کد خبر : 1737052 | 23 بهمن 1399 ساعت 21:21 | 78.3K بازدید | 0 دیدگاه

اختصاصی؛ گفت‌وگوی ورزش سه با گایزکا مندیه‌تا 

مسی و رونالدوهای آینده لالیگا چه بازیکنانی هستند؟

گایزکا مندیه‌تا، ستاره سابق والنسیا، بارسلونا و تیم ملی اسپانیا، در گفتگوی اختصاصی با ورزش سه، تایید کرد که قهرمانی اتلتیکو مادرید در رقابت‌های این فصل، به سود لالیگا خواهد بود.

مسی و رونالدوهای آینده لالیگا چه بازیکنانی هستند؟

به گزارش "ورزش سه"، بعد از سپری شدن 22 هفته از رقابت های این فصل لالیگا، اتلتیکو مادرید با دو بازی کمتر از رئال و یک بازی کمتر از بارسا، با 51 امتیاز در صدر جدول لالیگا قرار دارد؛ در حالی که رئال و بارسا با  46 و 43 امتیاز در رتبه های بعدی هستند.

 

1571542


گایزکا مندیه‌تا که سابقه پوشیدن پیراهن بارسلونا را هم دارد و با والنسیا دو بار به فینال چمپیونزلیگ رسید، در گفتگوی کوتاهی با ورزش سه، قهرمانی احتمالی اتلتیکو مادرید در رقابت های این فصل لالیگا را به سود این لیگ دانست:" بله، قطعا این اتفاق به سود لالیگاست. ما هر سال می بینیم که رقابت قهرمانی در لالیگا بین بارسا و رئال است. البته هر فصل یک تیم با این تیم ها رقابت می کند. در سال های اخیر اتلتیکو مادرید و پیش از آن سویا، والنسیا و دپورتیوو لاکرونیا. گاهی می بینیم که رقابت قهرمانی تا روز آخر کشیده می شود. این رقابت بیشتر باعث می شود که پول بیشتری هم نصیب باشگاه ها بشود. این فصل هم اتلتیکو از شانس بیشتری برخورد است.
فکر می کنم آنها می توانند قهرمانی شوند؛ نه  به خاطر اینکه امتیازات بیشتری دارند و یک بازی هم کمتر انجام داده اند، بلکه به خاطر کیفیت‌شان و بازیکنان خوبی که در اختیار دارند و می‌توانند به خوبی از سیستم چرخشی استفاده کنند. از جمله لوئیس سوارز که خیلی خوب گل می زند و دیه‌گو سیمئونه توانسته تیم را با سیستم جدیدی حول او شکل بدهد. آنها خوب گل می زنند و گل های کمی دریافت کرده اند"

 

1571543


او همچنین در پاسخ به این سوال که آیا انتقال به اتلتیکو باعث افزایش انگیزه سوارز و گلزنی های او شده یا در صورت ماندن در بارسا هم او می توانست چنین نمایش هایی را در این فصل ارائه بدهد، گفت:" سوارز به خوبی در اتلتیکو مادرید جا افتاده و سبک بازی‌اش را با این تیم تطبیق داده است. وقتی برای بارسلونا بازی می کنید، باید دائما در حرکت باشید و بازی تان را بازیکنانی مثل لیونل مسی و گریزمان تطبیق بدهید اما اتلتیکو سبک متفاوتی دارد. آنها تیم دفاعی تری هستند و سیمئونه می دانست که برای استفاده از سوارز، او نباید دوندگی زیادی (رو به عقب) داشته باشد. سوارز هم از نظر ذهنی خوب با این مسئله هماهنگ شد و به خوبی از فرصت هایش استفاده کرد، به طوری که چنین آمار خوبی را به جا گذاشت. نمی دانیم اگر در بارسلونا می‌ماند چه شرایطی پیش می آمد زیرا در آنجا هم سبک بازی تغییر کرد. البته سوارز همیشه و در هر تیمی بازی کرده، گل‌های زیادی به ثمر رسانده و این طبیعت بازی او است اما نمی توانیم به طور دقیق بگوییم که اگر در بارسلونا می ماند، می توانست به همین اندازه در گلزنی موفق باشد یا نه."

