کد خبر : 1732254 | 29 دی 1399 ساعت 22:50 | 13.1K بازدید | 1 دیدگاه

بحث و تبادل نظری تکراری و بی‌نتیجه:

خصوصی‌سازی سرخابی‌ها؛ سرابی که فقط گول می‌زند

موضوع خصوصی سازی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به مانند کلاف سردرگمی است که حالا به نظر می رسد وزیر ورزش در دولت یازدهم نیز در به سرانجام رساندن آن به نتایج عینی دست پیدا نکرده است.

خصوصی‌سازی سرخابی‌ها؛ سرابی که فقط گول می‌زند

به گزارش ورزش سه، میزگرد رادیویی روز دوشنبه برنامه "ایران امروز"  به نقد و بررسی روند خصوصی سازی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس اختصاص داشت.  علی فتح الله زاده و علی اکبر طاهری مدیران عامل سابق سرخابی های پایتخت دو میهمان این برنامه بودند و توانگر نماینده مجلس و عضو کمیسیون اصل 44 نیز در این بحث شرکت داشت؛ گفتگویی که با خواندن ادامه این مطلب در جریان آن قرار خواهید گرفت.

 

*دولت‌ها قصد دل‌کندن از این دو باشگاه را ندارند


شروع این گفتمان با صحبت‌های فتح الله زاده بود و او اینطور حرف هایش را آغاز کرد: واقعیت این است که وزارت ورزش و دولت ها نمی خواهند از این دو باشگاه دل بکنند و تنها واگذاری این دو باشگاه در حد شعار دادن است.
 
*این روند بیشتر شبیه رهاسازی است تا خصوصی سازی


او در ادامه با اشاره به دوران حضور خودش در راس باشگاه استقلال بیان کرد: آن زمان که ما قصد خصوصی سازی را داشتم، در صنایع موشکی فشفشه هم نداشتیم، اما اکنون موشک های بالستیکی  داریم که در فاصله های 2000 کیلومتری هدف قرار می دهند. آنها انقدر پیشرفت داشته‌اند و ما همچنان به خصوصی سازی دست پیدا نکرده ایم؛ دلیل آن هم این است که میل و اراده ای به این کار نیست و روندی که پیش گرفته شده است بیشتر شبیه رهاسازی است تا خصوص سازی.

 

*این سنگ بزرگ نشانه نزدن است


فتح الله زاده در ادامه توضیح داد: اگر قصد خصوصی سازی این دو باشگاه را داریم، باید درست عمل کنیم و با روح و روان هوادار بازی نکنیم. باید کمی صداقت داشته باشیم. سوالی که پیش می آید این است که چرا تنها به خصوصی سازی چسبیدیم؟ در خصوصی سازی گفته شده، باید توانمند سازی نیز باشد؛ این سنگ بزرگ نشانه نزدن است.


*ابتدا تا انتهای خصوصی را به صورت تقویمی اعلام کنند


در ادامه علی اکبر طاهری به بحث اضافه شد و عنوان کرد: شرایط را در این دو باشگاه به قدری سخت کرده اند، که تنها راه برون رفت از این شرایط را چیزی به عنوان خصوصی سازی مطرح می‌کنند. باید خیلی مراقب باشیم که از چاله به چاه نیفتیم. چیزی که به ذهنم می آید این است که ابتدا تا انتهای خصوصی سازی را تقویم کنند و اعلام کنند.

 

*به دو باشگاه دارایی داده شده تا زیان انباشته نداشته باشند


این قانون مصوب شده که شرکت های تجاری که قرار است واگذار شوند نباید دارای زیان انباشته باشند. حالا با توجه به اینکه این دو باشگاه دارای زیان انباشته هستند، یک سری دارایی ها به این دو باشگاه داده شده تا زیان انباشته آنها مثبت شود و بتوانند وارد بورس شوند.

 

1563896

 

*همچنان نگرانی به سرانجام نرسیدن کار وجود دارد


در ادامه این بحث مجتبی توانگر عضو کمیسیون اصل 44 مجلس افزود: آنچه که قابل توجه است اینکه طی سال های گذشته بدهی به بازیکنان  و مربیان خارجی منجربه تشکیل پرونده های حقوقی علیه این دو باشگاه شده و روز به روز بر تعداد آنها افزوده می‌شود و به این ترتیب امکان شفاف سازی مالی این دو باشگاه که پیش نیاز بحث واگذاری است فراهم نیست. در سه ماه گذشته جلساتی با حضور مدیران و پیشکسوتان این دو باشگاه در مجلس صورت گرفته است. در دولت های قبلی نیز بارها وعده واگذاری داده شده ولی هیچ گاه به نتیجه نرسیده؛ اینبار اما باتوجه به پیگیری ها، عزم جدی تری وجود دارد که این اتفاق بیفتد. البته زمانی که واگذاری به سرانجام نرسد نمیتوان به این اتفاق مطمئن بود. ضمن اینکه با توجه به آماده نبودن بستر مناسب از سوی دولت همچنان این نگرانی و عدم اطمینان وجود دارد که خصوصی سازی انجام نگیرد.

