کد خبر : 1726598 | 30 آذر 1399 ساعت 20:28 | 18.9K بازدید | 1 دیدگاه

اولین تصمیم VAR علیه فوتبال ایران؛ در کدام بازی؟

فوتبال باشگاهی ایران چشم انتظار حضور VAR است به این دلیل که اشتباهات داوری در بازی های لیگ برتر تاثیر گذار است اما این تکنولوژی در بازی های برون مرزی به ضرر فوتبال باشگاهی ایران تمام شده است.

اولین تصمیم VAR علیه فوتبال ایران؛ در کدام بازی؟  

به گزارش "ورزش سه"، تصور کنید بازی پرسپولیس – اولسان در غیاب تکنولوژی کمک داور وید ئویی برگزار می شد. بدون شک پنالتی اول به سود اولسان گرفته نمی شد. چون داور قطری ضربه احمد نورالهی به پشت پای بازیکن اولسان را ندید و دستور به ادامه بازی داد تا جایی که توپ به اوت رفت. همان لحظه کمک داور اول وید ئویی از داور قطری می خواهد به کنار زمین بیاید و تصویر را تماشا و در نهایت به سود اولسان پنالتی بگیرد. جالب است بدانید در قوانین کمک داور وید ئویی داور وسط می تواند تصمیم داور VAR را رد کند. داور VAR نظر می دهد اما در نهایت داور وسط است که تصمیم می گیرد. 

 

پنالتی مهدی شیری کمی واضح تر بود. هر چند باز هم داور قطری برای اینکه شک و تردید نداشته باشد به کنار زمین آمد و یک بار دیگر صحنه را دید. شاید به همین دلیل است که برخی تیم ها در برخی از کشورها مخالف VAR هستند چون بارها و بارها از این تصمیم متضرر شده اند و از سویی بر این عقیده اند که این تکنولوژی زیبایی های فوتبال را کم کرده است! با این حال این تکنولوژی طرفداران زیادی هم دارد. به خصوص در لیگ برتر. البته باید به این نکته اشاره کرد اشتباهات داوری در فوتبال ایران در لیگ های اروپایی هم رخ می دهد و به همین دلیل است که خیلی از کشورها از تکنولوژی کمک داور وید ئویی استفاده می کنند. 

 

اما این اولین بار نبود که VAR علیه فوتبال ایران تصمیم می گرفت. اولین بازی که فوتبال ایران از تصمیم VAR متضرر شد در جام جهانی 2017 و در بازی جوانان ایران و پرتغال بود. داور وسط خطای صورت گرفته روی امید نورافکن را پنالتی اعلام کرد اما داور VAR نظر داور وسط را برگرداند. در حالی که بازی با نتیجه یک بر یک پیش می رفت و اگر ایران پنالتی می زد بازی دو بر یک به سود ایران می شد و در صورت پیروزی به مرحله حذفی بازی ها صعود می کرد. اما این پنالتی رد شد و در ثانیه های پایانی بازی با گل به خودی بازیکن تیم ملی جوانان ایران – پرتغال دو بر یک برنده شد و به همراه زامبیا به دور بعدی بازی ها صعود کرد. 

 

با همه اوصاف ورود VAR به فوتبال باشگاهی ایران جلوی تضییع حق تیم ها را خواهد گرفت.

دیدگاه‌ها