهد اما اعلام دو پنالتی برای اولسان هیوندای، نادیده گرفتن چند صحنه در محوطه جریمه این تیم و البته سوت پایان دیرهنگام نیمه اول، سبب شد تا پرسپولیسی ها در مقام اعتراض نسبت به تیم داوری بربیایند و حتی این اعتراض فارغ از ابعاد هواداری، به نشست خبری سرمربی این تیم نیز رسید.

 

اینجا نظرات 7 کارشناس داوری را گردآوری کرده ایم؛ نظراتی کاملا متفاوت که از زبان داوران اسبق فوتبال ایران می‌خوانید:

 

* سعید مظفری زاده: تصمیمات داور درست بود


در جریان بازی اتفاق خاصی به جز آن سه صحنه ای که به VAR مراجعه شد، نداشتیم. در دو صحنه پنالتی علیه پرسپولیس اعلام شد که در هر دو صحنه کمک داور ویدیویی تصمیم درستی گرفت. در صحنه اول احمد نورالهی با بی احتیاطی پشت پای بازیکن حریف را زد. در صحنه دوم نیز خطای هند شیری کاملا واضح بود. در صحنه سومی که به VAR مراجعه شد، تصمیم داور برای ادامه بازی صحیح بود چون آنجا خطایی روی نورالهی رخ نداد.

 

* نوید مظفری: پنالتی اول اولسان اشتباه، پنالتی پرسپولیس گرفته نشد


 در صحنه پنالتی نخست که خطای نوراللهی اعلام شد، به نظر من داور اشتباه کرد و پنالتی نبود. در صحنه پنالتی دوم، خطای هند شیری مشخص بود و داور به درستی پنالتی اعلام کرد. در دقیقه 85 مدافع تیم اولسان روی نوراللهی خطا کرد و داور باید پنالتی اعلام می‌کرد.  در دقیقه 90 سیدجلال حسینی بازیکن پرسپولیس روی مدافع نماینده کره‌جنوبی خطا کرد.

 

* حیدر سلیمانی: تصمیمات داور درست بود


نوراللهی پای مهاجم حریف را زد و خطا بود. البته استفاده از VAR بعد از تشخیص اشتباه داور، اعتماد به این داور را کم خواهد کرد. خطای پنالتی  دوم به درستی اعلام شد. در دقایق 85 و 90 پرسپولیسی ها به پنالتی معتقد بودند که درست نبود و داور تصمیم صحیح را گرفت. در یکی از این دو صحنه خطای سیدجلال اعلام شد که صحیح بود.

 

1555020

 

* رضا سخندان: تصمیمات داور درست بود


در صحنه پنالتی اول در وقت اضافه نیمه نخست، بازیکن پرسپولیس با مهاجم حریف برخورد داشت و پنالتی درست بود. همچنین خطای هند شیری واضح بود و پنالتی به درستی اعلام شد. در صحنه مشکوک در محوطه جریمه اولسان، مدافع حریف جلوتر بود و داور به درستی تصمیم به ادامه بازی گرفت. همچنین در دقیقه 90 پیش از این که سیدجلال روی زمین بیفتد، کاپیتان پرسپولیس روی مدافع اولسان هیوندای خطا کرد.

 

* داوود رفعتی: همه تصمیمات داور درست بود


 در دقیقه 45+2 داور به درستی پنالتی اعلام کرد زیرا بازیکن پرسپولیس مرتکب خطا روی مهاجم حریف شد. پنالتی دوم اولسان نیز درست بود.  در دقیقه 85 بازیکن پرسپولیس پایش را به مدافع حریف قفل کرد و خطایی نبود. در دقیقه 90 حسینی مرتکب خطا شد و تصمیم داور درست بود.

 

* محسن ترکی: پرسپولیس می‌توانست پیروز به رختکن برود


داور قطری در مسابقه فینال، بیشتر از وقت اضافه بازی را دنبال کرد و بخاطر اینکه توپ بیرون رفته و پس از آن اعلام بازبینی ویدئویی داشت، اجازه داد تا اولسان ریباند پنالتی را هم بزند که می‌توان به این تصمیم او اشکال گرفت. نوراللهی قبل از این برخورد به دنبال گرفتن پنالتی بود و خودش پیراهن بازیکن اولسان را گرفت و نهایتا رها کرد، اما در آن صحنه خطایی ندیدم.

 

* حسین عسگری: اگر نوراللهی پیراهن را نمی‌کشید، پنالتی بود


اگر VAR  نبود شاید سرنوشت قهرمانی فینال آسیا 2020 تغییر می کرد و پرسپولیس قهرمان می شد اما این کمک داور ویدئویی بود که باعث شد صحنه ها به درستی قضاوت شود. نورالهی در آن صحنه پیراهن بازیکن حریف را کشید اگر این کار را نمی کرد داور می توانست پنالتی به سود پرسپولیس اعلام کند این ها تجربه در فوتبال است.

 

دیدگاه‌ها