 

1571556


یکی از موضوعاتی که در چند ماه اخیر به دغدغه اصلی هواداران بارسا و رئال تبدیل شده، جدایی احتمالی لیونل مسی و سرخیو راموس در پایان فصل جاری است؛ اما مندیه‌تا معتقد است این موضوع برای لالیگا اتفاق نگران‌کننده‌ای نیست:" لالیگا همیشه یکی از بهترین لیگ های دنیا بوده که بهترین بازیکنان جهان را به خود جلب می‌کند. مسی و راموس سال‌هاست که در این رقابت ها حضور دارند. البته در حال حاضر هر دو شرایطی دارند که ما امیدواریم در لالیگا بمانند. آنها همین حالا هم در دو تا از بهترین باشگاه‌های دنیا بازی می کنند.
البته بازیکنان خوب دیگری هم در لالیگا حضور دارند مانند آنسو فاتی، مارکو آسنسیو، وینیسیوس، ریکی پوچ و بازیکنان زیاد دیگری که در حال ظهور هستند و نیاز به زمان دارند. نمی توان یک شبه مسی و رونالدو تولید کرد. ضمن اینکه مسی و رونالدوهای زیادی هم در دنیا وجود ندارند. رونالدو بخشی از بهترین سال های دوران حرفه ای اش را در لالیگا سپری کرد و ما خوش شانس بودیم که او  را داشتیم. 
رفتن او یک تصمیم شخصی بود اما مهمتر از آمدن ستاره‌های دیگر به لالیگا، پرورش ستاره های جوان است زیرا باشگاه های لالیگا بازیکنان جوان را در آکادمی های شان آموزش می دهند و آنها به سطح بالاتری می رسند. این ستاره های جوان می توانند برای بارسا، رئال، سویا، اتلتیکو و والنسیا بازی کنند. بنابراین می توانید بازیکنان بااستعداد را به شکل های متفاوتی جذب کنید. شما نمی توانید ستاره های بااستعداد را برای همیشه حفظ کنید اما می توانید در سال های مختلف، ستاره های متفاوتی را جذب کنید. همانطور که لالیگا در این سال های ستاره هایی از سراسر دنیا داشته است."

 

1571544

 

به تازگی بار دیگر شایعه راه اندازی سوپرلیگ اروپا با حضور 14 باشگاه برتر این قاره مطرح شد که با مخالفت شدید فیفا همراه بود. یکی از دلایل این مخالفت، لطمه خوردن به لیگ های داخلی و باشگاه های کوچکتر مانند والنسیاست که مندیه‌تا با آن دو بار به فینال چمپیونزلیگ رسید. او مطمئن است که یوفا و فیفا برای محافظت از این باشگاه ها، اجازه راه اندازی سوپرلیگ را نخواهند داد:" سال‌هاست که شایعه تشکیل سوپرلیگ مطرح است؛ از حدود 20 سال قبل. اما اگر به حرف های تصمیم گیران در این زمینه یعنی فیفا، یوفا، لالیگا و ... توجه کنیم، متوجه می شویم که این این اتفاق به این زودی ها رخ نخواهد داد و من هم با این مسئله موافق هستم زیرا وقتی چنین لیگی تشکیل بشود، به فوتبال پایه لطمه می خورد، از بازیکنان جوان و باشگاه های مادر فرصت رسیدن به موفقیت در سطح اروپا یا جهان گرفته می‌شود؛ به همین دلیل است که فکر می کنم این صحبت هایی که مطرح می شود، در نهایت به سرانجام نمی رسد و این سازمان ها اجازه نمی دهند که این اتفاق بیفتد."

