کد خبر : 1730300 | 20 دی 1399 ساعت 10:20 | 13.6K بازدید | 0 دیدگاه

مجمع 89 نفری، با چند عضو برگزار خواهد شد؟

7 رأی مجهول در انتخابات سرنوشت‌ساز فدراسیون

در فاصله 50 روز تا برگزاری انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال، هنوز تکلیف 7 عضو مجمع برای رأی دادن در روز انتخابات مشخص نشده است.

7 رأی مجهول در انتخابات سرنوشت‌ساز فدراسیون

به گزارش "ورزش سه" طبق آخرین اصلاحات اساسنامه فدراسیون فوتبال که مورد تایید فیفا نیز قرار گرفت، تعداد اعضای مجمع نیز به عدد 89 رسید تا همه چیز مهیای برگزاری انتخابات در 10 اسفندماه شود؛ روند ثبت‌نام کاندیداها نیز عصر امروز به پایان می‌رسد و سپس نوبت به بررسی صلاحیت‌ها خواهد رسید تا پلکانی مراحل برگزاری انتخابات نیز طی شود و طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده، در موعد مقرر این رویداد مهم برای فوتبال ایران برگزار گردد.

 

یکی از تغییرات مهم اساسنامه آن است که 12 عضو از 89 عضو مجمع، توسط تیم‌ها و نمایندگان فوتبال، فوتسال، فوتبال ساحلی و جامعه داوری زنان شکل گرفته است؛ اما سرنوشت بیش از نیمی از این آرای تیم‌های زنان در آستانه برگزاری انتخابات مشخص نیست. آن‌طور که در اساسنامه آمده، 12 عضو به شرح زیر در روز انتخابات حق رأی دارند:

 

دو تیم اول رده‌بندی لیگ برتر فوتسال زنان
دو تیم اول رده بندی لیگ برتر فوتبال زنان
تیم قهرمان لیگ برتر فوتبال ساحلی زنان
کاپیتان تیم ملی فوتسال زنان
کاپیتان تیم ملی فوتبال زنان
سرمربی تیم ملی فوتسال زنان
سرمربی تیم ملی فوتبال زنان
یک داور خانم در لیست بین‌المللی
سرمربی تیم ملی فوتبال ساحلی زنان
کاپیتان تیم ملی فوتبال ساحلی زنان

 

اما از میان این 12 حق رأی برای ورزش زنان در مجمع انتخاباتی فدراسیون فوتبال، تنها سرنوشت 5 رأی مشخص است؛ در واقع نمایندگان تیم‌های شهرداری بم و وچان کردستان به عنوان دو تیم برتر لیگ برتر فوتبال، نمایندگان تیم‌های مس رفسنجان و سایپا تهران به عنوان دو تیم برتر لیگ برتر فوتسال و نماینده تیم ایمن سنگر گیلان به عنوان قهرمان لیگ برتر فوتبال ساحلی زنان مشخص است که دهم اسفندماه در مجمع انتخاباتی فدراسیون فوتبال شرکت می‌کنند اما هنوز هویت سایر رأی‌دهندگان مشخص نیست!

 

در واقع آخرین کاپیتان تیم ملی فوتسال زنان، نسیمه غلامی بوده که در میدان حاضر شده اما قریب به یکسال است که اردوهای تیم ملی فوتسال زنان تعطیل بوده و این مهم می‌تواند صاحب این رأی را تغییر دهد؛ چرا که مشابه این اتفاق برای سرمربی تیم ملی فوتسال زنان هم رخ داده، شهناز یاری که حالا سرمربی تیم سایپا هم شده، گویا قراردادش با فدراسیون فوتبال ملغی شده و مسئولان درصدد انتخاب سرمربی جدید هستند تا این‌چنین تکلیف یک رأی دیگر هم در مجمع نامعلوم بماند.

 

اوضاع در تیم ملی فوتبال زنان چندان مساعدتر از فوتسال نیست؛ چرا که دوری 20 ماهه از میادین باعث شده تا نام دختران فوتبالیست ایران از رنکینگ فیفا نیز حذف شود اما در آخرین روزهای حیات تیم ملی فوتبال زنان، مریم آزمون در قامت سرمربی و سارا قمی در قامت کاپیتان کار خود را دنبال می‌کردند که گویا فدراسیون فوتبال برای این تیم هم در آستانه انتخابات به دنبال سرمربی جدید هست تا سرنوشت دو رأی مجمع هم این‌چنین در شرایط نامشخصی باشد.

 

هر چند در اساسنامه نام تیم ملی فوتبال ساحلی زنان مطرح شده اما این تیم اصلا وجود خارجی ندارد که بخواهد سرمربی و کاپیتان آن در دهم اسفندماه در انتخابات نقش‌آفرین باشند تا این‌چنین به صورت اتوماتیک، دو رأی زنان در مجمع بسوزد و تعداد اعضای مجمع نیز در خوشبینانه‌ترین حالت به 87 نفر تعدیل کند.

 

مورد آخری هم که در میان رأی دهندگان انتخابات پیش‌روی مجهول است، نماینده جامعه داوران زنان است؛ هر چند نام گلاره ناظمی در روزهای اخیر مطرح شده اما باید داور معرفی شده، از داوران رشته فوتبال باشد و ناظمی نیز در فوتسال قضاوت می‌کند. با این اوصاف مهسا قربانی و سلطنت نوروزی دو کاندیدایی هستند که می‌توانند این حق رأی را تصاحب کنند، آن‌طور که پیگیری‌های خبرنگار "ورزش سه" نشان می‌دهد فعلا رأی در اختیار نوروزی‌ست اما با توجه به صحبت‌های انجام شده که باید انتخاب داوران براساس جایگاه آن‌ها باشد و قربانی کاندیدای قضاوت در جام جهانی فوتبال زنان است، به نظر این رأی باید در اختیار او قرار گیرد.

 

در جمع‌بندی باید عنوان کرد که نقش زنان در انتخابات پیش‌روی بسیار حائز اهمیت است و اگر کاندیداها بتوانند 10 رأی زنان را به نفع خود کنند، بدون‌شک در راه تصاحب کرسی ریاست فدراسیون فوتبال کار دشواری ندارند؛ موضوعی که البته آسان هم نیست و کاندیداهای معرفی شده برای نایب رئیسی زنان هر کدام بدون‌شک تلاش خود را در این زمینه خواهند داشت تا بیشترین رأی زنان را متوجه ائتلاف خود کنند.

دیدگاه‌ها