کد خبر : 1734812 | 12 بهمن 1399 ساعت 16:56 | 31.4K بازدید | 3 دیدگاه

معادله پیچیده (تر) مسعود در تراکتور (یادداشت)

کاپیتان – سرمربی تراکتور روز تلخی را در هفته سیزدهم تجربه کرد.

معادله پیچیده (تر) مسعود در تراکتور (یادداشت)

به گزارش "ورزش سه"، بعد از اینکه تراکتور به لیگ برتر صعود کرد، شاهد رشد سریع این تیم بودیم؛ به گونه ای که خیلی زود از یک تیم تازه لیگ برتری شده به تیمی مدعی تبدیل شد. سرخ پوشان فوتبال آذربایجان در فصل  88-87 و پس از چند تلاش ناموفق، به لیگ برتر بازگشتند. حضور دوباره در سطح اول فوتبال ایران بعد از هشت سال انتظار، یک اتفاق بزرگ برای هواداران تراکتور بود. این تیم به پشتوانه هواداران پرشور خود که موج جدیدی از هواداران را وارد فوتبال ایران کرده بودند، به حریفی قابل احترام برای همه تیم ها تبدیل شد و در سومین فصل پس از بازگشت به لیگ برتر، با ایستادن در رتبه دوم جدول رده بندی، سهمیه لیگ قهرمانان آسیا را کسب کرد. از آن تاریخ به بعد بود که دیگر تراکتور رسما وارد جمع بزرگان شد؛ جمعی که شامل تیم های محدودی مثل استقلال، پرسپولیس و سپاهان می شد و کمتر تیمی توان ورود به آن را داشت.

 

از کریمی و آندو تا اشکان و مسعود

جذب بازیکنان شاخص، یکی از سیاست های همیشگی مدیران باشگاه تراکتور به شمار می رفت به گونه ای که در سال های اخیر، این باشگاه بعد از سپاهان تنها تیم شهرستانی محسوب می شد که ستاره های بزرگ و ملی پوش برای حضور در آن از خود تمایل نشان می دادند. از آندرانیک تیموریان تا علی کریمی در تراکتور بازی کردند تا سطح این تیم را به بالاترین حد ممکن در میان تیم های شهرستانی برسانند. با خصوصی شدن تراکتور در فصل 98-97 اما یک اتفاق خیلی بزرگ در این باشگاه رخ داد؛ جذب اشکان دژاگه و مسعود شجاعی، اتفاقی بود که انتشار خبر آن شگفتی خیلی ها را برانگیخته بود. محمدرضا زنوزی، مالک باشگاه تراکتور در اولین ماه های حضور خود در این باشگاه، این دو ستاره ملی پوش را به خدمت گرفت تا کاری را انجام دهد که هیچ باشگاهی در ایران موفق به انجام آن نشده بود. این در حالی بود که طی سال های پیش از آن چندین بار باشگاههای بزرگ ایران برای جذب اشکان و مسعود اقدام کرده بودند.

 

1567953

 

حل آسان یک معضل بزرگ

مسعود شجاعی که از فوتبال ایران برخاسته و با حضور در تیم ملی و درخشش در جام جهانی 2006 راهی فوتبال اروپا شده بود، در بازگشت به ایران تراکتور را انتخاب کرد تا در کنار اشکان دژاگه و سپس احسان حاج صفی، یک مثلث مخوف را در تبریز ایجاد کنند. مسعود به واسطه نقش و جایگاهی که سال ها در تیم ملی داشت، در بدو ورود به تراکتور، به عنوان کاپیتان اول تیم برگزیده شد و این در حالی بود که تراکتوری ها سال ها این بازوبند را بر بازوی مهدی کیانی که محبوب ترین چهره در بین هواداران به شمار می رفت، دیده بودند؛ شجاعی دقیقا در مقطعی بازوبند را به بازو بست که کیانی از تراکتور جدا شده بود و خیلی از هواداران بابت این اتفاق از باشگاه شاکی بودند. انتخاب مسعود شجاعی به عنوان کاپیتان اما به قدری موجه بود که هیچ واکنش منفی به آن شاهد نبودیم و هواداران تراکتور بی چون و چرا آن را پذیرفتند تا معادله کاپیتانی بعد از رفتن کیانی که می توانست به معظلی بزرگ تبدیل شود، به ساده ترین شکل ممکن حل گردد.

 

1567954

 

 

فراتر از یک کاپیتان

شجاعی در دو فصل اخیر به عنوان کاپیتان، نقشی فراتر از یک بازیکن را در تیم تراکتور ایفا کرد. مسعود به واسطه شخصیت و تجربه بالایی که داشت، در داخل و خارج از زمین، بخش قابل توجهی از بار فنی و روانی تیم را به دوش می کشید و بارها شاهد حضور مستقیم او در تصمیم گیری های تاکتیکی کادر فنی در جریان بازی های تراکتور بودیم. این موضوع فصل گذشته به اوج خود رسید؛ زمانی که ساکت الهامی هدایت تراکتور را بر عهده گرفت، مسعود شجاعی نقش پررنگی در تصمیمات فنی تیم داشت و در بازی های حساس تراکتور بارها او را در نقشی فراتر از بازیکن در تیم می دیدیم به حدی که حتی تصاویر بسیاری از او در حین کوچینگ (زمانی که روی نیمکت حضور داشت) منتشر شد. به دنبال این اتفاقات، شایعات زیادی در فصل گذشته مبنی بر اضافه شدن مسعود شجاعی به کادر فنی تراکتور مطرح شد. این شایعات اما تکذیب شد و خود مسعود هم هیچ واکنشی به آنها نشان داد. تراکتور با ساکت الهامی قهرمان جام حذفی شد و علیرضا منصوریان جای او را در لیگ بیستم گرفت.

