کد خبر : 1729624 | 16 دی 1399 ساعت 12:17 | 12.3K بازدید | 10 دیدگاه

گر رود سر برنگردد سرنوشت؛

همیشه دلنشین و نجیب مثل محرم نویدکیا

محرم نویدکیا اگرچه اولین بازی‌های خود را در کسوت سرمربی تجربه می‌کند، اما هیچ نشانی از جوانی و خامی در رفتار او دیده نمی شود.

همیشه دلنشین و نجیب مثل محرم نویدکیا  

به گزارش "ورزش سه"، برای بسیاری از افرادی که موفق شدند دیدار سپاهان برابر مس در رفسنجان را تماشا کنند، احتمالا غیر از تصمیمات مرجان‌زاده داور جوان مسابقه که نزدیک به 10 دقیقه بازی را پیش از پایان نیمه اول به تعطیلی کشاند، نکته جالب‌تر رفتار محرم نویدکیا کنار خط بود؛ او در حالی که سایر اعضای کادر فنی دو تیم در حال بالا و پایین پریدن بودند و به روش های مختلف سعی داشتند، حقانیت تیم خود را به داور اثبات کنند، دست به سینه کنار خط ایستاده بود و بدون اینکه کلامی بر زبان بیاورد و اعتراضی کند، فقط تماشاگر اتفاقات بازی شده بود   و این رفتار او با تعجب گزارشگر رفسنجانی هم همراه شد.


پیش از بازی هم محرم نویدکیا در کنفرانس خبری حرف های جالب توجهی زده بود؛ جایی که قول داد، هیچ‌گاه علیه داوری حرف نزند و تاکید کرد بازیکنانش باید طوری در زمین بازی کنند، که حتی در صورت اشتباه داور، توانایی تغییر نتیجه را داشته باشند.


این‌ها البته تنها اظهارنظرهای نویدکیا به شمار نمی‎‌روند، که در سال‌های عجیب فوتبال ایران از سوی یک سرمربی به زبان آمده‌اند. کاپیتان سابق سپاهان که با این تیم موفق به کسب 5 عنوان قهرمانی در لیگ برتر شده، در اولین مصاحبه رسمی خود پس از بازگشت از رقابت های لیگ قهرمانان آسیای سال 2020، برخلاف عادتی که این روزها در میان اکثریت اهالی فوتبال ایجاد شده، به تمجید از عملکرد پرسپولیس یکی از رقبای اصلی تیمش پرداخت؛ البته با علم به این موضوع که حرف‌هایش باب میل هواداران افراطی و دو آتشه این تیم نیست. او تاکید کرد برای رسیدن به موفقیت نباید رقیب و عملکرد خوبی که داشته را تخریب کرد و نادیده گرفت، بلکه باید از نکات قابل استفاده برای رسیدن به همان موفقیت الگوبرداری کرد؛ جملاتی که به شدت در فضای مجازی میان فوتبالی‌ها و به خصوص پرسپولیسی‌ها که در این سال‌ها به ندرت شاهد تمجید شدن از سوی رقبایشان بوده‌اند، دست به دست شد.

 

1559761


محرم نویدکیا این رفتار حرفه‌ای را در روزهای آغازین شروع کارش نیز از خود نشان داده بود و هیچ گاه سعی نکرد با حرف‌هایی که می‌زند، از مسئولیت فرار کند. او خیلی راحت می‌توانست با جملات کلیشه‌ای نظیر آشنا نبودن به شرایط تیم، اینکه خودش تیم و بازیکنان را نبسته و خیلی از جملات آشنایی که مربیان تازه وارد در این شرایط به کار می برند،  از نتیجه گرفتن در ماه‌های ابتدایی و سال اول فرار کند، ولی این استراتژی شماره 4 سابق طلایی‌پوشان اصفهانی نبوده است.


مرور مصاحبه‌های محرم نویدکیا از زمانی‎که هدایت سپاهان را پذیرا شده، می‌تواند برای خیلی از مربیان فوتبال ایران که خودشان را باتجربه و سرد و گر چشیده می‌دانند، درسی آموزنده باشد؛ درسی که سال‌ها تجربه و حضور مداوم در فوتبال ایران پشت آن نهفته است و او به خوبی یاد گرفته وقتی کاری انجام شود، حتی اگر سرت را هم برای پاک کردن آن عمل بدهی، دیگر بی فایده خواهد بود.


این دو بیت از صغیر اصفهانی که به نظر می‌رسد یکی از شاعران مورد علاقه محرم نویدکیا است به همین مضمون اشاره دارد و او در مراسمی که باشگاه سپاهان به مناسبت سال نو میلادی برگزار کرد، برای ثانیه‌هایی جدا از فوتبال و دنیای توپ گرد، نشان داد که در دنیای شعر و ادب هم دستی دارد.

این سخـــن با آب زر باید نوشت
گر رود سر برنگردد سرنوشت
سرنوشت من کز اول حق نوشت
خوشنویس است او نخواهد بد نوشت

 

البته که شرایط سخت یک بازی فوتبال می‌تواند هر آدمی را برای ثانیه‌ها یا حتی دقایقی از خود بیخود کند و از قالب اصلی خارج، اما نویدکیا حداقل تا پایان هشت بازی‌ای که در لیگ بیستم در کنار نیمکت بوده، رفتار و منشی که داشته، دقیقا مشابه حرف‎‌هایش بوده است.


سپاهان از زمان حضور محرم نویدکیا با ارائه فوتبالی تهاجمی و زیبا، توانسته از 8 مسابقه 14 امتیاز کسب کند و شرایط بسیار امیدوارکننده‌ای در جدول رده بندی مسابقات دارد و در کنار گل‌گهر نیز بهترین خط هجومی لیگ را شکل داده است. این عملکرد محرم نویدکیا در شروع کار مربیگری، نویدبخش ظهور یک مربی جوان و خوش فکر دیگر نظیر یحیی گل‌محمدی را  در فوتبال ایران می‌دهد؛ البته که دنیای فوتبال سخت است و بیرحم و یکی از همین روزهای سخت فوتبال، تا ساعاتی دیگر در ورزشگاه آزادی برای محرم نویدکیا و تیمش رقم خواهد خورد؛ جایی که کردار و گفتار او به اندازه تمام هشت بازی گذشته طلایی‌پوشان به چشم خواهد آمد و دیده می‌شود.
احمدرضا خلیلی

دیدگاه‌ها