 

* سالیانه می‌توان ٢٠٠ میلیارد برای دو باشگاه درآمدزایی کرد


مدیرعامل سابق باشگاه استقلال در ادامه گفت: مدیرانی که نمی‌خواهند این کار انجام شود دروغ میگویند. در مورد باشگاه استقلال حاضرم شفاف مثل آبی که در بلور است و میدرخشد اعلام کنم که این باشگاه چقدر بدهی دارد. آنهایی که این شفافیت را برهم میزنند هدف دارند و مخصوصا نماینده ها را اذیت میکنند تا آنها این مسئله را رها کنند. باشگاه استقلال دولت و یا وزارت خانه نیست که هزار میلیارد دزدیده شود و کسی نفهمد. کل بودجه باشگاه 40 یا 50 میلیارد تومان است و من به توانگر نماینده مجلس قول می دهم ظرف مدت 10 روز کل بدهی های استقلال را اعلام کنم. اکنون این دو باشگاه درامدزا شده اند و با توجه به نظارت کم و بی مسئولیتی علی‌رغم درامدزایی همچنان بدهکارند. من ادعا می‌کنم دو باشگاه استقلال و پرسپولیس سالیانه 200 میلیارد تومان درامدزایی میتوانند انجام دهند و نهایت 100 تا 150 میلیارد خرج کنند.


*بدون تعیین تکلیف چند موضوع خصوصی سازی ممکن نیست


عضو کمیسیون اصل 44 مجلس در پایان در پاسخ به فتح الله زاده گفت: مشکل اساسی این است که این بحث ها در پایان دولت ها داغ تر می شوند و دولت بدون تعیین تکلیف چند مسئله نمیتواند این موضوع را حل کند. مسئله اول مدیریت‌های فعلی این دو باشگاه است که در اداره این باشگاهها خیلی ضعیف عمل کرده اند. مسئله ی دوم فقدان قاعده گذاری و قوانین روشن برای تامین زیر ساخت های اقتصادی باشگاههاست. مسئله سوم به نحو واگذاری برمیگردد که این هم روشن نیست و الان هم مشخص نیست که هر نفر چقدر از سهام این دو باشگاه را میتواند در اختیار بگیرد. همچنین باید مراقب بود که استقلال و پرسپولیس به عنوان سرمایه های ملی بدست افرادی نیفتند که با خرید سهام دیگران تبدیل بشوند به سهامداران اصلی و به دنبال بهره برداری خود از سهام این دو باشگاه باشند.

 

*باید در مجلس از افراد با تجربه برای این موضوع استفاده شود


مدیرعامل سابق پرسپولیس در پایان خطاب به مجتبی توانگر نماینده مجلس گفت: برای انجام این کار اول اینکه باید فرایند خصوصی سازی مشخص باشد. دوم اینکه آیا بسترهای لازم برای واگذاری فراهم است؟ آیا با واگذاری این دو باشگاه رها نمیشوند؟ اگر در مجلس از افراد با تجربه استفاده کنید این کار به سر منزل مقصود میرسد وگرنه یک بار به بارهای دیگر افزوده میشود.

 

*نباید بر مشکلات موجود افزود


در پایان این گفت و گو علی اکبر طاهری اینطور حرف‌هایش را جمع بندی کرد و گفت: پیچیدگی مسائل روز باعث شده به مسیری پای بگذاریم که خیلی مشخص نیست. کسانی که در امر خصوصی سازی تلاش میکنند به صورت شفاف مشخص کنند و بررسی کنند که اگر این کار مشکل ساز است، مشکلی را بر مشکلات قدیم اضافه نکنند. ضمن اینکه این کار باید برنامه داشته باشد و درامدزایی پایداری را ایجاد کند؛ البته با رعایت شفافیت که رکن مهم خصوصی سازی این دو باشگاه است.

 

1563897

 

*مسئولان سازمان خصوصی سازی و فرابورس در این بحث حضور نیافتند


فتح الله زاده مدیرعامل سابق استقلال بخش پایانی صحبت‌های این بحث را مطرح کرد: تعیین تکلیف مالیات این دو باشگاه بسیار مهم است. مسئولان سازمان خصوصی سازی و فرابورس به این دلیل که پاسخی برای صحبتهای ما ندارند، حاضر نشدند در این برنامه رادیویی حضور پیدا کنند. این نشان میدهد که انجام این کار بسیار خطرناک است و مراقبت می‌خواهد.

 

البته همانطور که از محتوای صحبت‌های انجام شده دو مدیرعامل سابق استقلال و پرسپولیس و همینطور نماینده مجلس برمی‌آید هنوز راه زیادی تا اجرای کامل خصوصی سازی دو باشگاه وجود دارد و بسیاری از سوالات در مورد چگونگی نهایی شدن این فرایند در ابهام قرار دارد.

دیدگاه‌ها