 

1567955

 

 

سرانجام، مسعود...
عمر سرمربیگری علیرضا منصوریان در تراکتور خیلی کم بود و این مربی بعد از تنها 5 هفته، از سمت خود برکنار شد. اینجا بود که همه گمانه زنی ها در خصوص مسعود شجاعی سرانجام به واقعیت تبدیل شد و باشگاه تراکتور او را به عنوان سرمربی موقت خود انتخاب کرد. بر اساس اعلام باشگاه تراکتور، مسعود شجاعی تا زمان انتخاب سرمربی جدید، وظیفه هدایت تیم را در کنار بازی کردن بر عهده داشت. حضور مسعود در راس کادر فنی تراکتور با چند نتیجه خوب همراه شد تا تراکتوری ها تصمیم به تمدید مدت حضور او روی نیمکت تیم شان به عنوان سرمربی بگیرند. در حالی که این تصمیم چندان مورد موافقت شجاعی قرار نگرفته بود اما با اصرار محمدرضا زنوزی که علاقه خاصی به شجاعی داشت، کاپیتان سرخ پوشان تا پایان نیم فصل، عنوان سرمربی – بازیکن را حفظ کرد.

 

1567956

 

 

یک شروع بی نظیر

شجاعی در هفته های اول قبول این مسئولیت بزرگ، ترجیح می داد که از کنار زمین و تنها در نقش سرمربی ایفای نقش کند اما از بازی با ذوب آهن شاهد حضور او در ترکیب تراکتور بودیم؛ شجاعی مقابل ذوب آهن خیلی خوب بازی کرد و نقش پررنگی در پیروزی تیمش داشت. از آن به بعد حضور او در ترکیب تراکتور تداوم یافت و کاپیتان سرخ پوشان، علاوه بر بازی در زمین و بستن بازوبند، نقش سرمربیگری را هم در داخل زمین بر عهده گرفت. این یک مسئولیت بزرگ است که مسعود همچنان آن را بر عهده دارد؛ او در خط میانی تراکتور به عنوان بازیکن، نفر اول برنامه های تهاجمی تیمش در ایجاد موقعیت برای مهاجمان به شمار می رود و در کنار آن وظایف کاپیتانی و سرمربیگری را هم انجام می دهد.

 

1567958

 

 

آن چه که اتفاق نیفتاد

شکست مقابل صنعت نفت در آبادان اولین شکست تراکتور با مسعود شجاعی بود. بعد از این شکست تراکتور یک برد و یک مساوی کسب کرد و یک بار دیگر شکست خورد؛ این بار مقابل استقلال در تبریز. پیروزی مقابل گل گهر در سیرجان اما شکست مقابل استقلال را از یادها برد و شجاعی و تیمش را امیدوارتر کرد. آنها با کسب سه امتیازی حساس در سیرجان امیدوار بودند که در بازی خانگی شان مقابل آلومینیوم هم به پیروزی دست یافته و با کسب سه امتیاز آن، بار به جمع تیم بالای جدول ملحق شوند. آن چه که باید اتفاق می افتاد اما نیفتاد و شاگردان شجاعی در روزی که خود او بازهم در زمین حضور داشت، از میهمان خود شکست خوردند تا شانس صعود به رده های دوم یا سوم را از دست بدهند.

 

1567957

 

 

یک شکست سرنوشت ساز

این شکست در روزی رقم خورد که تراکتور فرصت های بسیاری برای گلزنی داشت اما بدشانسی و بی دقتی مهاجمانش این شانس را از سرخ پوشان گرفت تا آلومینیوم با هوشیاری تمام یک گل بزند و از آن به خوبی مراقبت کرده و سه امتیاز بازی را مال خود کند. در جریان بازی مسعود شجاعی تلاش بسیاری کرد که تیمش را به پیروزی برساند اما موفق به این کار نشد؛ او در این بازی هم اشکان دژاگه را به علت مصدومیت کنار خود نمی دید و سعید مهری هم به دلیل محرومیت در ترکیب حضور نداشت. مسعود که از فرصت های از دست رفته در نیمه اول به شدت اعصابش خرد بود با اعلام پنالتی به سود حریف حسابی از کوره در رفت و شاهد اعتراضات شدید او به داور بودیم؛ او حتی می خواست تیمش را از زمین خارج کند که با مخالفت اذرنیا مواجه شد؛ فرصت 45 دقیقه ای در نیمه دوم هم به کار شجاعی و تیمش نیامد و آنها در خانه شکست خوردند. شکست بدموقعی که تراکتور متحمل شد، شجاعی را در یک شرایط بسیار سخت قرار داد، شرایطی که معادله مسعود در تراکتور را پیچیده تر از قبل کرد و را در تصمیم گیری نهایی اش مرددتر؛ تصمیمی که تعیین خواهد کرد که مسعود به اصرار مالک باشگاه جواب مثبت داده و این شرایط را ادامه خواهد داد یا اینکه ترجیح به ادامه حضور خود در تراکتور به عنوان بازیکن خواهد داد.

 

سعید عبدی

 

 

دیدگاه‌ها