 

1571545


یکی از فعالیت های فعلی مندیه‌تا، همکاری با کمپانی player4player است که به فوتبالیست‌ها در مورد زندگی حرفه و شخصی شان مشاوره می‌دهد. او معتقد است که بازیکنان با توجه به شرایط ویژه ای که دارند، باید برای دوران بعد از بازنشستگی تحت آموزش قرار بگیرند:" شیوع کرونا بار دیگر موضوعی که فوتبال با آن درگیر است را به شکل واضح تری نشان داد؛ اینکه زندگی حرفه‌ای ورزشکاران چقدر آسیب‌پذیر است. این اتفاق در دوره من هم ممکن بود رخ بدهد و یا قبل از آن؛ پس ما باید به هر شیوه ممکن به بازیکنان کمک کنیم. فکر می کنم بازیکنان فوتبال به خاطر تمرکز روی دوران حرفه ای شان، در یک شرایط و دنیای ویژه قرار می گیرند. ما به خاطر شروع دوران حرفه ای مان، باید تحصیلات را کنار بگذاریم و برای 13، 14 یا 15 سالی که ما بازی می کنیم، دوستان مان مدارک دانشگاهی شان را می گیرند و در شغلی مشغول به کار می شوند اما ادامه دادن هر دو این ها به طور همزمان دشوار است. بنابراین وقتی به پایان دوران فوتبال تان می رسید، دانشی برای شروع کار جدید ندارید و این درک را که چه چیزی در پیش است. این اتفاق برای من رخ داد و همین طور برای خیلی از بازیکنان. به همین دلیل، با توجه به تجربه مان، ما تصمیم گرفتیم که به بازیکنان جوان مشاوره بدهیم تا تحصیل شان را ادامه بدهند. همچنین به آنها در مورد مسائل مالی، مشاوره حرفه ای می دهیم؛ نه از طریق افراد داخل فوتبال و ایجنت‌ها، بلکه از طریق افراد خارج از آن. کسانی هستند که می توانند به بازیکنان توصیه هایی شفاف، دقیق و صادقانه بدهند و این کمک می کند که بازیکنان این دوره گذار را به خوبی پشت سر بگذارند.
چون یک بازیکن اگر خوش شانس باشد، در نهایت 15 سال می تواند بازی کند و در 34-33 سالگی بازنشسته شود و هنوز این فرصت را دارد که حداقل 15 سال دیگر کار کند؛ برای اینکه زندگی خود و خانواده اش را تامین کند. خیلی از بازیکنان از شرایط آگاه نیستند و ما تلاش می کنیم این درک و آگاهی را به بازیکنان بدهیم."

 

1571555


درآمد بازیکنان فوتبال در سال های اخیر افزایش چشم‌گیری داشته و مندیه‌تا تایید کرد که گاهی از اینکه دوران بازی اش دو دهه دیرتر نبود، حسرت می‌خورد:" بله، این احساس را دارم اما این احساس را نسل قبل از ما هم داشت. چون ما پول بیشتری از آنها به دست می آوردیم. در هر مدت مشخصی، پول و درآمدهای بیشتری وارد فوتبال می شود و این به بازیکنان اجازه می دهد که درآمد بیشتری داشته باشند. در زمانی که من بازی می کردم، بزرگترین انتقال ها 70-60 میلیون یورو بود، برای بازیکنانی مثل رونالدو و زیدان اما حالا این مبلغ چیزی نیست و اگر قیمت ها به همین شکل افزایش پیدا کند، 10 سال دیگر 100 میلیون یورو هم دیگر مبلغ زیادی محسوب نمی شود. بازیکنان الان هم 10 سال دیگر فکر می کنند شاید بهتر بود دوران حرفه ای شان آن زمان بود. در زندگی عادی هم همین است. قبلا این پیراهن 30 یورو بود، الان 80 یورو. زندگی همین است."

 

مصاحبه از: بهنام جعفرزاده

دیدگاه‌ها