کد خبر : 1726551 | 30 آذر 1399 ساعت 16:38 | 21.7K بازدید | 0 دیدگاه

تنها موفقیت قاره ای ایران در یک دهه

شکست در فینال آسیا؛ ناکامی برای پرسپولیس؟

هر تیم ایرانی که به فینال برود، ۱۰ روز اردو در اروپا میهمان من است؛ این جمله مهدوی کیا کری خوانی صرف برای رقبای پرسپولیس نبود، بلکه واقعیت فوتبال ایران را نشان می‌داد.

شکست در فینال آسیا؛ ناکامی برای پرسپولیس؟

به گزارش "ورزش سه"، پرسپولیس باخته و این نه برای هوادارانش تازگی دارد و نه حتی بازیکنانش.  این بار یک اشتباه باورنکردنی از سوشا مکانی و سپس از هم‌گسیختی دفاعی، سبب شد تا تیم حمید درخشان دو گل بخورد و مثل بازی رفت به فولاد ببازد و دومین باخت متوالی پس از پیروزی در دربی را ثبت کند تا احیانا هوادارانش خیالاتی نشوند. چند ساعت قبل از این باخت، قرعه کشی لیگ قهرمانان آسیا هم انجام شد و پرسپولیس در گروه مرگ قرار گرفت.

 

داور سوت پایان بازی را می‌زند و بازیکنان به رختکن می‌روند. چند دقیقه بعد در میکسدزون یکی پس از دیگری با چهره های برافروخته می‌آیند تا از مقابل خبرنگاران بگذرند؛ خبرنگارانی که مثل الان نه میکروفن به دست، بلکه با گوشی های هوشمند نسل اول، مصاحبه هایی کوتاه را تهیه می‌کنند. کاپیتان نوری هم می‌ایستد تا به سوالاتشان پاسخ دهد.

 


 

1555404

صحنه گل فولاد به پرسپولیس با اشتباه عجیب سوشا مکانی
 

 

 

«با این وضع در آسیا زنگ تفریح می‌شویم و بدون امتیاز مسابقات را ترک خواهیم کرد البته در حال حاضر پرسپولیس بی‌صاحب است و کسی هم نیست جواب هواداران را بدهد. شرایط این طور باشد در ادامه و در مسابقات لیگ قهرمانان آسیادر هر بازی 5 گل و 4 و 3 گل دریافت خواهیم کرد و همه به ما خواهند خندید.» این صحبت های کاپیتان پرسپولیس است که تک ستاره تیم نیز محسوب می‌شود. سوال تکراری این است؛ آیا به قهرمانی آسیا امیدوارید؟ کسی نمی‌داند این سوال به کنایه پرسیده می‌شود یا واقعی است.

 

برای سال ها وقتی پرسپولیس و استقلال در لیگ قهرمانان آسیا حضور داشتند، چنین سوالی از کادرفنی و بازیکنان پرسیده می‌شد و آن ها با جملاتی کلیشه ای از آن عبور می‌کردند: هنوز برای این صحبت ها زود است، رقبا امکانات بیشتری دارند، برای بهترین ها تلاش میکنیم و... . اما حتی متعصب ترین هواداران نیز به خوبی می‌دانستند که پتانسیل چنین نتیجه ای در تیمشان نیست.

 

اما پرسپولیس از سال ۱۳۹۴ این رویه را تغییر داد. زمانی که آن ها با برانکو ایوانکوویچ به عنوان نایب قهرمانی لیگ برتر رسیدند اما این نتیجه، به جای این که عاملی برای فروپاشی تیم باشد، به مقدمه ای برای ساخت قدرتمندترین پرسپولیس دوره معاصر تبدیل شد. تیمی که تلاش در تمرین را لازمه موفقیت می‌دانست و هوادارانش نیز پس از هر شکست، حمایت خود را از تیم ادامه می‌دادند و این موضوع را پس از جدایی برانکو ایوانکوویچ هم استمرار بخشیدند.

 

 

1555403

 

در تاریخ لیگ قهرمانان سه تیم ایرانی به فینال راه یافته‌اند؛ سپاهان (۲۰۰۷)، ذوب آهن (۲۰۱۰)، پرسپولیس (۲۰۱۸ و ۲۰۲۰)

 

 

آخرین حضور یک تیم ایرانی در فینال آسیا به سال ۲۰۱۰ برمی‌گشت که ذوب آهن اصفهان دست به چنین کاری زد و البته به عنوان قهرمانی نرسید، پیش از آن هم سپاهان مدال نقره را به دست آورده بود. از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۸ سپاهانی که سه دوره متوالی قهرمان لیگ برتر شد، استقلالی که با امیر قلعه نویی لیگ را فتح کرد و تراکتوری که خود را مدعی قهرمانی در ایران و آسیا می‌دانست، هرگز به بازی نهایی لیگ قهرمانان نرسیدند اما پرسپولیس در طول چهار سال، علاوه بر کسب موفقیت های داخلی، سه نیمه نهایی آسیا و دو فینال لیگ قهرمانان را تجربه کرد.

 

اگرچه شکست در بازی نهایی اتفاقی بسیار غم انگیز برای هواداران پرسپولیس است اما به هیچ عنوان یک ناکامی به حساب نمی‌آید. پرسپولیس دو بار به فینال لیگ قهرمانان آسیا رسیده و این در حالی است که مجموع تعداد حضور دیگر تیم های ایرانی در بازی نهایی لیگ قهرمانان نیز همین تعداد است. همچنین سرخ ها نشان داده‌اند با الگوی «عبور از آنچه دیروز رخ داده و حمایت از تیم برای آنچه در پیش است» می‌توانند پس از تراژیک ترین اتفاقات (نایب قهرمانی لیگ پانزدهم، باخت ۳-۲ دربی، محرومیت نقل و انتقالات و باخت در فینال ۲۰۱۸) دوباره از جا بلند شوند و موفقیت را ادامه دهند. پس باوجود چنین الگویی چرا سرخپوشان باید با بحران سازی، ریسک اتفاقاتی را بپذیرند که ممکن است تیمشان را به هم بریزد؟

 

شاید بهتر از همه، این مهدی مهدوی کیا بود که ارزش کاری که پرسپولیس انجام داد را فهمید. زمانی که وعده یک اردوی ۱۰ روزه اروپا به فینالیست بعدی ایران در آسیا را داد. اشتباه نکنید این نه کری خوانی صرف، بلکه نمایش واقعیت فوتبال ایران بود.

 

 

 

1555402

 

پرسپولیس فقط با یحیی گل‌محمدی و برانکو ایوانکوویچ از مرحله یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان عبور کرد.

 

 

پرسپولیس پنج سال متوالی سهمیه لیگ قهرمانان را کسب کرده و این یک اتفاق بی نظیر در تاریخ فوتبال ایران است. بنابراین حتی اگر در پایان لیگ بیستم دست قرمزها به جام قهرمانی هم نرسد، بازهم یک ناکامی نخواهد بود چرا که هر فصل تنها یک تیم قهرمان می‌شود و قرار نیست تلاش بقیه به عنوان شکست مطرح شود. همین که یک تیم نام خود را هر سال در قرعه کشی آسیا ببیند و رویای صعود به بازی نهایی را داشته و پتانسیل عملی کردنش را هم داشته باشد، کافی است. بقیه انتظارات عقلانی نیستند.

 

 

1555405

پرسپولیس تنها تیم ایرانی است که ۵ سال متوالی به لیگ قهرمانان آسیا راه یافته است.

 

محمد همتی

دیدگاه‌ها